صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۷۱۱۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در مسیر تربیتی اسلام، سه ماه رجب و شعبان و رمضان، ایام به‌خصوصی هستند که یاد و ذکر خدا و تعبد و ایمان بیش از ایام دیگر جلوه‌گر است. «این ایام عبادت را‌ـ این ماه رجب را، ماه شعبان را و بالاتر، ماه رمضان را‌ـ دست کم نباید گرفت. ما اگر بخواهیم در میدان‌های زندگی، آن راه مستقیم و صراط قویمی را که اسلام به ما نشان داده است با قدرت طی کنیم، احتیاج داریم که رابطه‌مان را با مبدأ اعلی، با حضرت باری‌تعالی‌ محکم کنیم. این رابطه با دعاست، با نماز است، با اجتناب از گناه است.»(۱۳۸۷/۶/۲۴)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
تحلیل مشارکت ۴۱ درصدی
اگر روند انتخابات ۱۴۰۲ را کمی آن سوتر نگاه کنیم، به عمق پیروزی ملت ایران در ۱۱ اسفند پی می‌بریم. ۱۸ ماه قبل، اتفاقات تلخ پاییز ۱۴۰۱ باعث شد تصور براندازی جمهوری اسلامی نزد ضدانقلاب و مخالفان جدی‌تر شود و آنها نسبت به رفتارهای خود امیدوار باشند. کنشگری‌های فیکی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتاد، باعث شد که آنها ادعای سقوط پایگاه اجتماعی جمهوری اسلامی را مطرح کنند و در دل همین اتفاقات بود که مدعی می‌شدند پایگاه اجتماعی نظام اسلامی به ۱۰ تا ۱۵ درصد سقوط کرده است. با همین استدلال در روزهای منتهی به انتخابات ۱۱ اسفند اعلام کردند میزان مشارکت و حضور مردم در انتخابات به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید. در واقع، کنشگری سیاسی ۴۱ درصد از واجدان شرایط در انتخابات به معنای شکست پروژه تجزیه‌طلبان، سلطنت‌طلبان، منافقان و مخالفان داخلی است؛ از این‌رو با این میزان مشارکت همه انگاره‌های برساخته تحریم و براندازی یکجا فروریخت و هیچ یک از اهداف مخالفان نظام محقق نشد. بنابراین، این انتخابات یک حماسه بزرگ برای نظام شد که اولاً از طریق انتخابات و دموکراسی توانست مخالفان و معاندان خود را شکست دهد و با کمترین هزینه بزرگ‌ترین نتیجه را به دست آورد. ثانیاً اثر این انتخابات تحریم کنندگان را در بدترین شرایط ممکن قرار داد. آنان که در خیابان راه به جایی نبردند و پروژه‌شان برای جنگ داخلی در ایران و در نهایت تجزیه به بن‌بست رسیده بود، در تلاش برای احیای ناآرامی‌های ۱۴۰۱ در شکلی جدید، وارد فاز سیاسی شدند و عملیات «تحریم انتخابات» را کلید زدند که این میزان مشارکت آنها ناامید کرد.
نکته سوم نیز تأکید بر روی این مسئله است که روند مشارکت در طول ۴۵ سال گذشته متفاوت بوده است. ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی برگزار و نتایج آن ۱۲ فروردین اعلام شد. در این همه‌پرسی ۹۷/۵ درصد واجدان شرایط رأی دادن، شرکت کردند. ۱۱ ماه بعد، یعنی ۲۴ اسفند همان سال انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد. میزان مشارکت در آن انتخابات ۵۲ درصد بود. در سال ۱۳۷۴، ۷۱ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند. آیا می‌توان گفت که در سال ۱۳۵۸، ۴۸ درصد مخالف نظام بودند و در سال ۱۳۷۴، ۲۹ درصد؟ طبیعی است که با شکستی که محور شیطانی در سال ۱۴۰۱ متحمل شد، تلاش می‌کند به نوعی با وارونه سازی آمارها بر آن شکست سرپوش بگذارد. 
نکته آخر اینکه باید این سؤال را مطرح کرد که کسانی که تا دیروز انتخابات در ایران را تحریم کرده بودند و روند انتخابات را زیر سؤال می‌بردند، چطور امروز به دنبال آمار مشارکت هستند؟
اکبر معصومی
 
 
▼ گزارش روز
برکات انتخابات ۱۱ اسفند!
انتخابات ۱۱ اسفند، با تمام سختی‌هایش، زیبا و شیرین است. این انتخابات زشتی‌ها و زیبایی‌هایی داشت، بالاترین زشتی در بعد داخلی آنجا بود که بخش رادیکال جریان اصلاح‌طلب نفاق‌گونه با راهبردی که در پیش گرفتند، عملاً پروژه کاهش مشارکت را کلید زدند و با ضدانقلاب و دشمن مخرج مشترک داشتند. این تندروها هر آنچه در توان داشتند، انجام دادند تا پروژه «انتخابات ضعیف و زیر ۲۰ درصد» رقم بخورد. این راهبرد به شدت شکست خورد و همین شکست به منزله یکی از محورهای مهم زیبایی این دوره از انتخابات یاد می‌شود. به چهار دلیل انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، انتخاباتی برکت‌آور است:
الف‌ـ این انتخابات مایه عزت و مظهر قوت ملی است؛ رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) حدود ۱۱ ماه قبل از ۱۱ اسفند فرمودند: «این انتخابات آخر سال خیلی مهم است. انتخابات می‌تواند مظهر قوت ملی باشد. اگر انتخابات درست برگزار نشود، ضعف کشور و ضعف ملت را نشان می‌دهد؛ ....هر چه ما ضعیف بشویم، تهاجم و فشار دشمنان ما بیشتر خواهد شد. اگر می‌خواهید جلوی فشار دشمن گرفته بشود، باید قوی بشویم. یکی از ابزارهای مهم قوتِ کشور همین انتخابات است.»
ب‌ـ انتخابات جمعه‌ای که گذشت، اولین انتخابات پس از عبور نظام از اغتشاشات ۱۴۰۱ با توهم اکثریت‌پنداری اغتشاشگران بود. تمام تلاش دشمن برای زیر سؤال بردن پایگاه اجتماعی و میزان مقبولیت نظام و بهره‌برداری از مشارکت حداقلی برای رسیدن به هدف و القای آن به جامعه بود. از برکات این انتخابات، نقش برآب شدن همه این توطئه‌ها بود.
ج‌ـ امنیت مثال‌زدنی انتخابات؛ در هیچ یک از ادوار انتخابات ایران، نمی‌توان سراغ گرفت که تا به این اندازه ابزارهای نظام سلطه، چون منافقین و سلطنت‌طلب‌ها بسیج شده باشند. آنها از هر ظرفیت قومی، نژادی، جغرافیایی و مذهبی به منزله یک استعداد بحران‌آفرینی مدد می‌گرفتند. برگزاری توأم با امنیت کامل انتخابات خار زهرآگینی بر چشم شوم دشمنان این مرز و بوم شد. این از جمله برکات ستودنی این انتخابات و دست مریزادی برای حافظان نظم و امنیت است.
دـ پیش بردن جهاد امیدآفرینی به منزله ستون محکم تبیین مشارکت گسترده در انتخابات بود. دشمنان جایگاه مردمی نظام را از راهپیمایی روز قدس یا ۲۲ بهمن استنتاج نمی‌کنند، بلکه سه عنصر میزان، کیفیت و جهت‌گیری رأی ملت ایران دریچه‌های مأیوس‌سازی دشمن را باز و بسته می‌کند. نظریه‌پردازان «بحران ناکارآمدی» معتقدند بحران ناکارآمدی نباید ایجاد شود، بلکه باید احساس شود. در این طرح تمام اقداماتی که از سوی دولت به مرحله اجرا در می‌آیند، به‌صورت کاملاً سیاه تحلیل و تفسیر می‌شود. جریان رسانه‌ای بیگانه و وابسته تمام راهبردها، برنامه‌ها و راهکارها و دستاوردهای جمهوری اسلامی را راه اشتباه و ناصواب تفسیر می‌کرد. در ایام منتهی به انتخابات بستری فراهم شد تا جهادگران تبیین به خیلی از شبهات و سؤالات پاسخ لازم را بدهند و امیدآفرینی قابل دفاعی رقم بخورد.       
حسين عباسيان
 
 
▼ خبر ویژه
اخراج از ارتش برای تمرد از فرمان!
رادیوی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، ارتش اسرائیل تصمیم گرفته است ۹ نفر از نظامیان تیپ گعفاتی را بعد از تمرد آنها از دستورات انجام مأموریت در نوار غزه اخراج کند. براساس این گزارش، افراد مذکور بیش از چهار ماه بود که در محله‌های الزیتون، الشاطئ، الرمال و جبالیا در خان یونس مشغول جنگ بودند که به آنها دستور داده شد وسایل خود را جمع کرده و فورا به خارج از غزه بروند. فرمانده آنها بعد از اعلام تمردشان به آنها دستور داد ظرف ۱۰ دقیقه تمام وسایل خود را جمع کرده و به پشت جبهه بروند. این نظامیان که منتظر محکومیت تنبیهی خود هستند، به رادیو سراسری رژیم صهیونیستی (کان) گفتند: «همقطاران ما در مقابل چشم ما کشته شدند، اما وقتی اعتراض کردیم ما را مورد تنبیه انضباطی قرار داده و اعلام کردند حتی ممکن است به طور کامل از ارتش اخراج شویم.»
 
 
▼ اخبار 
کرانه باختری در آستانه انفجار قرار دارد!
روزنامه عبری زبان «یسرائیل هیوم» به رهبران رژیم صهیونیستی هشدار داد، شرایط اقتصادی در کرانه باختری همچون دیگ بخاری است که هر آن زیر فشارهای وارد شده، در آستانه انفجار قرار دارد. «دانا بن شمعون» نوشت: «در سایه جلوگیری از ورود کارگران فلسطینی به (مناطق ۱۹۴۸) جهت کار، تنگنای اقتصادی در کرانه باختری روز به روز بحرانی‌تر می‌شود.» او در این رابطه نوشت: «اعمال محدودیت‌ها علیه کارگران فلسطینی در کرانه باختری وارد پنجمین ماه خود شده است، اکثر مردم کرانه باختری منبع جایگزینی برای درآمد ندارند و اکنون بدون در آمد شده‌اند، در حالی که پس انداز آنها هم تقریباً رو به پایان است، برخی نیز از دوست و آشنا قرض گرفته‌اند.» در بخش دیگری از این مقاله آمده است: «اوضاع در ماه رمضان بدتر هم خواهد شد، این در حالی است که فلسطینیان تأکید می‌کنند که تشکیلات خودگردان هیچ توجهی به زندگی و وضعیت معیشتی آنها ندارد.»
 
اقدام مهم ایران در حوزه زیست محیطی
نشریه علمی «ساینس» با تشریح اقدامات موفق دولت ایران در احیای خلیج گرگان نوشت: «تنها چهار هفته بعد از بازگشایی کانال آشوراده در سال ۲۰۲۳ آبی به حجم ۱/۵ میلیارد مترمکعب از دریای خزر وارد خلیج گرگان شد و سطح آب این خلیج ۴۰ سانتیمتر بالا آمد.» این نشریه آمریکایی طی گزارشی از موفقیت دولت ایران در احیای خلیج گرگان نوشت: «خلیج گرگان بزرگ‌ترین خلیج در دریای خزر، یک مجموعه زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی ارزشمند است. این خلیج و مناطق همجوار با آن در کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ به عنوان تالابی با اهمیت بین‌المللی شناخته شده و در سال ۱۹۷۶ از سوی یونسکو به عنوان یکی از ذخایر زیست کره زمین معرفی شده است، اما طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ در نتیجه کاهش سطح آب دریای خزر، تجمع رسوبات و رشد بی‌رویه گیاهان دریایی و بسته شدن مسیر کانال‌ها، کاهش بارندگی و افزایش تبخیر ۳۵ درصد از مساحت این خلیج خشک شد.»
 
ملت زمان‌شناس و هوشمند ایران
سپاه پاسداران در بیانیه‌ای با قدردانی از حضور شکوهمند ملت ایران در انتخابات ۱۱ اسفندماه، این رخداد ملی را مظهر هوشمندی و درایت مثال‌زدنی ایرانیان در زمان‌شناسی و پاسخ قاطع و نه بزرگ آنان به اردوگاه دشمنان و بدخواهان انقلاب و نظام اسلامی و نویدبخش گشایش تلاش‌های مؤثر در حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور و دشواری‌های معیشتی مردم دانست. در بخشی از این بیانیه آمده است: «خدای بزرگ را شاکریم که به رغم ائتلاف و تبلیغات سیاه و مسموم امپراتوری رسانه‌ای سلطه و صهیونیسم و عملیات روانی بوق‌های فریبنده و اغوا کننده دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی برای القای یأس و ناامیدی ، تحریم و انصراف مردم از مشارکت در یک فرآیند سیاسی تعیین‌کننده به نام «انتخابات»، جوشش حماسی و حضور مقتدرانه و آگاهانه ملت ایران در جمعه تاریخی، شکست قاطعی بر اردوگاه خصم وارد ساخت.»
 
غرق شدن کشتی انگلیسی در دریای سرخ
ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در غرب آسیا با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس غرق‌شدن کشتی انگلیسی در دریای سرخ در پی حمله موشکی نیروهای مسلح یمن را تأیید کرد. در این بیانیه آمده است: «کشتی روبی‌مار در ۱۸ فوریه هدف اصابت یک موشک بالستیک متعلق به گروه انصارالله (یمن) قرار گرفت.» آن‌گونه که در این بیانیه ادعا شده است، محموله این کشتی «کود سولفات آمونیوم است.» نیروهای مسلح یمن طی هفته‌های اخیر در واکنش به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه غزه، هدف قرار دادن کشتی‌ها به مقصد بنادر اراضی اشغالی را آغاز کرده و همچنان با وجود اقدامات نظامی آمریکا و انگلیس به این عملیات خود در دریای سرخ ادامه می‌دهند.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«محمدرضا عارف» رئیس سابق جبهه اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون کاسته شدن اعتماد به اصلاح‌طلبان گفته است: «باید نخبگان سیاسی ریشه‌یابی کرده که چرا سرمایه اجتماعی جذب شده در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ به خصوص در بین جریان اصلاحات از دست رفت؛ این مسئله جدی است که بخشی از آن به درون جبهه بر می‌گردد و باید در وهله اول جبهه اصلاحات عملکرد خود را ارزیابی کند مبنی بر اینکه چه اتفاقی افتاد این سرمایه اجتماعی بی نظیر در انتخابات مجلس دهم در تهران به طور کامل به لیست امید رأی دادند و بعد در انتخابات ۹۸ اتفاق دیگری رخ داد.»
 
به اعتقاد یک رسانه عبری‌زبان، جنگ در غزه به بسیاری از اسرئیلی‌ها این نهیب را زد که دیگر جایی در جهان پذیرای آنها نیست و هیچ کس آنها را دوست ندارد. «موشه بن عطار» در مقاله‌ای که در روزنامه زمان اسرائیل منتشر شد، اعلام کرد: «در شرایط فعلی بسیاری از اسرائیلی‌ها که گذرنامه‌های خارجی دارند، خود را در کشورهایی که دارای تابعیت مضاعف آن را دارند هم غریبه خواهند یافت.» این نویسنده فاش کرد: «در حال حاضر بیش از یک میلیون اسرائیلی در خارج از (فلسطین اشغالی) زندگی می‌کنند، در حالی که بسیاری از آنها تلاش می‌کنند تا اسرائیلی بودن خود را پنهان کنند.»
 
«محمدعلی ابطحی» رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات نوشت: «خاتمی در انتخابات دیروز قهر نکرد. فکر کرد شاید تنها راه شنیدن حرف‌های دلسوزانه‌اش رأی ندادن باشد. هرکسی به شکلی دنبال این هدف بود.» گفتنی است، جبهه اصلاحات رسماً پیشتر این انتخابات را تحریم و در دو انتخابات گذشته نیز از صندوق رأی عبور کرده بود. به عبارت دیگر می‌توان گفت باید پایان سیاسی اصلاح‌طلبان در سپهر سیاسی ایران را اعلام کرد.
 
«استفان سیجورنه» وزیر خارجه فرانسه روز شنبه از اسرائیل به دلیل بحران انسانی در غزه به شدت انتقاد کرد. وی در مصاحبه با روزنامه لوموند گفت: «نمی‌توان بحران انسانی در غزه را توجیه کرد و اسرائیل مسئول این بحران است». سیجورنه اضافه کرد: «هرگونه عملیات نظامی در رفح به فاجعه انسانی جدید منجر خواهد شد و تمام تلاش خود را برای راه حلی به جز آن پیدا کنیم.»
 
«هادی طحان نظیف» عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان گفت: «کسانی که به هر دلیلی شکایتی از روند انتخابات دارند، می‌توانند با ارائه مستندات و با ذکر مشخصاتی که در تبصره ۲ ماده ۸۶ انتخابات آماده است تا ۱۷ اسفندماه برای شورای نگهبان ارسال کنند.»
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات