صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۵۸۸۴۴
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

بغزیان: قیمت‌گذاری کالا‌های اساسی در شرایط تحریمی به نفع آسیب‌پذیران جامعه است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: اگر در شرایط تحریمی و تورمی دولت قیمت‌گذاری نکند که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، به این معنا که سودجویان از وضعیت آشفته بازار به نفع تامین مالی و سودآوری بیشتر خود با فشار به مردم سوء استفاده می‌کنند
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با آلبرت بغزیان

به گزارش بصیرت، تک نرخی شدن ارز و قیمت گذاری دستوری دولت بخصوص روی برخی اقلام که از آن‌ها به عنوان کالای اساسی یاد می‌شود موضوعی است که سال هاست محل بحث کارشناسان و مردم است. اینکه قیمت گذاری دستوری در وضعیت کنونی اقتصاد ما به نفع کدام اقشار جامعه است و اصلا آیا زمان مناسبی برای عبور از ارز چند نرخی فرا رسیده یا خیر و چه زمانی از فرصت ایجاد شده برای عبور از قیمت گذاری دستوری و ارز چند نرخی باید استفاده کنیم موضوع مورد گفتگوی ما با کارشناس و تحلیلگر اقتصادی است که درادامه بحث آمده است.

آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفتگو با بصیرت در پاسخ به این پرسش که به نظر شما زمان تک نرخی شدن ارز با توجه به آنچه کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی در خصوص اهمیت تک نرخی شدن ارز می‌گویند رسیده است، گفت: تک نرخی شدن ارز موضوع مهمی است، اما اینکه ارز در چه زمانی یعنی در درست‌ترین زمان ممکن تک نرخی شود اهمیت این کار را چند برابر می‌کند در غیر این صورت به نفع اقتصاد تمام نمی‌شود.

وی در این باره خاطر نشان شد: زمانی ارز باید تک نرخی شود و زمینه‌های لازم برای تک نرخی شدن ارز ایجاد می‌شود که نسبت به تامین و وفور منابع ارزی کشور اطمینان خاطر داشته باشیم.

آلبرت بغزیان یادآور شد: در شرایط تحریمی این موضوع بسیار مهم فراهم نمی‌شود بنابراین وقتی محدودیت منابع ارزی داریم و بانک مرکزی نمی‌تواند به میزان نیاز یا تقاضای افراد به آن‌ها دلار و ارز خارجی بدهد نباید به سمت تک نرخی کردن ارز رفت.

وی در این باره تصریح نمود: وقتی محدودیتی در پاسخگویی به تقاضای بازار ارز وجود دارد بدین معناست که اگر به سمت تک نرخی کردن ارز برویم در این مقوله هم شکست می‌خوریم چرا که باز هم نرخ دیگری رو می‌شود، بنابراین تا زمانی که محد ودیت ارزی داریم نباید از نظام تک نرخی صحبت کنیم.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: به نظر می‌رسد برخی اظهار نظر‌ها درخصوص تک نرخی کردن ارز فقط پرکردن تیتر رسانه هاست بدون اینکه روی این موضوع کار کارشناسی صورت بگیرد.

آلبرت بغزیان توضیح داد: نظام تک نرخی زمانی معنی دارد که در بازار رسمی به هر میزانی که متقاضی ارز خواست بانک مرکزی به او ارز بدهد در غیر این صورت بازار رسمی همچنان محدودیت دارد لذا متقاضیان دوباره به سمت بازار آزاد می‌روند.

وی درخصوص این موضوع که گفته می‌شود دولت در قیمت گذاری‌ها دخالت می‌کند، نیز گفت: اینکه گفته میشود به دلیل شرایط تحریم دولت در قیمت گذاری برخی اقلام دخالت میکند به خودی خود بد نیست، چرا که قیمت گذاری دستوری هم آنقدر که درباره آن بحث می‌شود حاد نیست، بلکه رد گم کردن است تا به مسائل مهم و اصولی مثل ناترازی بانکی پرداخته نشود.

بغزیان در این باره معتقد است: به جای اینکه به سراغ ناترازی بانک‌هایی برویم که متاسفانه در طی سال‌های اخیر به اصلی‌ترین کاسبان بازار مسکن و بورس و ... تبدیل شده اند به سراغ دولت می‌روند برای شکایت از موضوع قیمت گذاری اقلام اساسی، در حالی که در شرایط تحریم این موضوع کار درستی است به این دلیل که دولت از معیشت اقشار آسیب پذیر حمایت می‌کند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: اگر در شرایط تحریمی و تورمی دولت قیمت گذاری نکند که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، به این معنا که سودجویان از وضعیت اشفته بازار به نفع تامین مالی و سودآوری بیشتر خود با فشار به مردم سوء استفاده می‌کنند؛ بنابراین معیشت مردم بخصوص اقشار ضعیف تحت تاثیر قرار می‌گیرد، بنابراین در چنین شرایطی قیمت گذاری بر اقلام اساسی و نظارت دولت بر این روند بسیار مطلوب است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات