صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۵۵۹۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امروز نیز شهیدان ما را در مسیر انقلاب نگه داشته‌اند و هر زمانی که مقداری احساس سستی می‌شود، نام و یا حرکت و یا شهادت یک شهید، موجب تجدید قوای ملت می‌شود، همان‌گونه که شاهد حرکت سراسری ملت ایران در شهادت سردار سلیمانی بودیم.(۱۴۰۲/۱۱/۱۱)
 
 
 
▼ حرف روز
ایرانی باخت نمی‌دهد
برد تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل تیم ملی ژاپن در جریان بازی‌های آسیایی چنان شیرین، دلچسب و ارزشمند بود که دل همه ایرانیان را شاد کرد و جمله «ایرانی باخت نمی‌دهد» در صفحات کاربران ایرانی در پیام‌رسان‌های گوناگون به وفور دیده ‌شد. موضوعی که نشان می‌دهد هویت ایرانی‌ـ اسلامی نقطه همگرایی و وحدت در طول سالیان مدید بوده است. از طرفی برد ایران مقابل ژاپن به اندازه‌ای سخت بود که بسیاری از کارشناسان ورزشی این پیروزی را کمتر پیش‌بینی کرده بودند. این در حالی است که بازیکنان کشورمان در زمین فوتبال چنان زیبا بازی کردند که جز با غیرت ایرانی امکان این مهم نبود. به بیانی صریح در طول چهار دهه گذشته هویت و غیرت ایرانی همه ناممکن‌ها را ممکن کرده است که از جمله:
۱ـ وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، غرب تصور می‌کرد با مسلح کردن رژیم بعث عراق می‌تواند کار انقلاب را یکسره کند و با تجزیه بخشی از خاک کشورمان، انقلاب را در همان ماه‌های اول زمین‌گیر کند. غرب و شرق چنان امیدوار به پیروزی صدام بودند که برخلاف اصول سیاست خارجی کشورها، بسیاری از جمله آمریکا و شوروی سابق تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد عراق گذاشتند؛ اما هویت ایرانی‌ـ اسلامی غیر ممکن را ممکن کرد و در سایه ایستادگی و مقاومت به تاریخی‌ترین پیروزی رسیدند و مصداق اینکه ایرانی باخت نمی‌دهد، محقق شد.
۲ـ در طول انقلاب اسلامی سرویس‌های اطلاعاتی محور عبری‌ـ غربی‌ـ عربی فتنه، آشوب و اغتشاشات گوناگونی را در کشور طراحی کردند تا به خیال خود کار نظام را یکسره کنند؛ به گونه‌ای که در جریان فتنه ۸۸ بسیاری از کارشناسان نظامی‌ـ امنیتی از موفقیت اهداف فتنه ۸۸ خبر می‌دادند؛ اما هویت ایرانی‌ـ اسلامی در ۹ دی آتش فتنه را به گلستان برای انقلاب تبدیل کرد.
۳ـ وقتی که «کاندولیزا رایس» وزیر اسبق خارجه آمریکا از خاورمیانه جدید سخن گفت، هیچ‌گاه تصور تحقق محور مقاومت در منطقه از دریای سرخ تا دریای مدیترانه را نمی‌کرد؛ یعنی هویت ایرانی در کنار هویت اسلامی سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا را با چالش مواجه کردند و در نتیجه امروز آمریکا به ناچار باید منطقه را ترک کند.
۴ـ بررسی روند‌های انتخابات 11 اسفند 1402 نشان می‌دهد، دشمن از هر طریقی به دنبال کمرنگ کردن مشارکت در آن است و به نوعی تلاش می‌کنند برای ایرانی نسخه بپیچند، اما شکی نیست که در ۱۱ اسفند نیز ایرانی باخت نخواهد داد. هویت ایرانی‌ـ اسلامی در همه صحنه‌های ورزشی، سیاسی، امنیتی و... معجزه‌گر انقلاب اسلامی بوده و خواهد بود؛ همچنان که همواره از پیش از انقلاب اسلامی تا به‌کنون بوده است.      
اکبر معصومی
 
 
▼ گزارش روز
من به این سیاست شما کافرم!
رأی ندادن چه فایده‌ای دارد و دستاورد رأی ندادن‌های قبلی چه بوده است؟ با رأی ندادن در چه مدتی چه نتیجه‌ای می‌گیریم و چه تضمینی برای آن می‌دهید؟ آیا مسئولیت پیامدهای منفی رأی ندادن مثل افزایش محدودیت داخلی و فشار و تحریم اقتصادی خارجی را می‌پذیرید؟ مگر سال ۱۳۷۶ و سال ۱۳۹۲ رأی به خاتمی و روحانی به‌نوعی رأی اعتراضی نبود؟ آیا آنها صدایش بیشتر شنیده شد یا رأی اعتراضی در قالب تحریم انتخابات در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ که به ریاست قالیباف و رئیسی منجر شد؟ در سال ۱۳۹۲ هم کسانی مخالف رأی دادن بودند و می‌گفتند که «چه انتخاباتی؟ رئیس‌جمهور ما در حصر است». ولی واقعیت روی زمین چیز دیگری بود و نمی‌شد زندگی را با خیال چرخاند. همان‌ها سال ۱۳۹۶ رأی دادند. آقا سیدمصطفی! لطفا اینقدر راحت و با ادبیات انقلابی دهه‌ شصت حکم نکن. من به این سیاست شما کافرم!
سؤالات فوق، سؤالات یک مدیرمسئول پایگاه اصلاح‌طلب از «سیدمصطفی تاج‌زاده» است که به تازگی در آستانه انتخابات ۱۱ اسفندماه، هر از گاهی یادداشت‌هایی را منتشر می‌کند. «علی‌اصغر شفیعیان» مدیرمسئول پایگاه «انصاف‌نیوز» معتقد است، اینگونه مواضع تاج‌زاده در حد تکفیر کسانی است که بخواهند در انتخابات پیش‌ رو رأی بدهند یا کاندیدایی معرفی کرده و تبلیغ داشته باشند. وی در گلایمندی خود از تاج‌زاده می‌نویسد: «عجیب است. خود آقا مصطفی عمری انتخابات برگزار کرده و یا شرکت در انتخابات را با وجود شورای نگهبان و همه‌ شرایط موجود توجیه می‌کرده است ولی حالا که بازنشست شده تکفیر می‌کند. این اصلا اخلاقی نیست.» طی روزها و هفته‌های اخیر مشاهده می‌شود که تندروهای اصلاح‌طلب، بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبند؛ اما در مقابل این تحریم‌کنندگان، بسیاری از اصلاح‌طلبان به این سیاست معترض شده و اعلام کرده‌اند که اساساً مهمترین کارکرد یک جریان سیاسی در انتخابات معنا پیدا می‌کند و بدیهی است که فعالیت سیاسی با چریک بازی متفاوت است. به عبارتی، اجتماعی کردن و آموزش رأی‌دهندگان و شهروندان در عملکرد نظام سیاسی و انتخاباتی و ایجاد ارزش‌های عمومی و سیاسی از کارکردهای هر یک از جریان‌های سیاسی در یک کشور است. آنچه لازم است برای همه جریان‌ها یادآوری و تأکید شود، این است که انقلاب اسلامی ایران اصولی دارد که باید وجه پیونددهنده همه معتقدان به انقلاب اسلامی قرار گیرد؛ جمهوری اسلامی (مردم‌سالاری دینی)؛ اندیشه امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار؛ ولایت فقیه به عنوان قبله هویتی انقلاب اسلامی؛ قانون اساسی به عنوان میثاق ملی ایرانیان، سیاست‌های کلی نظام به معنای تمکین به جهت‌گیری‌های اصلی کشور. شرط عاقبت به خیری جریان‌های سیاسی در این است که این اصول فقط تابع زمان برمسند قدرت نباشد؛ بلکه در همه زمان‌ها، شرایط و موقعیت‌ها حاکمیت داشته باشد.
به قول شاعر: ما اگر گمگشته راهیم عیب از جاده نیست/ جاده‌ها جا می‌گذارند آنکه را آماده نیست 
حسين عباسيان
 
 
▼ خبر ویژه
همگی خواهان نابودی رژیم صهیونیستی هستند
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی از «آلیسا جی روبین» خبرنگار حوزه مناقشات خاورمیانه این روزنامه به رابطه بین ایران و گروه‌های محور مقاومت اشاره کرده و بیان می‌کند: «ایران قدرت نظامی خود را از طریق ده‌ها گروه مسلح در سراسر خاورمیانه به نمایش می‌گذارد، اما چقدر بر اقدامات آنها کنترل دارد؟» وی در پاسخ به این پرسش می‌نویسد: «تهران به مجموعه‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر خاورمیانه تسلیحات داده و پشتیبانی می‌کند، اما به گفته کارشناسان، این همه تیراندازی را انجام نمی‌دهد. گروه‌های مورد حمایت ایران، تاریخ‌ها و روابط متفاوتی با تهران دارند، اما همگی در تمایل ایران برای خروج ارتش آمریکا از منطقه و کاهش قدرت اسرائیل سهیم هستند. لفاظی‌های ایران که گروه‌های متحدش تکرار می‌کنند، اغلب فراتر می‌رود و خواستار حذف اسرائیل است. ایران شبه‌نظامیان را قادر می‌سازد تا برخی از قطعات تسلیحات را به تنهایی به‌دست آورند و برخی از سلاح‌ها را خودشان بسازند یا بازسازی کنند.»
 
 
▼ اخبار 
اپوزیسیون به کجا می‌رود؟
«محمدعلی وکیلی» چهره اصلاح‌طلب در یادداشتی با عنوان «خیانت و خباثت تا کجا؟» به جریان اپوزیسیون تاخت و نوشت: «برای اثبات بی‌شخصیتی کافی است به تعظیم و کرنش جناب رضا پهلوی در مقابل بنیامین نتانیاهوی کودک‌کش یا کمپین حمله علیه ایران و کمپین تحریم ایران بنگریم؛ تجربه وطن‌فروشی و پیوستن به صدام، مشروعیت دار و دسته مسعود را برای همیشه از بین برد. تلاش این خودفروختگان برای تفکیک بین مردم و حکومت یک طنز است؛ چراکه دود تحریم همواره در چشم مردم است و تاوانش را مردم می‌پردازند. درصورت جنگ نیز بمب‌های رهاشده و موشک‌های پرتاب شده، قدرت تشخیص چنین تفکیکی را نمی‌دهد. خواست قلبی این جماعت تبدیل ایران به سرزمین سوخته است. اینان تحمل روز خوش ملت را ندارند، اگر مردم در نتیجه برد تیم ملی خوشحال می‌شوند، اینان عذا می‌گیرند؛ دستاورد چنین اپوزیسیونی، مشروعیت‌سازی برای جمهوری اسلامی و مشروعیت ستیزی برای خودش و ناامیدی کارفرمایان غربی آنان است.»
 
بازگشت رونق به صنعت نفت ایران
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در حوزه صادرات با اعلام اینکه «در دوران تحریم ۶۰۰ عملیات کشتی به کشتی در فراساحل داشتیم»، ابراز داشت: «در دولت سیزدهم که افزایش صادرات داشتیم، بسیاری از عملیات‌های ما در فراساحل انجام شد.» «غریبی» با اظهار اینکه «۲۱ پروژه نیمه‌تمام از سال‌های قبل داشتیم»، گفت: «هشت مورد از این پروژه‌ها تعیین تکلیف شدند که یا به اتمام رسیدند یا آغازبه‌کار مجدد شدند و در وضعیت خوبی قرار دارند.» وی به افزایش یک‌ونیم میلیون بشکه‌ای صادرات نفت در دولت سیزدهم اشاره کرد و ابراز داشت: «مخزن یک‌میلیون بشکه‌ای که به‌دلیل اختلاف بین کارفرما و پیمانکار چهار سال بلاتکلیف بود، تعیین تکلیف شد و به‌زودی به عملیات برمی‌گردد.» غریبی یکی از پروژه‌های حیاتی شرکت پایانه‌های نفتی ایران را اعلان و اطفای حریق مخازن خارگ عنوان کرد و گفت: «پس از ۱۶ سال به این پروژه مهم و حساس اعتبار دادند.»
 
نمی‌شود از دریای سرخ صرف نظر کرد
خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» تأکید کرد: «کریدور زمینی که برای نخستین بار از امارات و بحرین تا عربستان، اردن و اسرائیل کشیده شده است، هرگز نمی‌تواند جایگزین مسیر دریای سرخ شود که با حملات یمنی‌ها به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل تهدید می‌شود.» وی افزود: «با این حال، دوام طولانی‌مدت این مسیر به ثبات در منطقه بستگی دارد. همچنین، مقادیری که کامیون‌ها می‌توانند حمل کنند، بسیار کمتر از مقادیری است که کشتی‌ها حمل می‌کنند و از همین رو مسیر زمینی تنها جایگزین برای حمل‌ونقل برخی کالاها و نه همه آنها محسوب می‌شود.» «نیلز هاوپت» سخنگوی شرکت ترابری آلمانی هاپاگ لوید، پنجمین شرکت بزرگ حمل‌ونقل کانتینری در جهان نیز در گفت‌وگو با بلومبرگ اذعان کرد، این راه‌های زمینی یک راه حل کوتاه‌مدت برای شرکت‌های حمل‌ونقل کالا و تنها برای جابه‌جایی مقدار محدودی کالا و نه هزاران کانتینر است.
 
موسوی دیگر اصلاح‌طلب نیست
«محمد عطریانفر» با نقد رویکردهای رادیکال در جریان اصلاحات گفت: «رادیکالیسم، سم مهلک اصلاح‌طلبی است. اگر رویکرد ما در کشور اصلاح‌طلبانه باشد، به قواعد اصلاح‌طلبی باید پایبند باشیم. اولاً حرکت‌های سیاسی ما باید قانونمند باشد. می‌توان نظارت استصوابی را نقد کرد؛ اما وقتی قانون شد، بدان ملتزمیم، ولی معتقد نیستیم. نمی‌توان خلاف آن هوار بکشیم. نقدمان را مطرح می‌کنیم؛ اما مجبوریم به آن تمکین کنیم یا اگر خواستیم آن نباشد، باید به روش قانونی آن را تغییر دهیم.» وی در ادامه با اشاره به آشوب‌های سال گذشته، با انتقاد از مواضع برخی سیاسیون می‌گوید: «اگر تاریخچه گروه‌های سیاسی از‌ جمله اصلاح‌طلبی را ملاحظه کنید، آنجایی که تندروانه و رادیکال رفتار کردند، زیان دیدند. به‌نظر می‌رسد، در سال گذشته در بیانیه موسوی ردی از عبور از نظام دیده می‌شود و این مفاد در دستور‌کار اصلاحات نیست.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«اسماعیل‌زهی» در توئیتی مدعی شده است، «اجرای احکام اعدام» در کشور بیشتر شده است، ولی اشاره‌ای نکرده که تشدید چه جرایمی باعث شدت گرفتن اجرای احکام اعدام شده است. او در ادامه، افراد اعدام‌شده را «قربانی» خوانده و گفته است، بیشتر این قربانیان «مردم عزیز کرد و بلوچ» هستند. گفتنی است، گروهک‌های تجزیه‌طلب همواره تلاش می‌کنند بر احساسات قومیتی مردم سوار شوند و تجزیه‌طلبی و تلاش برای چند‌تکه کردن ایران را با مظلوم‌نمایی از قومیتی که عضوی از آن هستند، توجیه کنند.
 
«محمدجواد روح» تحلیلگر سیاسی برای تحقق ایده رأی اعتراضی که حسن روحانی پس از ردصلاحیت در انتخابات خبرگان رهبری مطرح کرد، دو شرط را لازم می‌داند، یعنی گرم‌بودن فضای انتخابات و جامعه و سازماندهی گسترده که البته هر دو شرط را فراهم نمی‌بیند. این اظهارات نشان می‌دهد، اصلاح‌طلبان از اینکه سرمایه اجتماعی‌شان به شدت آسیب دیده است و توان پای صندوق آوردن حامیان‌شان را ندارند، مطلع هستند و حتی کمپین رأی اعتراضی را هم نمی‌توانند به مرحله عمل برسانند.
 
جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء در واکنش به حملات آمریکا به مواضع حشدالشعبی اعلام کرد: «نیروهای اشغالگر آمریکایی در حمله‌ای دیگر، حاکمیت و عزت عراق را آشکارا نقض کردند. اعلام می‌کنیم که همچنان به فعالیت در راستای تحقق اهداف خود ادامه می‌دهیم و دشمن از جایی جواب خواهد گرفت که انتظارش را نداشته باشد. امروز دست مقاومت اسلامی به دورترین نقاط می‌رسد و به اذن خدا قادر است به دشمن نزدیک شده و بر او غلبه کند.»
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره فروش نفت ایران به چین گفت: «تا یک‌ماه پیش می‌گفتند نفت را با نصف قیمت می‌فروشید، ولی نشریات آمریکایی اذعان کردند ایران تخفیف‌های خود را کاهش داده است.» «مجیدرضا حریری» تأکید کرد: «ایران نفت خود را نهایتاً با ۱۰ درصد تخفیف می‌فروشد. تخفیف نفت روسیه و ونزوئلا از ایران بالاتر است.»
 
خبرگزاری رسمی اردن «پترا» به نقل از یک منبع نظامی خبر داد، ارتش این کشور در حملات هوایی نیروهای آمریکایی به عراق مشارکت نداشته است. این منبع همچنین گفت : «ارتش عراق به حاکمیت عراق احترام می‌گذارد و بر عمق روابط برادرانه اردن با همه کشورهای عربی تأکید دارد.»
 
وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای‌ با تأیید راهزنی دریایی و سرقت نفت از سوی نیروهای کشورش اعلام کرد، بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را ضبط کرده است. به گفته «آسوشیتدپرس»، ارزش ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام ضبط شده ۲۵ میلیون دلار است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات