صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۴۹۰۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 28 تیرماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): کسی مثل حسین‌بن‌علی(علیه‌السلام) که خودش تجسم ارزش‌هاست، قیام می‌کند، برای اینکه جلوی انحطاط را بگیرد؛ چون این انحطاط می‌رفت تا به آنجا برسد که هیچ چیز باقی نماند برای اینکه کسی بخواهد مسلمان زندگی کند. امام حسین(علیه‌السلام) می‌ایستد، قیام می‌کند، حرکت می‌کند و یک تنه در مقابل این سرعت سراشیب سقوط قرار می‌گیرد.(1377/2/18) *فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
عاشورا تکرار شدنی است
یکی از ابعاد قیام عاشورا که منطبق بر جامعه امروز ما نیز می‌باشد، جنگ‌شناختی است که ریشه‌های آن از غدیر شروع شد و در نهایت منجر به واقعه عاشورا گردید. تغییر در نگرش‌ها و ارزش‌های جامعه از طریق نگاه ارتجاعی به مسائل، همان نسخه‌ای است که جریان تحریف از طریق آن عاشورا را رقم زد و دقیقا مصداق‌های آن در جامعه امروز ما به روشنی نمود دارد.
البته جنگ‌شناختی همیشه بوده و هست. جنگ‌شناختی یعنی همین که در بحبوحه جنگ صفین، این قدر فضای ذهنی و ادراکی علیه حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) تنگ شده بود که برخی مانند ربیع‌بن خثیم که جزو زُهاد ثَمانیه یا هشت زاهد معروف قرن اول بود در حقانیت طرفین شک کرده بودند. جنگ‌شناختی مانند آتش افتادن به جنگل است و تر و خشک را جدا نمی‌کند؛ از ربیع‌بن خثیم تا آن جوانک غسانی تا سلیمان‌بن صرد خزاعی و شبث‌ابن ربعی و حتی شمر مجاهد را اسیر خود می‌کند. کسی که بر فرق امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) ضربه می‌زند حضرت را می‌شناخت، مقامش را می‌شناخت و حتی در برخی روایات تاریخی تنها کسی بود که سه بار دستان امام را گرفته و با ایشان بیعت کرده بود. کسی که گلوی فرزند پیامبر(ص) را برید، او را بهتر از همه می‌شناخت.
خواص باطل همگی مُردند؛ اما داستان آنها باقی است. امروز شبث‌ها تکثیر شده‌اند یکی از آنتن‌های ملکه و آل‌سعود بیرون می‌زند یکی از لابه‌لای توئیتر و اینستاگرام. فرق نمی‌کند ممکن است معمم باشد و چند روزی لُمعه دمشقیه و یا مکاسب خوانده باشد و یا مُکَلایی از دل مکاتب فلسفی و سیاسی و یا شاید بازیکنی که به غیر از دریبل زدن چیزی در وجودش نمی‌توان یافت و یا افراطیون دیروزی که امروز به حضرت مهسا و السا دخیل می‌بندند. تقوایی که لق بزند و بصیرتی که لنگ بماند سرانجامش اینگونه شدن است.
امروز هم مانند هماورد صفین و واقعه عاشورا آنچه نیاز است اول شناخت عرصه است. اول باید شناخت که حق کجاست و باطل کیست؟ چرا که اولین توصیه حضرت امیر(ع) این بود که فرمود: حق با شخصیت‌‌ها شناخته نمی‌شود؛ حق را بشناس تا اهل آن‌ را بشناسی و باطل را بشناس تا اهل باطل را بشناسی. گام دوم عمار شدن و جهاد تبیین است؛ آنچه شمشیر مالک را تیز می‌کرد و قیام عاشورا را زنده کرد، زبان بران عمار یاسر و روایت زینبی بود. 
 
 
▼ گزارش روز
تحلیلی بر آمار اشتغال کشور
خبر صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بهبود وضعیت اشتغال در کشور خبری بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.
گزاره خبری: بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران و همچنین منطبق بر مصاحبه متولیان امور اقتصادی در کشور، نرخ بیکاری در بهار سال جاری به 8/2 درصد رسیده است که کاهش یک واحد درصدی را نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1401) نشان می‌دهد. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نیز حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1401) 0/3 درصد افزایش یافته است.
گزاره تحلیلی: موضوع مهم اینکه آمار بازار کار قبل از اینکه نمایان‌گر وضعیت کمّی اشتغال در اقتصاد باشد، بیانگر درستی یا نادرستی سیاست‌های حکمران اقتصاد در جهت نیل به رشد اقتصادی و ایجاد رفاه در جامعه است. در واقع یکی از حلقه‌های اولیه که بازخورد سیاست‌های اقتصادی دولت می‌باشد، داده‌های مربوط به بازار کار است. نکته دیگر اینکه نرخ بیکاری به تنهایی نمی‌تواند تحلیل واقعی از بازار کار به ما ارائه دهد و باید همزمان با نرخ اشتغال و نرخ مشارکت تحلیل شوند. بهترین وضعیت زمانی خواهد بود که نرخ بیکاری کاهش و در عین حال نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ اشتغال افزایشی باشد. نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، به معنی نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار است. 
کاهش نرخ بیکاری در سال‌های گذشته و تغییرات نرخ مشارکت، بیش از آنکه ثمره ایجاد اشتغال جدید باشد، نتیجه انصراف جمعیت فعال اقتصادی از حضور در بازار کار و خروج آنها از چرخه فعالیت اقتصادی به دلیل کرونا، فشار تحریم‌ها و ضعف در مدیریت داخلی می‌باشد. در واقع علت تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در سال‌های گذشته، کاهش جمعیت بیکار و اضافه شدن آنها به جمعیت غیرفعال بوده است.
تحلیل داده‌های آماری نیز که از گزارش‌های مرکز آمار استخراج شده نشان می‌دهد از سال 1397 تا 1400 حدود 3 میلیون و 300 هزار نفر به جمع افراد «غیرفعال» افزوده شده‌اند؛ همچنین حدود 900 هزار نفر از جمعیت بیکار کاسته شده است. علاوه بر این جمعیت شاغلان کشور حدود 400 هزار نفر کم شده است. این ارقام نشان می‌دهد کاهش نرخ بیکاری نه به دلیل تبدیل بیکار به شاغل؛ بلکه به دلیل تبدیل شاغلان و بیکاران به جمیعت غیرفعال (خروج بیکاران و شاغلان از بازار کار) بوده است. با این حال از سال 1400 تا بهار 1402 کاهش نرخ بیکاری با افزایش نسبی جمعیت شاغلان همراه بوده است. طبق اعلام مرکز آمار، جمعیت شاغلان از سال 1400 تا بهار 1402 حدود 900 هزار نفر افزایش یافته و در مقابل جمعیت بیکاران حدود 210 هزار نفر کاهش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم برخلاف سال‌های گذشته که ناشی از خروج نیروی کار از بازار کار بوده، برآمده از افزایش اشتغال بوده است. منطبق بر داده‌ها و آمارهای مربوطه، کاهش نرخ بیکاری از سال 1397 تا 1400 توأم با کاهش نرخ مشارکت بوده است که نشان از کاهش افراد حاضر در زنجیره تولید دارد. از سال 1400 به بعد که نرخ بیکاری کاهش یافته، همزمان نرخ مشارکت نیز بالا می‌رود که نشان از بهبود وضعیت بازار کار و حضور افراد بیشتر در زنجیره تولید است.
به نظر می‌رسد رشد بخش صنعت و معدن در سال 1401 و احتمالا ادامه آن در بهار 1402، همچنین وضعیت روند مثبت تشکیل سرمایه در کشور، تحقق 105 درصدی بودجه عمرانی و طرح‌های حمایتی دولت در اشتغال از جمله عوامل مؤثر بر روند بازار کار باشد.   
علی محمدی
 
 
▼ اخبار 
1ـ شست‌وشوی مغزی به سبک سعودی
یک مطالعه جدید که در رژیم صهیونیستی صورت گرفته تغییراتی را که امسال در برنامه‌های درسی عربستان سعودی طی پنج سال گذشته رخ داده است، بررسی کرده است. در این روند مطالب درسی علیه رژیم صهیونیستی حذف شده اما محتوای درسی علیه حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها و اخوان‌المسلمین مطرح شده و همچنین مطالب مبتنی بر مدارا بر اساس استانداردهای یونسکو و ترویج صلح افزایش یافته است. این مطالعه شامل تجزیه‌ و تحلیل 301 کتاب درسی در 5 سال گذشته است که توسط وزارت آموزش عربستان چاپ شده است. مهم‌ترین تغییرات را می‌توان در تغییر نگرش منفی نسبت به یهودیان و حذف تقریباً همه نمونه‌های یهودستیزانه دانست. علاوه بر این سرودی در مورد مخالفت با شهرک‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی و همچنین تکلیفی که از دانش‌آموزان می‌خواست ادعاهای صهیونیست‌ها در مورد رابطه خود با فلسطین را رد کنند، از کتاب‌های مرحله ابتدایی و راهنمایی حذف شده است. حتی کتاب تاریخ برای مرحله متوسطه، مطالب درسی در مورد نتایج مثبت انتفاضه اول، اشاره به «رژیم صهیونیستی» به عنوان یک دموکراسی متقلب و همچنین اتهام آتش‌سوزی در مسجدالاقصی در سال 1969 حذف شده است.
 
2ـ بازارسازی در پالایشگاه‌های فراسرزمینی
پارسال برای اولین‌بار ایران برای سهام‌داری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی ونزوئلا اقدام کرد و قرارداد 110 میلیون یورویی بازسازی و تعمیرات اساسی پالایشگاه ال‌پالیتوی ونزوئلا را امضا کرد. با اجرای این قرارداد، وزارت نفت حدود 3 میلیون قطعه به ونزوئلا صادر کرده و با بازسازی این پالایشگاه و احیای ظرفیت آن روزانه 100 هزار بشکه نفت خود را به این کشور صادر می‌کند. در گام بعدی به نظر می‌رسد وزارت نفت 3 پالایشگاه جدید در آمریکای لاتین با نام‌های «سینفوئگس کوبا»، «رویای آرمانی بولیوار نیکاراگوئه» و «کاردون ونزوئلا» را برای هدف بازسازی و صادرات نفت قرار داده است. حالا ایران به‌ دنبال نوسازی و بازسازی پالایشگاه‌های آفریقاست. ظرفیت پالایشگاهی آفریقا 3/5 میلیون بشکه در روز است که حدود نیمی از آن غیرفعال است. ایران می‌تواند با تعمیرات اساسی و نوسازی این پالایشگاه‌ها مثل تجربه ونزوئلا این واحدها را به مقصد صادرات نفت خود تبدیل کند.
 
3ـ شبح انتقام بر سر آمریکایی‌ها
وال‌‌استریت‌ژورنال گزارش داده آمریکا قادر به فروش 800 هزار بشکه نفت توقیف‌ شده ایران نیست. ‌این نفت در نفت‌کشی یونانی در ساحل تگزاس قرار دارد. گارد ساحلی آمریکا مجوز تخلیه محموله را داده اما رئیس یک شرکت انرژی می‌گوید شرکت‌هایی که به هر طریقی در خلیج‌فارس حضور دارند، به معنای واقعی کلمه از اقدام تلافی‌جویانه ایران می‌ترسند و حاضر نیستند محموله را تخلیه کنند. مدیرعامل شرکتی دیگر هم به این روزنامه گفته کسی دوست ندارد به آن نفت‌ها دست بزند. وال‌استریت‌ژورنال در گزارشش نوشته این معضل، نشان‌دهنده دشواری‌های آمریکا در اجرای تحریم‌هاست. مدیرعامل شرکت «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» نیز گفت: اگر شرکت‌های کشتی‌رانی در فضای هراس از انتقام ایران زندگی کنند، آمریکا قادر به اجرای تحریم‌های نفتی نخواهد بود.
 
4ـ این عزت از مردم است
سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «چند سال است که دشمن دیگر حرف از گزینه نظامی نمی‌زند. به خصوص در جنگ زمینی؛ جمع‌بندی دشمنان این است که نبرد زمینی جز شکست و آسیب، اثر و نتیجه‌ای ندارد. به بازدارندگی پایدار و کارآمدی رسیده‌ایم که دائماً هم آن را رصد و مراقبت می‌کنیم. دشمنان را هم زیر نظر داریم و سعی می‌کنیم کاستی‌ها را جبران کنیم. عدم همراهی مردم با اغتشاشگران، اقتدار کشور را رقم زد که شما نتایج آن را می‌بینید. تحولاتی که در ارتباط با کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی اتفاق افتاده، محصول سربلندی مردم و نظام در مواجهه با حوادث سال گذشته است. دشمن فهمیده که جمهوری اسلامی قابل براندازی نیست.
 
 
▼ اخبار کوتاه
دیپلمات‌ها در سرزمین فراعنه/ امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: «هم فرستاده ما در مصر درجه سفیری دارد و هم دیپلمات آنها در ایران. الان در حال طراحی هستیم که در زمان مناسب شاهد ارتقای روابط باشیم. اولین همکاری ما با السیسی در مورد سوریه بود. رویکرد او مبارزه با تروریسم و فاصله ‌گرفتن از تغییر نظام سیاسی سوریه بود و ما با یکدیگر گفت‌وگوهای امنیتی داشتیم.»
 
مخالفان بی‌بی برگشتند/ مخالفان اصلاحات قضایی پیشنهادی کابینه بنیامین نتانیاهو در فلسطین اشغالی از صبح روز گذشته با تجمع در برابر منطقه «کریاه» مانع از حضور کارکنان اداری در محل‌های کار خود شدند. منطقه کریاه، ساختمان نهادها و وزارت‌خانه‌های مهم و کلیدی رژیم اشغالگر صهیونیستی همچون وزرات جنگ را در دل خود جای داده است.
 
توطئه با عکس رهبری/ فضائلی عضو دفتر حفظ‌ونشر آثار رهبر معظم انقلاب در توئیتی نوشت: «عمل رذالت‌آلود قرآن‌سوزی توطئه‌ای نه فقط علیه مسلمانان بلکه علیه بشریت است. عکس‌العمل‌هایی مانند سوزاندن کتب مقدس آن هم در کنار عکس رهبر معظم انقلاب مشکوک و غیرقابل دفاع است. رهبر معظم انقلاب با چنین اقداماتی مخالف‌اند.»
 
تخته گاز اینترنت/ براساس اعلام سایت آمریکایی که اطلاعاتی را در مورد سرعت اینترنت ارائه می‌کند سرعت اینترنت همراه در ابتدای دولت 18 مگابیت بر ثانیه بود ولی امروز به 35 مگابیت بر ثانیه رسیده و از این لحاظ کشور 65 از بین 190 کشور هستیم.
 
معافیت تحریمی برای عراقی‌ها/ یک مقام آمریکایی به رویترز خبر داد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور یک معافیت 120 روزه مرتبط با امنیت ملی را امضا کرده که بر اساس آن به عراق مجوز می‌دهد بهای برق به ایران را پرداخت کند.
 
تبعیض‌گاه کنکور/ معاون راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: «فقط 0/2 درصد افرادی که رتبه‌شان در کنکور زیر 3000 هزار شده از دهک اول هستند در حالیکه 48/1 درصد از دهک دهم در این جمع حضور دارند.»
 
اهتمام دولت به برق هسته‌ای/ محمد مخبر معاون اول دولت گفت: «دولت برای احداث 20 هزار مگاوات نیروگاه برق هسته‌ای اهتمام جدی دارد و ۵ مکان جدید برای احداث نیروگاه‌های اتمی انتخاب شده است.
 
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
50002452424
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات