صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۵۵۹۱۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۱۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دشمنان سعی می‌کنند انقلاب را از یاد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، انقلاب را به یاد مردم می‌آورد. سعی می‌کنند امام را از یاد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، تجسّم اراده و عظمت امام بزرگوار ماست.(۱۳۸۰/۱۱/۳)
 
 
▼ حرف روز
مردمی‌ترین جریان اجتماعی
در سال ۱۳۳۹، در جلسه انجمن اسلامی دانشجویان اروپا در فرانسه که «دکتر علی شریعتی» نیز حاضر بوده، فردی می‌گوید من از اسلام و مذهب و آخوندها خوشم نمی‌آید. دکتر شریعتی در پاسخ می‌گوید برای رد یا اثبات یک چیزی باید استدلال علمی و عقلی کرد و نه ابراز احساسات شخصی. مرحوم شریعتی در ادامه و در همان جلسه می‌گوید من به عنوان کسی که رشته کارش تاریخ و مسائل اجتماعی است، ادعا می‌کنم در تمام این دو قرن گذشته، در زیر هیچ قرارداد استعماری، امضای یک آخوند نجف‌رفته نیست، در حالی‌که در زیر همه این قراردادهای استعماری، امضای آقای دکتر و آقای مهندس فرنگ‌رفته هست.
حال که در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم، راز و رمز خبرسازی امپراتوری رسانه‌ای غرب علیه حضرت امام خمینی(ره) و روحانیت نیز دقیقاً به همین جا برمی‌گردد که روحانیت تنها طبقه‌ای است که هیچ‌گاه بر سر ایران(نه فقط انقلاب اسلامی) معامله نکرده و نخواهد کرد. جدای از این، روحانیت اصیل همواره هدایتگر و چراغ راهنمای جامعه در برابر آماج دشمنی‌ها و توطئه‌افکنی‌ها علیه ایران بوده است. این البته به خصلت‌های فکری و سیاسی مکتب اسلام و شیعه برمی‌گردد که سبب شده است طی تاریخ گذشته تاکنون، علما و روحانیت شیعه در همه پروژه‌های دشمنان علیه ایران، اندیشه و عمل خود را در پیوند با مردم ایران تعریف و عملیاتی کنند. در دوره تاریخ معاصر ایران تاکنون، اجتماعی‌ترین و مردمی‌ترین طبقه در ایران(تشکیلات فرهنگی روحانیت از همه شهرها تا دورترین روستاها)روحانیت بوده است.
افراد و افکار مسئله‌دار در همه طبقات اجتماعی یافت می‌شوند؛ اما نکته اساسی آن است که روحانیت در طول تاریخ ایران به عنوان یک طبقه اجتماعی همواره در کنار مردم و خواست تاریخی آنها عمل سیاسی و اجتماعی خود را تنظیم کرده‌اند. روحانیت در برابر قراردادهای ۱۹۰۵، ۱۹۰۷ و ۱۹۱۵ که اسناد و قراردادهای تجزیه و فروپاشی ایران بود و در مواجهه با قرارداد ۱۹۱۹ که ایران رسماً تحت‌الحمایه انگلیس به شمار می‌آمد، فریاد سر دادند و یک ایران را آگاه ساختند. دقیقاً همان هنگامه‌ای که قاطبه روشنفکران مدعی و غرب‌گرا دم فرو بستند و لام تا کام حرفی نزدند. مانند حالا که بخش‌هایی از روشنفکران غرب‌گرا در برابر سیاست قطعی دشمنان که «فروپاشی و چند پاره کردن ایران بزرگ» را دنبال می‌کنند و «پروژه ویران زمین‌گیر کردن ایران قوی» را در پیش گرفته‌اند، به خودآگاهی نرسیده‌ و سطح بحث را به منازعات اجتماعی داخلی و جناحی تقلیل می‌دهند! ندیدن دشمن و توطئه‌های گوناگونش درد فراگیر و درمان نيافته جریان غرب‌گرایی است که زیست سیاسی و هویتی خود را در پیوند با غرب تعریف کرده است. 
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
قرارگاه جنگ(اقتصادی)
سه‌شنبه هفته قبل، رهبر معظم انقلاب در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی فرمودند: «به نظر من سران قوا می‌توانند در این جلسه‌ای که اختیارات به آن داده شده و می‌توانند کارهای زیادی بکنند و تصمیم‌های زیادی بگیرند، این را‌ـ موانع‌ـ مطرح کنند و حل کنند. حالا اگر هم حل نشد، بالاخره رهبری را در جریان بگذارند و حل کنند؛ این البتّه [جزء] مسئولیّت‌های دولت است.»
در حالی که جبهه دشمن در یک نبرد همه‌جانبه و هماهنگی کامل در بستر علمی و عملیاتی در خزانه‌داری آمریکا تشکیل قرارگاه جنگی اقتصادی علیه ملت ایران داده است، در این سوی نبرد نمای کاملی از آرایش جنگی، اتاق فرماندهی جنگ اقتصادی، جنب‌وجوش در صف و ستاد این نبرد در قامت یک جنگ اقتصادی دیده نمی‌شود. این در حالی است که رهبری در سال‌های گذشته و با شروع جنگ اقتصادی علیه کشور، فقدان یک قرارگاه مرکزی در برابر جنگ دشمن را به درستی تشخیص دادند و از این جهت و در راستای تمرکز بر وحدت در حکمرانی اقتصادی کشور و رفع موانع موجود دستور تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی را در اردیبهشت ۱۳۹۷ ابلاغ فرمودند. رهبری این شورا را «فرمانده واحد اقتصادی» نام نهادند و در جلسات مکرر توصیه و دستور داده‌اند که از ظرفیت‌های آن استفاده شود.
با وجود این، نگاهی کلی به عملکرد قرارگاه جنگ اقتصادی نشان می‌دهد، پیوست‌های رسانه‌ای موجود و اقدامات این قرارگاه با واقعیت‌های صحنه نبردِ پیچیده، علمی، ویرانگر و بی‌رحمانه‌ای که وجود دارد، همخوانی ندارد. البته این به معنای نادیده گرفتن مصوبات راهگشای این قرارگاه نیست، چه اینکه بسیاری از موانع موجود از طریق آن رفع شده است.
نگاهی به بخش‌های متعدد کشور در حوزه اقتصاد نشان می‌دهد، دشمن نتوانسته است در جنگ اقتصادی خود به اهدافش برسد و با وجود موانع متعددی که دشمن در مسیر اقتصاد ایران ایجاد کرده، اما باز هم صنعت و حوزه‌های مختلف اقتصاد ایران به حرکت خود ادامه داده‌اند. مقاومت و پیروزی ایرانیان در جنگ اقتصادی، تثبیت نخواهد شد، مگر اینکه قرارگاه جنگ اقتصادی پنج رسالت را به درستی انجام دهند:
۱ـ سازماندهی تولید در همه ابعاد و مردمی‌سازی آن کلید پیروزی در جنگ اقتصادی است.
۲ـ سلاح جنگ اقتصادی(ارز) دشمن ناکارآمد شود. باید از اقتصاد دلارزدایی شود و مانع از دلاریزه شدن آن شد.
۳ـ هدف از جنگ اقتصادی ایجاد فاصله غیر استاندارد بین مطلوبیت‌های اقتصادی و انتظارات مردمی است. مطلوبیت‌های اقتصادی(تولید) از طریق تحریم کاهش می‌یابد، اما در نقطه مقابل آن قرارگاه جنگ اقتصادی باید به سمت رفع موانع تولید حرکت کند.
۴ـ مکمل تحریم، تحریف است. تحریم بی‌اثر نمی‌شود مگر با شکست جریان تحریف. در این زمینه نیز قرارگاه جنگ اقتصادی باید پیوست‌های رسانه‌ای و اقدامات مؤثر و علمی در مقابل جریان تحریف را در نظر داشته باشد.
۵ـ فرهنگ جامعه از ثروت بادآورده، سفته‌بازی و فعالیت نامولد جدا شود و شکل حمایت واقعی از تولید به خود بگیرد.      
علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
هشدار صریح به مقامات تل‌آویو
بررسی گزارش محرمانه‌ ارزیابی «آژانس اطلاعات دفاعی» ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد، مقامات آمریکایی به هیچ عنوان علاقه‌ای به تماشای آغاز این درگیری ندارند و به اسرائیلی‌ها هشدار می‌دهند که اسرائیل نمی‌تواند پیروز چنین جنگی باشد. دو منبع مطلع درباره‌ یافته‌های ارزیابی محرمانه جدید «آژانس اطلاعات دفاعی» آمریکا، می‌گویند این گزارش حاکی از آن است که در صورت وقوع چنین اتفاقی، ارتش اسرائیل هرگز نمی‌تواند پیروز از این جنگ خارج شود. مقامات آمریکا نگرانند با توجه به زرادخانه تسلیحات دوربرد و نقطه‌زن حزب‌الله که رشد چشمگیری داشته، یک درگیری تمام‌عیار میان اسرائیل و لبنان در مقطع کنونی بسیار مرگ‌بارتر از جنگ دو طرف در سال ۲۰۰۶ باشد. برآورد کاخ سفید این است که حزب‌الله به مناطقی عمیق‌تر از گذشته در خاک اسرائیل حمله می‌کند و اهداف حساسی مانند کارخانه‌های پتروشیمی و رآکتورهای هسته‌ای را هدف قرار دهد و شاید ایران شبه‌نظامیان را در سراسر منطقه فعال کند.
 
 
▼ اخبار 
مخالفان صندوق رأی، بی‌منطق هستند
مدیرمسئول پایگاه خبری اصلاح‌طلب «انصاف نیوز» به تاج‌زاده حمله کرد و خطاب به او نوشت: «به این سیاست شما کافرم.» «علی اصغر شفیعیان» نوشت: «عجیب است. خود آقا مصطفی عمری انتخابات برگزار کرده و یا شرکت در انتخابات را با وجود شورای نگهبان و همه‌ شرایط موجود توجیه می‌کرده است، ولی حالا که بازنشست شده تکفیر می‌کند. این اصلاً اخلاقی نیست. ضمن اینکه هیچ منطقی هم در استدلال‌های او پیدا نمی‌کنم؛ مثلاً چرا به هیچ کدام از این سؤال‌ها پاسخ نمی‌دهد: رأی ندادن چه فایده‌ای دارد و دستاورد رأی ندادن‌های قبلی چه بوده است؟ تاج‌زاده بدون هیچ استدلالی می‌گوید: «ما نباید به کودتای انتخاباتی ۱۴۰۲ رسمیت ببخشیم و از یاد نبریم که در شرایط کنونی، رساترین رأی اعتراضی، رأی ندادن است». خب مگر سال ۱۳۷۶ و سال ۱۳۹۲ رأی به خاتمی و روحانی به‌نوعی رأی اعتراضی نبود؟ آیا آنها صدایش بیشتر شنیده شد یا رأی اعتراضی در قالب تحریم انتخابات در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ به ریاست قالیباف و رئیسی منجر شد؟»
 
صندوق رأی کنار برود خشونت می‌آید
روزنامه «هم‌میهن» ضمن انتقاد از نگاه تاکتیکی به صندوق رأی، هرگونه کنار گذاشتن صندوق رأی از سوی جریان‌های سیاسی را راهی پرهزینه دانست. این روزنامه اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه جایگزین کنار گذاشتن صندوق رأی توسل به ابزار خشونت است، می‌نویسد: «هیچ تضمینی هم نیست که کنار نهادن صندوق رأی از طرف هر سو که باشد، طرف مقابل را مجاب کند که نگاهش را به انتخابات تغییر دهد. اما می‌توان دید که با تعمیق این شکاف، روش‌های جایگزین، یا حتی روش جایگزین، هزینه بسیاری به بار می‌آورد و الزاماً هم اینطور نیست که پس از آن به وضعیت مطلوب برسیم. بزرگ‌ترین دستاورد دو انقلاب مشروطه و ۵۷، همین صندوق رأی است و آنانی که به هر دلیل زمینه از دست رفتن این دستاورد را ایجاد می‌کنند حتی اگر با هم دشمن باشند، در یک چیز با هم متحد شده‌اند و آن هم گشودن راهی پرهزینه برای کشور است!»
 
به ایران هدیه ندهید
مجله آمریکایی «نشنال اینترست» در یکی از تازه‌ترین نوشتارها به سراغ برنامه اعلام شده از سوی ایالات متحده برای خروج از عراق رفته و می‌نویسد: «هیاهوهای بسیاری درباره تضاد منافع اخیر پیش آمده میان ایالات متحده و عراق گزارش شده است. میزان مقبولیت واشنگتن در منطقه به پایین‌ترین حد خود رسیده، اما بسیار بعید است که واشنگتن در این زمان پس از اینکه نیروهایش در مرگبارترین مورد در اردن هدف حمله قرار گرفته و کشته و زخمی شدند و جنگ غزه هم در جریان است، از عراق عقب‌نشینی کند؛ چرا که در این صورت اسرائیل و دیگر شرکای آمریکایی ممکن است احساس آسیب‌پذیری بیشتری کنند. همچنین عقب‌نشینی آمریکا از عراق در این شرایط به ایران این فرصت را می‌دهد که چهره قوی‌تری از خود نشان داده و بگوید که هدف بلندمدت این کشور برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق محقق شده است.»
 
ما متوقف نمی‌شویم
رهبر جنبش انصارالله یمن گفت: «تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن روی مواضع ما در خصوص فلسطین تأثیری نخواهد داشت، بلکه باعث می‌شود ما توانایی‌های نظامی خود را بیش از پیش توسعه دهیم و این مسئله برای آمریکایی‌ها واضح است و آن را در موشک‌های یمن حس می‌کنند.» «سیدعبدالملک الحوثی» افزود: این مایه تأسف است که هنوز وجدان برخی نظام‌های عربی و اسلامی بیدار نشده است و برخی از این نظام‌ها حتی کالاهایی را به دشمن عرضه می‌کنند.» وی خاطرنشان کرد: «تا زمانی که تجاوزات رژیم اسرائیل به غزه ادامه داشته باشد، اقدامات و تحرکات ما در حمایت از مردم فلسطین ادامه خواهد داشت.»
 
▼ اخبار کوتاه
فرمانده مرزبانی انتظامی از هلاکت یک نفر از اعضای گروهک تروریستی انصارالفرقان طی درگیری مسلحانه مرزبانان سیستان و بلوچستان با این گروهک تروریستی در منطقه مرزی کستک جکیگور خبر داد.« سردار احمدعلی گودرزی» در تشریح این خبر، گفت: «فرد به هلاکت رسیده، از اعضای ائتلاف ترکیبی از گروه‌های تروریستی شرق کشور بوده و در اقدام تروریستی بمپور در سال گذشته شرکت داشته که روز گذشته گروهک انصارالفرقان طی بیانیه‌ای هلاکت این فرد را اعلام کرد.»
 
وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: «پنج شرکت مستقر در ایران و هنگ‌کنگ را که در تأمین مواد و فناوری برنامه‌های موشکی بالستیک و پهپاد و امر فروش کالاهای ایرانی به نهادهای چینی فعال هستند، تحریم کرده است.» وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد: «شش مقام فرماندهی الکترونیک سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به دلیل فعالیت‌های مخرب سایبری علیه زیرساخت‌های حیاتی در ایالات متحده و دیگر مناطق تحریم کرده است.»
 
«صادق محصولی» دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در نشست داخلی اعلام موجودیت سازمان جوانان این جبهه درباره لیست مستقل یا مشترک جبهه پایداری در انتخابات پیش رو گفت: «در شرایط فعلی یک ماه مونده نمی‌شود دقیقاً در مورد وجود لیست واحد از طرف جریان غرب‌گرا نظر داد؛ البته ما خودمان را محدود نکردیم و با جریان‌های انقلابی گفت‌وگو می‌کنیم و ان‌شاءالله با توجه به شرایط ناظر بر فضای انتخابات تصمیم‌گیری می‌کنیم.»
 
ارتش با انتشار ویدئویی ماموریت کشتی بهشاد در تأمین امنیت دریانوردی بین‌المللی را تشریح و اعلام کرد: «همچون گذشته هرگونه اقدام تروریستی علیه شناورهای ایرانی بی‌پاسخ نخواهد ماند! گفتنی است، در روزهای قبل شایعاتی در خصوص تهدید این کشتی ایرانی مستقر در خلیج عدن منتشر شده بود که به نظر می‌رسد این پیام ارتش در پاسخ به این شایعات است.»
 
شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داد: «بزرگ‌ترین چالش در حال حاضر برای دولت بایدن این است که چگونه به مرگبارترین حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه از زمان بمباران در دروازه اَبی که منجر به کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی در روزهای پایانی خروج از افغانستان شد، پاسخ دهد بدون اینکه جرقه‌ای برای وقوع جنگ منطقه‌ای به دنبال داشته باشد.»
 
«محمدصادق جوادی‌حصار» سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: «در مورد ائتلاف با نیروهای اعتدال و توسعه باید ببینیم آنها چه نیروهایی را گزینش و معرفی می‌کنند. امیدواریم مجموعه بخشی از احزاب مثل کارگزاران، اعتماد ملی، ندای ایرانیان، اعتدال و توسعه که از قبل هم می‌گفتند باید معابری را باز کنیم، به نتایج خوبی برسیم.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات