کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: «متأسفانه به دلیل سخن نگفتن مسئولان با مردم در موضوع واردات خودرو، هیچ خبری به طور قطعی قابل تأیید یا حتی قابل انکار نیست. این رویه نادرست زمینهساز افزایش سوء استفاده دلالان از قیمتگذاری در بازار خودرو شده و متأسفانه به زیان خریداران و مصرفکنندگان واقعی خودروست.»
«آلبرت بغزیان» اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتوگو با «صبح صادق» درباره موضوع راستیآزمایی واردات خودروی خارجی به کشور با توجه به اخبار منتشر شده و عدم واردات خودرو گفت: «به جز کشورهایی، مانند کره شمالی یا شاید روسیه که آنها نیز تحت شدیدترین تحریمها هستند، نمیتوان در دنیا تجربهای از آنچه به عنوان واردات خودرو یا بستن درهای کشور به روی واردات خودرو عنوان کرد که در کشور ما دائماً دیده و تجربه میشود؛ چرا که آنچه در ایران بر سر موضوع ممنوعیت واردات خودرو آمد، در هیچ جای جهان دیده نشده است.»
وی با اشاره به بخشی از این تجربه گفت: «برای نمونه، در ایران واردات خودروی خارجی ممنوع میشود، اما از آن سو بیکیفیتترین خودروهای چینی که در بازارهای دیگر خواهان و مشتری ندارند، در داخل ایران مونتاژ میشود. به بیان بهتر در حالی که گفته میشود واردات خودرو ممنوع است، اما خودروهای مونتاژی گرانتر از خودروهای خارجی روز دنیا برای مردم ایران نرخگذاری میشود.»
وی در این باره یادآور شد: «اگر بهترین خودروهای مونتاژی نیز وارد کشور میشد، مسئلهای نبود؛ اما مسئله حائز اهمیت این است که متأسفانه به دلیل ممنوعیت واردات خودرو بدترین نوع خودروها وارد کشور میشود، نه بهترین مونتاژیها، اما متأسفانه مسئولان در این موضوع کمترین پاسخی به افکار عمومی نمیدهند و مدام در رسانهها خبرهای مرتبط با واردات خودرو را میشنویم؛ در حالی که خودرویی وارد نمیشود و اساساً این اخبار انطباقی با واقعیتها ندارد.»
بغزیان در این باره یادآور شد: «به هر حال مردم ایران انتظار دارند مسئولان دولتی به صورت رو راست با آنها صحبت کنند، واقعا اگر قرار نیست خودرو وارد کشور شود، این موضوع را با مردم در میان بگذارند؛ چرا که مسئله واردات خودرو حتی در حد حرف و خبر هم برای عدهای به نان و آب و دلالی و سوداگری تبدیل شده است؛ یعنی عدهای از همین اخبار در حال درآمدزایی هستند.»
این کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: «به هر حال مردم از مسئولان انتظار و توقع دارند پاسخ درست و روشنی بابت نتایج مسئله واردات خودرو به آنها بدهند؛ چرا که از یک سو دائم اخبار مرتبط با واردات خودرو منتشر میشود؛ اما فیالواقع خبری از واردات خودرو نیست.»
آلبرت بغزیان با اشاره به اینکه مردم خواهان واردات خودروهای به روز و اقتصادی و ایمن هستند، گفت: «دولت باید راههای لازم برای واردات خودروهای ایمن، استاندارد و اقتصادی مثل برندهای کیا، هیوندا یا تویوتا که از ایران رفتهاند، باز کند. وجود ابهام در زمینه واردات خودرو فقط منتج به افزایش بیاعتمادی مردم به سخنان مسئولان میشود، چرا که وجود این اندازه ابهام در مسئله سادهای مانند واردات خودرو در کشور بزرگ ایران مطلوب نیست.»
این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «از یک سو اعلام میشود مجلس واردات خودرو را تصویب کرده و دولت اجرا میکند، اما خودرویی وارد کشور نمیشود و گمرک نیز بر این موضوع تأکید دارد که ما نیز به اندازه دیگران از این موضوع مطلعیم، چرا که تا کنون درباره واردات خودرو چیزی به ما ابلاغ نشده، بلکه ما هم شبیه به شما نوید و وعده واردات خودرو را میشنویم!»
آلبرت بغزیان در زمینه پیامدهای اخبار فیک مرتبط با واردات خودرو روی بازار خودروی کشور و تحمیل زیانهای مختلف به مردم گفت: «وقتی اخبار مرتبط با واردات خودرو البته فیک خبرها منتشر میشود، مردم به دلیل آرامش موقتی قیمت در بازار مجبورند قیمت خود را پایینتر از قیمت روز بفروشند؛ چرا که دلالان با راه انداختن هیاهو که واردات قیمتها را میشکند، زمینههای لازم را برای زیان فروشندگان خودرو باز میکنند؛ اما پس از گذشت دوسه ماه که خودرو وارد نمیشود، قیمتها را افزایش میدهند، پس این وسط فقط دلالها هستند که از این ماجراها و اخبار سود میبرند.»
بغزیان گفت: «از سوی دیگر واردکنندگان بر این موضوع تأکید میکنند که برای نمونه به ما مجوز واردات 2 هزار خودرو داده شده، اما همچنان منتظر صدور آییننامههای مورد نیاز برای تعیین عوارض هستیم. از سوی دیگر سایتها و خبرگزاریهای دولتی درباره واردات خبر و گزارش تهیه میکنند؛ در حالی که در وزارت صمت یا وزارت اقتصاد مدیری به صورت قطعی با مردم از واردات یا عدم واردات خودرو آن هم با مشخص کردن برند و قیمت خودرو سخن نمیگوید!»
این کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: «متأسفانه به دلیل سخن نگفتن مسئولان با مردم در موضوع واردات خودرو هیچ خبری به طور قاطع قابل تأیید یا انکار نیست. این رویه زمینهساز افزایش سوءاستفاده دلالان از قیمتگذاری در بازار خودرو شده و متأسفانه به زیان خریداران و مصرفکنندگان واقعی خودرو تمام شده است.»
این استاد اقتصاد دانشگاه یادآورشد: «مسئولان در این موضوع باید به مردم پاسخ دهند تا دست دلالان و سوداگرانی که از فضای غیر رقابتی وغیر شفاف خودرو سودهای کلانی به جیب میزنند، بریده شود. بیتردید سخن گفتن رو در رو با مردم و مشخص کردن فرآیند واردات خودرو از هر جهت به نفع مردم است و البته به نفع کاهش نرخ تورم، چرا که تورمی که در خودروسازی شاهد آن هستیم، به انحای گوناگون روی سایر نرخها اثرات منفی به جا میگذارد. در واقع میتوان گفت کنترل و کاهش قیمت خودرو بیشک روی نرخ نهایی و عمومی تورم نیز تأثیر مثبتی خواهد داشت.»