تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۵۶۶۰۷

وزیر خارجه عربستان: قبل از توقف جنگ در غزه هیچ بحثی درباره عادی‌سازی با اسرائیل نمی‌کنیم

وزیر خارجه عربستان سعودی با تاکید بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه اعلام کرد که ریاض قبل از توقف جنگ در غزه و خروج نیروهای اسرائیلی از این منطقه و آغاز راهی برای تشکیل کشور فلسطین، هیچ بحثی درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل نخواهد داشت.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی طی سخنانی مجددا بر موضع کشور خود بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه تاکید کرد.

بن فرحان در گفت‌وگو با شبکه فرانس 24 گفت: عربستان سعودی قبل از توقف جنگ در غزه و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از این منطقه و آغاز راهی برای تشکیل کشور فلسطین، هرگز درباره برقراری روابط عادی با اسرائیل بحث نخواهد کرد.

وی افزود: ما قبل از بحث درباره برقراری روابط با اسرائیل به یک مسیر روشن برای تشکیل کشور فلسطین نیاز داریم.

وزیر خارجه عربستان همچنین با ابراز نگرانی کشورش از وقوع جنگ منطقه‌ای، بر ضرورت برقراری آتش‌بس در نوار غزه تاکید و اعلام کرد که جنگ طولانی در غزه خطر تشدید درگیری‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد.

این مقام سعودی اظهار داشت: ما اکنون بیش از هر زمان دیگری به آتش بس در غزه نیاز داریم و این غیرقابل قبول است که روزانه کمتر از 100 کامیون (حامل کمک‌های انسانی) وارد غزه شود در حالی که نوار غزه روزانه حداقل به 500 کامیون کمک نیاز دارد.

بن فرحان چند روز قبل نیز در حاشیه نشست امنیتی مونیخ خواستار تمرکز بر خروج نیروهای اشغالگر صهیونیست از نوار غزه و افزایش کمک‌رسانی به مردم این منطقه شده و گفت: راهی که می‌تواند همه را در منطقه به امنیت و ثبات برساند، برپایی کشور فلسطین است و از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم روی این مسئله تمرکز کند.

وزیر خارجه عربستان تصریح کرد: اقدامات نیروهای اشغالگر اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها، احساسات (خشم) همه ملت‌های عربی و اسلامی را شعله‌ور می‌کند. به ویژه اینکه نزدیک به 30 هزار غیرنظامی در غزه قتل عام شده‌اند و رنج‌های انسانی از جمله کمبود غذا و آب و دارو در این منطقه همچنان ادامه دارد. این اقدامات اسرائیل در چارچوب خدمت به ایدئولوژی‌های تروریسم و افراط‌گرایی در سراسر جهان است.

این مقام سعودی درباره بحث‌های مربوط به عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی گفت که مبنای عادی سازی با اسرائیل بر اساس ابتکار صلح عربی بوده و بدون توقف جنگ در غزه هیچگونه عادی‌سازی با اسرائیل وجود نخواهد داشت و هرکسی که در مسیر راهکار «دو دولتی» مانع‌تراشی می‌کند باید پاسخگو باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات