صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۵۵۸۵۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دهه‌ فجر، دهه‌ تجدید قوای نیروهای انقلابی با تجدید یادها و خاطره‌های پُرشکوه آن روزهاست؛ دهه‌ تجدید عهد و میثاق ملت ما با انقلاب است؛ دهه‌ گرامیداشت بزرگترین معجزه‌ الهی در این روزگارهاست.(۱۳۶۹/۱۱/۱۹) *فرا رسیدن ایام‌الله دهه مبارک فجر بر ملت بزرگ ایران تبریک و تهنیت باد*
 
 
▼ حرف روز
دیدار جهادگران اقتصادی با رهبر انقلاب
در دیدار روز گذشته حدود هزار نفر از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان با رهبر معظم انقلاب، ایشان ضمن اشاره به ظرفیت و توان کاملاً مؤثر بخش خصوصی برای تحقق اهداف کلان اقتصادی، «حمایت دولت، به‌ویژه رفع موانع فضای کسب‌وکار» و «مسئولیت‌پذیری بخش خصوصی» را دو ضرورت مهم و زمینه‌ساز بهبود اوضاع و پیشرفت چشمگیر کشور برشمردند. در این دیدار معظم‌له اشاره دقیقی به سیاست کنترل نقدینگی برای مهار تورم داشتند که به مدیریت بسیار قوی و دقیقی نیاز دارد. اصولاً تورم در یک دسته‌بندی کلی به سه نوع تورم تقسیم می‌شوند: تورم از ناحیه تولیدکننده، تورم از ناحیه مصرف‌کننده و تورم انتظاری. کنترل نقدینگی نقش مؤثری در مهار تورم از ناحیه مصرف‌کننده دارد و دولت به منزله یکی از مهم‌ترین راهبردهای اقتصادی‌اش این موضوع را مد نظر قرار داده است. در راستای این کار دولت سعی کرده است خلق پول را مدیریت کند. به این ترتیب، نه تنها خودش استقراض از بانک مرکزی را به صفر رسانده؛ بلکه به مدیریت نقدینگی در نظام بانکی و خلق پول و شبه پول در بانک‌ها پرداخته است. بنابراین، در سال جاری تسهیلات پرداختی بانک‌ها با محدودیت‌ و مدیریت بیشتری مواجه شده است. نکته ظریف رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) این بود که وقتی پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی محدود شده است، این محدودیت متوجه کدام صنایع بوده است؟ آیا شرکت‌های دولتی یا صنایع بزرگ که ارتباطات گسترده‌ای با شبکه پولی و مالی دارند هم محدود شده‌اند یا اولین قربانی این سیاست تولیدکنندگان میانی و خرد هستند؟ اینجاست که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «بانک مرکزی باید جوری مدیریت کنند کار را، این جور نباشد که حالا شرکت‌های دولتی بیایند همین سهم محدود منابعی را که بناست بانک‌ها بدهند، شرکت‌های دولتی بردارند ببرند، یا شرکت‌های خاص بردارند ببرند، شرکت‌هایی که افرادش زرنگ‌ترند، دست و پا دارترند، ارتباطات بیشتری دارند. این جور نباشد. این مدیریت لازم دارد. یک مدیریت، یعنی رعایت عدالت به معنای واقعی کلمه اینجا لازم است.» البته این اشاره رهبر معظم انقلاب نباید به اعتبارات بانکی محدود شود، بلکه سایر قوانین و مقرراتی که دولت و مجلس وضع می‌کنند نیز در معرض این آسیب هستند، برای نمونه گسترش چتر اخذ مالیات با اطلاعات پایانه‌های فروشگاهی به سیستم مالیاتی شامل فعالان اقتصادی شفاف جامعه شده است؛ اما بخش غیر شفاف جامعه در دایره مالیات قرار نمی‌گیرند یا برای نمونه در پرداخت مالیات از سوی اصناف، هزینه‌های آنها نیز لحاظ شود. بنابراین، وضع قوانین و مقررات اقتصادی باید از سوی افرادی متخصص، دقیق و عادل صورت بگیرد تا پیامدهایی بر خلاف قانون وضع شده نداشته باشد.  
علی کارگر
 
 
▼ گزارش روز
انقلاب مردمی و جمهوریت انقلاب
در تاریخ انقلاب‌های دنیا، رهبران پیروز انقلاب، حکومت مورد نظر خود را در کشور اعمال کرده‌اند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) بلافاصله بحث رفراندوم تعیین نوع حکومت را مطرح فرمودند: «سیدصادق طباطبایی» که از مجریان رفراندوم انتخاب نوع حکومت بوده، می‌گوید: «به امام خمینی(ره) عرض کردم: حالا که دنیا شما، رهبری شما و این انقلاب به این عظمت را پذیرفته و به رسمیت شناخته است، چه نیازی به رفراندوم داریم؟ من مطمئن هستم اگر شما «جمهوری اسلامی» را به عنوان نظام سیاسی کشور اعلام کنید، هم مردم ما و هم دنیا آن را خواهند پذیرفت.
ایشان در جواب گفتند شما الان نمی‌فهمید. پنجاه سال دیگر خواهند گفت با سوءاستفاده از احساسات مردم، نظام مورد نظر خود را بر مردم تحمیل کردند. نه، حتماً باید رأی‌گیری شود و دقیقاً تعداد مخالف و موافق معین شود.» 
واژه «جمهوری اسلامی» از سوی امام راحل برای نخستین بار در ۲۲ مهرماه ۱۳۵۷ زمانی که در فرانسه بودند، در مصاحبه با خبرنگار «فیگارو» مطرح شد. ایشان در پاسخ به این پرسش که «عمل شما دارای چه جهتی است و چه رژیمی را می‌خواهید جانشین رژیم شاه کنید؟» برای نخستین بار نوع حکومت اسلامی را جمهوری اسلامی معرفی کردند. (صحیفه نور، ج ۲، ص ۳۶).ایشان در جواب خبرنگار «تایمز لندن» هم گفتند: «ما جمهوری اسلامی را اعلام کرده‌ایم و ملت با راهپیمایی‌های مکرر به آن رأی داده‌اند، حکومتی متکی به آرای ملت و مبتنی بر قواعد و موازین اسلامی.»(همان، ج۴، ص۱۶۹) و در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه «گاردین» که از نوع حکومت می‌پرسد، می‌فرمایند: «ما خواهان استقرار یک جمهوری اسلامی هستیم و آن حکومتی است متکی به آرای عمومی.» (همان، ج۲، ص۲۶) همچنین ایشان در پاسخ به پرسش خبرنگار «لوموند» که پرسیده بود: «حضرت عالی می‌فرمایید که بایستی در ایران، جمهوری اسلامی استقرار پیدا کند، نظر شما بر پایه سوسیالیسم است؟ مشروطیت است؟ بر انتخاباتی استوار است؟ دموکراتیک است؟ چگونه است؟» فرمودند: «اما جمهوری به همان معنایی که همه جا جمهوری است، اینکه ما جمهوری اسلامی می‌گوییم، برای این است که هم شرایط منتخب و هم احکامی که در ایران جاری شده است، اینها بر اسلام متکی است، لکن انتخاب با ملت است. طرز جمهوری هم همان جمهوری است که همه جا هست.» (همان، ج۲، ص۳۵۱)
شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بیان‌کننده اهداف مردم در مقابله با رژیم ستمشاهی و مقصد آنان از مبارزه بود که با طرح عنوان جمهوری اسلامی از سوی حضرت امام(ره) به شعار مردم تبدیل شد.
امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی، به دور از قدرت‌طلبی و سهم‌خواهی و با صداقتی بی‌نظیر بر شعارها و خواسته‌های اصیل انقلاب مؤمن بوده‌اند و تمامی مسئولان نظام، مستقیم یا غیرمستقیم با رجوع به آرا و مشارکت مردم انتخاب شده‌اند.       
مصطفی علیجان‌زاده
 
 
▼ خبر ویژه
خبری رد و بدل نشده است
«الجزیره» طی خبری از قول منابع ایران، از رد و بدل شدن پیام‌هایی بین ایران و آمریکا در دو روز گذشته خبر داد. واشنگتن در پیام‌های خود تأیید کرد، خواهان جنگ علنی نیست و هشدار داد گسترش جنگ با اقدام آمریکا مواجه خواهد شد. ایران در پاسخ اعلام کرد، تهدیدهای واشنگتن قابل پذیرش نیست و هشدار داد، حمله در داخل خاک ایران خط قرمز است و با پاسخ مناسب همراه خواهد بود. تهران همچنین در پاسخ تأکید کرد، خواهان جنگ با واشنگتن نیست، اما با هر گونه ماجراجویی آمریکا با قدرت مقابله خواهد کرد. این در حالی است که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این خبر اعلام کرده است: «چنین پیام‌هایی رد و بدل نشده است.» با وجود این، این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است که اگر هر طرفی به خاک ایران یا منافع و اتباع آن خارج از مرزهای ایران حمله کند، با پاسخ قاطع و قوی مواجه خواهد شد.
 
 
▼ اخبار 
هاشمی به تنهایی از عهده کار برنمی‌آمد
«محسن هاشمی» در پاسخ به این پرسش که آیا حسن روحانی می‌تواند ایفاگر نقش هاشمی در مجلس خبرگان باشد، به ‌هر حال ایشان ردصلاحیت شد و اکنون سؤال این است که آقای روحانی توان تأثیرگذاری را دارد؟ گفت: «تصور نمی‌کنم بتوان چنین نقشی را در شرایط عادی برای آقای روحانی یا هر شخصیت دیگری متصور بود. آنچه آقای هاشمی انجام داد، محصول کار آقای هاشمی تنها نبود و موضوعات دیگری دخیل بودند که باید به آنها توجه شود. بدون کامل کردن شرایط لازمی که سبب شد، آقای هاشمی از وزن بالا و تأثیرگذاری موثر برخوردار شود، نمی‌توان مدعی ایفای نقش ایشان شد. نقش آقای هاشمی به تنهایی اجرا نشد و آقای روحانی اگر می‌خواهد نقشی مانند آقای هاشمی ایفا کند، باید بتواند بقیه را با خودش همراه کند. افرادی که از آقای روحانی می‌خواهند نقش آقای هاشمی را ایفا کند، باید بدانند نقش آقای هاشمی همراه با دیگران است که نقش هاشمی می‌شود.»
 
ضربات مهلک بر پیکر جیش‌الظلم
«سردار احمدرضا رادان» در پاسخ به این پرسش که «جزئیات حادثه تروریستی راسک چه بود؟» گفت: «این حادثه در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد و یکی از حوادثی بود که با دخالت و هدایت‌های آن‌سوی مرز، گروهک جیش‌الظلم وارد کشورمان شدند و توانستند در بخشی از راسک در فرماندهی انتظامی شهرستان، درگیری انجام دهند.» وی افزود: «خوشبختانه با مقاومت همکاران‌مان این گروهک تروریستی نتوانست به نیت شوم خود برسد، اما ۱۱ نفر از همکاران عزیزمان در راه تأمین امنیت به شهادت رسیدند.» فرمانده‌‌کل انتظامی کشور تصریح کرد: «بعد از اقدام تروریستی راسک، با تلاش اطلاعاتی که در حوزه‌های مختلف صورت گرفت، خوشبختانه ضربات پی‌درپی به پیکره جیش‌الظلم وارد شد و تعدادی دستگیر شدند و اعترافات‌شان در حال جمع‌آوری است که در زمان مناسب به اطلاع مردم خواهیم رساند.» وی اضافه کرد: «همچنین چندین نفر از این گروهک تروریستی به هلاکت رسیدند.»
 
چرا جامعه واکنشی به ردّ صلاحیت‌ها نداشت؟
«خبر آنلاین» از رسانه‌های نزدیک به جریان اعتدال در یادداشتی نوشت: «ردّصلاحیت‌ها چنانکه پیش‌بینی می‌شد در میان مردم هیچ واکنشی را برنینگیخت؛ یعنی از آن بیست‌وچهار میلیونی که به حسن روحانی رأی دادند، هیچ‌کس ککش هم نگزید. چرا؟ آن بیست‌وچهار میلیون نه امروز که خیلی زودتر از این حرف‌ها، یعنی درست چندماه پس از انتخاب روحانی در سال ۱۳۹۶ از او ناامید شدند و دریافتند از مردی که برگزیده‌اند کار چندان خاصی برنمی‌آید. هرچند بسیاری از آنها اگر تاریخ به عقب برمی‌گشت، باز هم به روحانی رأی می‌دادند؛ چرا که فهمیده بودند سیاست عرصه تحقق آرزوها و آرمان‌های بلند نیست؛ چرا که می‌دانستند امکان دیگری پیش‌روی‌شان ندارند، اما به هر حال توقع‌شان از نماینده منتخب‌شان بیشتر از این حرف‌ها بود و حق هم با آنها بود. حسن روحانی به عهدش وفا نکرد، اما خطای بزرگ‌ترش این بود که از محدودیت‌ها و معذوریت‌هایش با مردم سخن نگفت.»
 
دیگر از آن قدرت خبری نیست
«ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یادداشتی نوشته است، آمریکا دیگر در رقابت‌های راهبردی دنیا حائز «برتری بلامنازع» نیست. برنز در این یادداشت در نشریه «فارن‌افرز» نوشته است: «قدرت‌ گرفتن چین و تقابل‌گرایی روسیه، چالش‌های ژئوپلیتیکی دلهره‌آوری را در دنیایی با رقابت‌های راهبردی شدید که در آن ایالات متحده دیگر دارنده برتری بلامنازع نیست، پیش روی ما قرار می‌دهد.» ویلیام برنز در بخش دیگری از این یادداشت شرایط کنونی را یکی از «لحظات نادر» در تاریخ ایالات متحده دانسته که به اندازه دوران پایان جنگ سرد یا دوران بعد از 11 سپتامبر 2001 حائز اهمیت است. او نوشته است: «ما در دورانی با چالش‌های تاریخی برای سیا و کل حرفه اطلاعات قرار داریم و تحولات ژئوپلیتیک و فناوری ما را در معرض بزرگ‌ترین آزمون‌هایی که تا به حال با آن مواجه بوده‌ایم، قرار می‌دهد.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی اعلام کرد فرماندهی جبهه داخلی در ارتش اسرائیل برنامه‌ای برای به راه انداختن موجی از آگاهی‌سازی در جامعه اسرائیل در رابطه با شکل جنگ احتمالی با حزب‌الله در دست اجرا دارد. به نوشته این رسانه عبری‌زبان، این گام عواقب بزرگی هم به همراه خواهد داشت، زیرا وحشت را در صفوف اسرائیلی‌ها تشدید و باعث یورش مردم به مغازه‌ها برای خرید و ذخیره‌سازی هرچه بیشتر مواد غذایی خواهد شد.
 
با تشدید تنش در دریای سرخ در نتیجه حملات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن و تأکید نیروهای مسلح یمن بر تداوم حمله به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی تا زمان توقف تجاوز و محاصره علیه نوار غزه، رسانه‌های رژیم صهیونیستی تأکید کردند برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در مدت اخیر به استفاده از کریدور زمینی دبی به حیفا متوسل شدند که از امارات، عربستان سعودی و اردن تا سرزمین‌های اشغالی امتداد دارد.
 
«سیداحسان خاندوزی» وزیر اقتصاد گفت: «اخذ مالیات از اینفلوئنسرها که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده دارند، در بودجه آمده بود. در این زمینه ۵۵۱ کاربر شناسایی شده و مشمول حکم قانون بودجه ۱۴۰۱ بودند که ۱۳۱ فعال بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌اند و وزارت اقتصاد دنبال اجرای قانون است.»
 
پنتاگون آماری را از حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و همچنین آمریکا و انگلیس منتشر کرد. وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد، ارتش یمن از ۱۹ نوامبر سال میلادی گذشته ۳۶ حمله به کشتی‌های تجاری به مقصد رژیم صهیونیستی در دریای سرخ انجام داده‌ است.
 
«شهریار افندی‌زاده» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت، حجم ترانزیت کالا در سال گذشته به ۸/۱۰ میلیون تن رسید که در مقایسه با سال قبل از رشد ۷/۱۰ درصدی برخوردار شده است.به گفته وی، ترانزیت جاده‌ای در کشور ۳/۹ میلیون تن و ترانزیت سهم بخش ریلی ۵/۱ میلیون تن است.
 
«سعید عقلی» مدیر مرکز راهبری شبکه گاز با اشاره به آخرین وضعیت تولید و مصرف گاز در کشور عنوان کرد، در روز گذشته تولید و عرضه گاز در شبکه گاز ۸۵۵ میلیون متر مکعب بود و یک رکورد را ثبت کرد؛ اما میزان مصرف نیز رکوردشکنی کرد و به ۵۹۵ میلیون متر مکعب رسید.
 
«ظریف» وزیر خارجه پیشین ایران با بیان اینکه «تمام ارکان سیاست خارجی و سیاست نظامی رژیم صهیونیستی در تحولات اخیر شکست»، تأکید کرد: «تلاشی که آمریکا برای جلوگیری از آتش‌بس در غزه می‌کند، برای این است که تصویر شکست ناپذیری اسرائیل را احیا کند.»
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات