صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۵۶۹۵۵

افزایش تمایل به مشارکت در انتخابات

براساس نظرسنجی های انجام شده در هفته آخر بهمن ماه، تمایل به مشارکت در انتخابات 1402 نسبت به نظرسنجی های مشابه در دی ماه، افزایش قابل توجهی یافته است
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت ارزیابی از روزهای آخر تبلیغات انتخاباتی ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نشان دهنده افزایش تمایل به مشارکت در انتخابات می باشد. در شرایطی که در این دوره از انتخابات دشمن تمرکز بر ناامید سازی مردم از آینده کشور و در نتیجه دلسرد کردن مردم از شرکت در انتخابات گذاشته است، حضور پرشور مردم در انتخابات می تواند خط بطلانی بر تمام سیاست های محور شیطانی باشد.  به عبارتی جمهوری اسلامی ایران در 44 سال گذشته با چالش ها و تهدیدات متعددی از سوی دشمنان خود مواجه بوده است. یکی از مهم ترین راهبردهای دشمنان برای به چالش کشیدن نظام، القای ناامیدی و بی اعتمادی در جامعه و به ویژه در میان جوانان است. آنها با استفاده از ابزارهای مختلف، از جمله رسانه های فارسی زبان خارجی و شبکه های اجتماعی، تلاش می کنند تا مردم را نسبت به آینده کشور ناامید کرده و آنها را از مشارکت در فعالیت های سیاسی از جمله انتخابات دلسرد کنند.انتخابات1402 درچنین شرایطی فرصتی مهم برای جمهوری اسلامی ایران است تا اقتدار وانسجام ملی خود را به نمایش بگذارد. مشارکت گسترده مردم دراین انتخابات،پیامی قوی به دشمنان خواهد بودکه مردم ایران همچنان به نظام خود اعتماد دارند وبرای آینده کشورشان امیدوار هستند.

تحلیل و بررسی شاخص های مختلف، از جمله تمایل به مشارکت می تواند در پیش بینی میزان شور و اشتیاق مردم در این دوره از انتخابات موثر باشد. در این گزارش به بررسی برخی از این شاخص ها می پردازیم:

افزایش تمایل به مشارکت در انتخابات
براساس نظرسنجی های انجام شده در هفته آخر بهمن ماه، تمایل به مشارکت در انتخابات 1402 نسبت به نظرسنجی های مشابه در دی ماه، افزایش قابل توجهی یافته است. این آمار نشان دهنده گرم شدن تنور انتخابات در سطح شهرستان ها و احتمال افزایش مشارکت در هفته های پایانی منتهی به روز انتخابات است. 

به گزارش تسنیم، چند نهاد معتبر افکارسنجی نظرسنجی‌هایی را در سراسر کشور و با نمونه آماری حدود ۱۵۰۰۰ نفر برگزار کرده‌اند. برآورد منتج از این نظرسنجی‌ها آن است که در حال حاضر میزان مشارکت قطعی در انتخابات حوالی 45 درصد (علیرغم چند روز مانده تا انتخابات) و عدد مربوط به افرادی که با احتمال بسیار زیاد یا زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند بالای ۹ درصد است. همچنین بر اساس برخی نظرسنجی‌ها، اطمینان از امنیت برگزاری انتخابات ۸۳ درصد، اعتماد کامل به سلامت انتخابات ۶۳ درصد است.

همچنین طبق نظرسنجی یک نهاد معتبر، ۶۸.۴ درصد مردم گفته‌اند که معتقدند امکان رقابت بین کاندیداها فراهم است.بر اساس این نظرسنجی‌ها، مشارکت در استان تهران نسبت به سایر استانها کمتر و خراسان جنوبی در حال حاضر دارای بیشترین مشارکت است. با این حال مشارکت در استان تهران نیز نسبت به انتخابات پیشین مجلس بیشتر برآورد می‌شود.

عوامل موثر در افزایش تمایل به مشارکت

تایید صلاحیت گسترده داوطلبان: شورای نگهبان با تایید صلاحیت حدود 75 درصد از داوطلبان، زمینه رقابت گسترده در سطح کشور را فراهم کرده است. این موضوع به ویژه در شهرستان ها به رقابتی تر شدن انتخابات و افزایش انگیزه مردم برای مشارکت در آن منجر شده است.

حضور چهره های جدید و جوان: حضور پررنگ چهره های جدید و جوان در میان نامزدهای انتخابات، شور و اشتیاق نسل جوان را برای مشارکت در این رویداد سیاسی افزایش داده است.

اهمیت مسائل و مشکلات کشور: مشکلات اقتصادی و معیشتی، نارضایتی هایی را در میان مردم ایجاد کرده است. با وجود این ، بسیاری از مردم امیدوارند که با انتخاب افراد اصلح و کارآمد در انتخابات، بتوانند گامی در جهت حل این مشکلات بردارند.

نقش تبلیغات در افزایش مشارکت
تبلیغات نامزدها در هفته پایانی منتهی به روز انتخابات می تواند نقش موثری در افزایش مشارکت داشته باشد. ارائه برنامه های شفاف و واقع بینانه، توجه به مسائل و مشکلات مردم و ایجاد فضای گفت وگوی سالم و عقلانی، از جمله مولفه های موثر در جذب نظر مردم و ترغیب آنها به مشارکت در انتخابات خواهدبود.

نتیجه گیری
با وجود چالش ها و موانع موجود، شواهد نشان دهنده افزایش تمایل به مشارکت در انتخابات 1402 است. تاییدصلاحیت گسترده داوطلبان، حضور چهره های جدید و جوان و اهمیت مسائل و مشکلات کشور، از جمله عوامل موثر در این زمینه است. تبلیغات نامزدها در هفته پایانی منتهی به روز انتخابات می تواند نقش موثری در افزایش مشارکت داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات