تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۵۶۸۹۶

زمزمه‌های آتش‌بس در غزه؛ خوش‌بینی ساختگی یا فرصتی واقعی؟

رسانه‌های اسرائیلی و مقامات آمریکایی گفت‌وگوهای اخیر پاریس در خصوص چارچوب توافق آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا را مثبت ارزیابی می‌کنند و نوید توقف جنگ غزه را می‌دهند.
در تازه‌ترین بیانیه‌ منتشر شده از سوی واشنگتن درباره مذاکرات آتش‌بس در غزه، مشاور امنیت ملی آمریکا جیک سالیوان، تصریح کرد که اسرائیل، ایالات متحده، مصر و قطر درباره «ویژگی‌های اصلی توافق تبادل اسرا و آتش‌بس موقت در غزه» به توافق رسیده‌اند.
رسانه‌های اسرائیلی و محافل سیاسی رژیم صهیونیستی نیز از فضای مثبت مذاکرات و امکان دستیابی به توافق با حماس و «پیشرفت بزرگ» در مذاکرات خبر دادند و نوشتند که دوحه طی دو روز آینده میزبان نشستی با حضور نمایندگان طرف‌های مرتبط با مذاکرات آتش‌بس خواهد بود.
جمعه پیش، پاریس میزبان مذاکراتی با حضور نمایندگان رژیم اسرائیل، مصر، قطر و آمریکا برای بررسی راه‌های دستیابی به توافق تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس در نوار غزه بود. کابینه جنگ اسرائیل پیشتر با اعزام هیأتی از این رژیم به ریاست رئیس موساد دیوید بارنیا به فرانسه موافقت کرده بود.
اما پس از بازگشت رئیس موساد به تل‌آویو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بنیامین نتانیاهو وی را توبیخ و خواستار سخت‌گیری بیشتر او در مذاکرات شد.نتانیاهو سپس گفت که هنوز مشخص نیست «مذاکرات در حال انجام به توافق درباره گروگان‌ها منجر شود» و شخص او بر انجام عملیات علیه رفح با هدف نابودی تیپ‌های باقی‌مانده حماس تاکید دارد. از سوی دیگر جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز «ایجاد فضای خوش‌بینانه» در خصوص آتش‌بس با بیانیه‌های واشنگتن و رسانه‌های اسرائیلی را«غیرواقع‌بینانه» دانست و اعلام کرد نتانیاهو همچنان از «پاسخگویی به مهم‌ترین خواسته‌های مربوط به توقف تجاوز، یعنی خروج کامل از غزه و بازگشت آوارگان به مناطق شمالی طفره می‌رود».
نزدیک به پنج ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد و با وجود شهادت حدود ۳۰ هزار فلسطینی و آوارگی هزاران نفر که ۷۰ درصد از آنها زن و کودک هستند، گره کور این جنگ همچنان باز نشده است. حملات هوایی رژیم اسرائیل علیه مناطق مختلف نوار غزه و درگیری شدید با نیروهای حماس در جنوب غزه با وجود وارد آمدن تلفات سنگین به ارتش اشغالگر تا به امروز همچنان ادامه دارد و امدادرسانی به این منطقه غیرممکن شده و گرسنگی و شیوع بیماری‌های واگیردار موجب افزایش شمار قربانیان شده است.
تحلیلگر مصری روابط بین‌الملل ایمن سمیر وجود فضای مثبت بر مذاکرات را تایید و از احتمال برگزاری نشست سوم در پاریس در خصوص آتش‌بس در غزه خبر داد.وی توضیح داد که در دور نخست مذاکرات، بر روی خطوط کلی توافق شد و در دور جدید بر روی پرکردن خلأها و ایجاد فضای مشترک بین دو طرف «حماس و اسرائیل» تمرکز شد و میانجی های قطری و مصری در این زمینه بسیار موفق عمل کردند. اما مدیر برنامه‌های مرکز تحقیقات سیاسی فلسطین خلیل شاهین، در گفت‌وگو با تلویزیون العربی، اظهارات اخیر نتانیاهو را منعکس کننده موضع واقعی تل‌آویو دانست که تمایل به ادامه جنگ و عملیات زمینی در رفح و تشدید تنش در سایر مناطق نوار غزه و کرانه باختری است.وی فضای خوش‌بینانه در خصوص پایان جنگ در غزه را «تصنعی» توصیف کرد که با هدف مهار افکار عمومی اسرائیل همزمان با توسعه دامنه تظاهرات‌ها علیه کابینه تل‌آویو و کشیده شدن آن به به بخش های جدیدی از جامعه صهیونیستی صورت گرفته است.
شاهین این «تلاش برای تزریق فضای خوش‌بینی به رسانه‌های اسرائیلی» را به هدف «جلوگیری از توسعه اعتراضات» و فشارهای مربوط به دادگاه بین‌المللی لاهه پس از شکایت آفریقای جنوبی از تل‌آویو و متهم کردن آن به نسل‌کشی در غزه مرتبط دانست.
تحلیلگر سیاسی احمد الحیله نیز در تحلیل شرایط کنونی می‌گوید که نتانیاهو در حال انجام یک حمله دوگانه علیه جنبش حماس و مردم فلسطین به ویژه در داخل نوار غزه است. از یک سو با «افشاگری‌های صوری» در رسانه‌های اسرائیلی و حتی آمریکایی یک حمله رسانه‌ای را هدایت می‌کند و از سوی دیگر فشار نظامی علیه مقاومت فلسطین را تشدید می‌کند و مدام از حمله نظامی گریز ناپذیر به رفح سخن می‌گوید.
در چنین شرایطی حماس به صراحت اعلام کرده که هیچ سند رسمی از میانجیگران دریافت نکرده است و همچنان بر توقف تجاوز، عقب نشینی اسرائیل از غزه، بازسازی و امداد رسانی و سایر مطالبات بشردوستانه برای نجات مردم غزه سخن می‌گوید.وی این موضوع را کاملا طبیعی دانست که حماس نخواهد از حقوق طبیعی مردم فلسطین، توقف جنگ و رفع محاصره علیه مردم غزه بگذرد زیرا این امر به معنای تداوم آوارگی و گرسنگی این مردم است. ضمن این‌که حماس برگ فشار قدرتمند اسرای اسرائیلی را در دست دارد و می‌تواند با آن، این هدفش را محقق کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات