صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۷۱۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): لحظه لحظه عمر را قدر بدانید. از ساعات عمرتان براى نیکوکارى‏ استفاده کنید. خود را به خدا نزدیک کنید. اوقات خود را به تلاش در راه خدا و مجاهدت براى او مستغرق کنید.»(۱۳۹۹/۱۲/۱۴)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
چرا پیروز شدیم؟
انتخاب دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ با مشارکت بالای ۴۰ درصدی ملت ایران پای صندوق‌های رأی به پایان رسید. در این انتخابات پیروز شدیم چراکه: 
۱ـ در شرایطی که میانگین مشارکت در کل ادوار انتخابات مجلس در ایران زیر ۶۰ درصد بوده است و در نرم جهانی نیز کشوری مانند آمریکا میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی در چند دهه گذشته عمدتاً برابر یا زیر ۴۰ درصد بوده است، برجسته‌سازی رقم ۶۰ درصدی عدم حضور در انتخابات از میانگین تمام صد ‌درصد افراد واجد شرایط با توجه به موارد گفته‌شده عملاً فریب مخاطب و مغالطه است. چون معیار مطلوب شمردن مشارکت سیاسی در هیچ جای دنیا صددرصدی سنجیده نمی‌شود و نهایتاً در قیاس با انتخابات گذشته خود آن کشور یا نرم معمول جهانی صورت می‌گیرد.
۲ـ این انتخابات اولین انتخاباتی است که پس از فتنه «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱ برگزار ‌شد. انتخابات ۱۱ اسفند به صحنه اتحاد براندازان خارج‌نشین و برخی از مدعیان اصلاحات داخلی برای قهر مردم با صندوق رأی و القای جدایی بین ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد. برخی از مدیران و احزاب داخلی تدارکی برای مشارکت انجام ندادند، هزاران شبکه تلویزیونی، خبرگزاری، رسانه و کانال، در اثر مداخله‌جویی خارجی و دستکاری نیابتی، میدان‌دار تحریف و تخریب و تحریم انتخابات بودند. امنیتی‌سازی داخلی ایران تا ماه‌ها و روزهای منتهی به انتخابات که نمونه آن، انفجار در مراسم سالگرد امام(ره) و انفجار در خط لوله سراسری گاز کشور بود، از تلاش‌های مذبوحانه برای کاهش مشارکت بود. دشمن با فهم شکست خود در گام دوم سرد شدن فضای انتخابات را در دستور خود قرار داد. بازوی رسانه‌ای دشمن با محوریت رسانه‌های فارسی زبان برنامه‌های مختلفی را با کلیدواژه‌ها و عبارت‌های ادعایی نظیر «انتخابات مهندسی شده»‌، «عدم شرکت در انتخابات»‌، «رأی نمی‌دهیم»، و کلیدواژه‌ها و عبارات مشابه، کوشید تا به زعم خود، فضای انتخابات را سرد کند. برای نمونه، کانال تلگرامی شبکه ایران اینترنشنال ۴۸ ساعت مانده به انتخابات ۴۴ خبر منفی به صورت متن، پادکست و ویدئو کلیپ علیه انتخابات منتشر کرد.
3ـ حضور ۲۵ میلیون ایرانی‌ها در شرایطی که بزرگ‌ترین کمپین تحریم انتخابات علیه ایران با صدها پروژه ضد‌امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پشتیبانی می‌شد و باوجود فشارهای اقتصادی و معیشتی و اخبار و حواشی ناامیدکننده از برخی چهره‌ها یا رویدادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی یک اقدام ملی مؤثر و به‌موقع محسوب می‌شود. قطعاً برای جمهوری اسلامی که به دنبال مردم‌سالاری دینی است، این میزان مشارکت قانع‌کننده نیست و نخواهد بود، اما در تحلیل میزان مشارکت در انتخابات باید شرایط و وضعیت کشور مورد توجه باشد.
فرهاد کوچک‌زاده
 
 
▼ گزارش روز
انتظارات از مجلس آینده
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ایستگاه پایانی قرار گرفت. حضور پر شور مردم ایران در این انتخابات با وجود هجمه‌های رسانه‌ای و جنگ نرم دشمنان جزء نکات بسیار برجسته این دوره از انتخابات بود. در حالی که نرخ متوسط آمار مشارکت جهانی در انتخابات‌ها پایین‌تر از چهل درصد است، اما حضور و مشارکت بالای چهل درصدی ایرانیان پای صندوق‌های رأی باعث شده است که مجلس آینده از پشتوانه مردمی مناسبی برخوردار باشد. هم اکنون پس از این حماسه مردمی انتظار می‌رود تا منتخبان مردم به دور از حواشی انتخابات با تمرکز و جدیت تلاش کنند تا گرهی از مشکلات مردم و کشور را باز کنند. 
انتظار می‌رود نمایندگان مجلس آینده، نماینده درخواست‌ها، نیازها و مطالبات همه مردم ایران باشند و نه صرفا نماینده منطقه و شهرستانی که رأی آورده‌اند و همچنین نه فقط نماینده افرادی که به ایشان رأی داده‌اند؛ بلکه با گذر از فضای رقابت‌های انتخاباتی و کَل کَل‌های مرسوم انتخاباتی تلاش کنند تا با استفاده از خرد عمومی و با استفاده از آرا و اندیشه‌های نخبگان جامعه برنامه‌های عملیاتی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ارائه بدهند تا بتوانند به توسعه و پیشرفت منجر بشوند. 
همچنین انتظار می‌رود مجلس آینده به دور از حواشی حزبی و جناحی عمل کرده و متحد القول به دنبال شایسته‌سالاری حرکت کند؛ چراکه دعوا‌های حزبی و جناحی هم باعث می‌شود انرژی و هزینه‌های زیادی صرف شود و همچنین شایسته گزینی را مخدوش ساخته و به انتخاب‌های ناکارآمد منجر شود. از سوی دیگر انتظار می‌رود احزاب در مجلس آینده اندیشه‌های نخبگان و خواص سیاسی را جمع‌آوری کرده و حداکثر استفاده را از آنها ببرند.
طبیعتاً نمایندگان آتی باید قدرشناس مردمی باشند که با وجود کمپین‌های تبلیغاتی ضد انتخاباتی و هجمه‌های رسانه‌ای در پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کردند و به انتخاب دست زدند. باید اعتماد از دست رفته و مخدوش شده‌ مردم نسبت به نمایندگان را بازستانند و موجب امیدآفرینی مردم شده و دشمنان ملت را مأیوس کنند. انتظار می‌رود تا بیانات دلسوزانه رهبر معظم انقلاب را همواره نصب‌العین قرار دهند و با صدق دل و با شفافیت کامل از حقوق مردم دفاع کنند. مجلس آتی ریل‌گذار حرکت ایران اسلامی در قرن جدید شمسی محسوب می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود تا تصمیمات نمایندگان با افق دید چندین ساله صورت بگیرد و همواره هدف غایی جمهوری اسلامی راـ که همان تحقق تمدن نوین اسلامی است‌ـ مد نظر قرار بدهند. عمده مشکلات و دغدغه‌های مردم در حوزه مسائل معیشتی و اقتصادی است و انتظار می‌رود نسبت به رفع و رجوع این مسائل و مشکلات برنامه داشته و دغدغه‌مند باشند؛ طرح‌های بر زمین مانده اقتصادی را پیگیره کرده و منجر به توسعه و رفاه عمومی مردم شوند.             
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
بالاترین مشارکت در کدام استان رقم خورد؟
بر اساس نتایج نهایی انتخابات میزان مشارکت در استان‌های مختلف به ترتیب از بیشترین تا کمترین میزان مشارکت عبارت است از: کهگیلویه و بویراحمد: ۶۴/۲۷؛ خراسان جنوبی: ۶۳/۸؛ هرمزگان: ۵۷/۴۸؛ خراسان‌شمالی: ۵۵/۵؛ گلستان: ۵۴/۹؛ چهارمحال و بختیاری: ۵۳/۵؛ ایلام:  ۵۳/۳؛ یزد: ۵۰/۰۲؛ قم: ۴۹/۷؛ کرمان: ۴۹؛ اردبیل: ۴۸/۹؛ زنجان: ۴۸/۶؛ سمنان: ۴۷/۶؛ خراسان رضوی: ۴۷/۴؛ لرستان: ۴۷؛ آذربایجان غربی: ۴۶/۳؛ بوشهر: ۴۵/۱؛ همدان: ۴۴/۸؛ مازندران: ۴۳/۵؛ خوزستان: ۴۳؛ سیستان و بلوچستان: ۴۳؛ فارس: ۴۳؛ گیلان: ۴۱/۹۶؛ آذربایجان شرقی: ۴۰/۹؛ قزوین: ۴۰؛ کرمانشاه: ۳۷/۳؛ اصفهان: ۳۷/۴؛ مرکزی: ۳۶/۴۰؛ تهران: ۳۴؛ کردستان: ۳۰/۵۴ و البرز: ۲۸/۴.
 
 
▼ اخبار 
توطئه تحریم دشمن را درهم شکستیم
«سرلشکر سلامی» درباره شکست دشمن در نبرد اقتصادی گفت: «قدرت‌های بزرگ، اقتصاد را نقطه قوت خود می‌دانستند و همین حوزه را نقطه ضعف و عرصه آسیب‌پذیر ما قلمداد می‌کنند و طی یک دهه گذشته جنگ اقتصادی بزرگی را به ایران تحمیل کردند تا ما را تسلیم کنند.» فرمانده‌کل سپاه ادامه داد: «احساس آنها این بود که در این نبرد اقتصادی به‌دلیل تصور نیاز و وابستگی به آنان، مسیر سیاسی کشور را تغییر خواهیم داد و دست از آرمان‌های سیاسی خودمان برمی‌داریم.» وی اضافه کرد: «دشمن قصد داشت ثابت کند «ما نمی‌توانیم» و ما باید ثابت می‌کردیم که ما می‌توانیم.» سرلشکر سلامی در تبیین تحریم‌های خصمانه دشمنان ایران عنوان کرد: «سیاست تحریم یک سیاست ذهنی و غیرواقعی نبود، بلکه یک سیاست عملیاتی دشمن بود؛ ولی ایران اسلامی به‌واسطه نیرو‌های جهادی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) از آن عبور کرد و دشمنان ملت ایران را شکست داد.»
 
به هیچ وجه از خشکسالی عبور نکردیم
معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه امسال کم بارش‌ترین سال در ۸۶ سال گذشته بوده است، گفت: «در مدیریت مصرف باید خیلی کار کنیم و شاه کلید عبور از شرایط حاضر و پیشگیری از شرایط بحرانی فردا، مدیریت مصرف است.» «مهدی دانشگر» اظهار کرد: «تغییر اقلیم موضوع به اثبات رسیده‌ای است که در کشور ما بیشتر خودش را نشان می‌دهد و باید برای تغییر اقلیم اقدامات لازم را انجام دهیم.» وی با بیان اینکه آورد آبی بارش‌های اخیر در کشور ۲۰ میلیارد متر مکعب بوده است، گفت: «ممکن است این بارش‌ها ما را به اشتباه بیندازد و تصور کنیم از بحران عبور کرده‌ایم؛ در حالی که به هیچ وجه اینگونه نیست.» وی تصریح کرد: «ورودی سدها از ابتدای سال آبی جاری ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته و ۳۵ درصد نسبت به متوسط پنج ساله کاهش داشته است.»
 
موضعی از سر لج و عملی دور از عقلانیت
روزنامه «هم‌میهن» با انتقاد تند از تحریم‌طلبان انتخابات درباره شکست پروژه تحریم نوشت: «میزان مشارکت پایین، به‌طوری که روند مشارکت در انتخابات ادوار گذشته نشان می‌دهد مکرر اتفاق افتاده است. اگر قرار بود ارسال سیگنال عدم‌رضایت و اعتراض از این طریق مؤثر افتد یا به‌زعم آنان، مشروعیت‌زدا شود که در اثر این مشروعیت‌زدایی اتفاق مثبتی رخ دهد و در آن‌طرف قضیه، جامعه تغییرخواه قوی‌تر و انسجام‌بخش شود، چرا چنین نشده است؟ آیا چنین دید و نظری بی‌توجه به سیر تاریخی رویدادها، احساسی و از سر لج، دور از عقلانیت و بی‌تدبیری مبتنی بر بی‌توجهی به درس نگرفتن از رویدادهای تاریخی نیست؟ آنچه با توجه به این روند و اطلاعات تاریخی می‌شود گفت، این است که اثر عدم ‌مشارکت‌ها، روند تکاملی قوام و دوام و انسجام اقتدارگرایی و پیشبرد پروژه خالص‌سازی را رقم زده است تا اقتدار جامعه مدنی را.»
 
افزایش چهار برابی تجارت با روسیه
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به تقویت همکاری اقتصادی بین ایران و روسیه عنوان کرد: «در ابتدای دولت سیزدهم میزان تجارت دو کشور ۱/۲ میلیارد دلار در سال بوده، ولی در سال جاری به حدود ۵/۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.» «مهدی صفری» افزود: «در سال ۱۴۰۲ تولید و صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه در وضعیت خوبی قرار داشته و ۳/۲ میلیارد دلار به روسیه صادرات محصول داشتیم و ۲/۱ میلیارد دلار نیز کالا از این کشور وارد کردیم.» صفری گفت: «قراردادهایی برای صادرات خودرو به روسیه امضا کرده‌ایم و در صادرات محصولات دانش‌بنیان و محصولات پتروشیمی شامل کاتالیست‌ها اتفاقات خوبی افتاده است. در حوزه کشتیرانی و همکاری در بریکس نیز پروژه‌های مشترکی تعریف شده است. در حوزه گمرکی نیز پنجره واحد و فرواردِرهای خاص ایجاد شده است.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد، در سایه اصرار رژیم صهیونیستی با حمایت و پشتیبانی آمریکا بر جنایت‌های خود، موضع یمن همچنان بر جلوگیری از عبور کشتی‌های رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و باب‌المندب استوار است. وزارت خارجه یمن، اشغالگران اسرائیلی و هم‌پیمانان آنها را مسئول افزایش تنش در دریای سرخ و باب‌المندب دانست و افزود: «آمریکا به خاطر پشتیبانی نامحدود سیاسی، مالی، نظامی و تدارکاتی این کشور و هم پیمانانش از رژیم صهیونیستی، مسئول مستقیم جنایت‌های این رژیم به‌ویژه از طریق اخلال در وظیفه و مأموریت شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است.»
 
اعضای شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست این گروه ادعای خود را در مورد میدان گازی آرش تکرار کرده و سهم ایران از آن را نادیده گرفتند. در بیانیه نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس این ادعا مطرح شده است که تمام میدان گازی دُره (آرش) و منابع طبیعی آن به طور مشترک و تنها متعلق به عربستان و کویت است. وزارت امور خارجه همواره اعلام کرده است: «ایران، همواره بر حل و فصل موضوع میدان آرش از طریق گفت‌وگو و براساس مذاکرات پیشین کارشناسان تأکید کرده و بر این باور است که توافق درباره این موضوع در فضای همکاری و احترام به منافع و مصالح مشترک قابل دسترسی است.»
 
رئیس فراکسیون «وفاداری به مقاومت» در پارلمان لبنان اظهار کرد: «دشمن اسرائیلی به سرعت به لحظه نابودی و پایان خود نزدیک می‌شود؛ چراکه صحنه‌های وحشیگری پیروزی را به ارمغان نخواهد آورد. «محمد رعد» خاطرنشان کرد: «ما به دشمن اسرائیلی می‌گوییم که منتظریم بزرگ‌ترین اشتباه را انجام دهی تا سرنوشت و وجود آن را محک بزنیم. حمایت آمریکا از دشمن اسرائیلی ما را نمی‌ترساند و ما از نقاط ضعف آن مطلع هستیم.»
 
شنیده‌ها حاکی از آن است که گمانه‌زنی‌ها درباره میزان آرای باطله در تهران، ابداً حقیقت ندارد. برخلاف گمانه‌زنی‌ها که میزان آرای باطله انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر را بالای ۴۰ درصد اعلام می‌کنند، شنیده‌ها حاکی از آن است که آرای باطله کمتر از ۱۲ درصد کل آرای مأخوذه در این حوزه را شامل می‌شود.
 
«داوود منظور» رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «آنچه مبنای پیشنهاد و تصمیم دولت برای افزایش حقوق و دستمزد است، تورم انتظاری سال آینده است، امیدواریم در مذاکرات میان تشکل‌های کارگری و دولت به یک نرخ معقول افزایش دستمزد برسیم تا موضوع تورم انتظاری از کنترل خارج نشود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات