صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۵۷۱۲۷

تحلیل مشارکت ۴۱ درصدی

اگر روند انتخابات ۱۴۰۲ را کمی آن سوتر نگاه کنیم، به عمق پیروزی ملت ایران در ۱۱ اسفند پی می‌بریم. ۱۸ ماه قبل، اتفاقات تلخ پاییز ۱۴۰۱ باعث شد تصور براندازی جمهوری اسلامی نزد ضدانقلاب و مخالفان جدی‌تر شود و آنها نسبت به رفتارهای خود امیدوار باشند
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی
 
اگر روند انتخابات ۱۴۰۲ را کمی آن سوتر نگاه کنیم، به عمق پیروزی ملت ایران در ۱۱ اسفند پی می‌بریم. ۱۸ ماه قبل، اتفاقات تلخ پاییز ۱۴۰۱ باعث شد تصور براندازی جمهوری اسلامی نزد ضدانقلاب و مخالفان جدی‌تر شود و آنها نسبت به رفتارهای خود امیدوار باشند. کنشگری‌های فیکی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتاد، باعث شد که آنها ادعای سقوط پایگاه اجتماعی جمهوری اسلامی را مطرح کنند و در دل همین اتفاقات بود که مدعی می‌شدند پایگاه اجتماعی نظام اسلامی به ۱۰ تا ۱۵ درصد سقوط کرده است.
با همین استدلال در روزهای منتهی به انتخابات ۱۱ اسفند اعلام کردند میزان مشارکت و حضور مردم در انتخابات به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید. در واقع، کنشگری سیاسی ۴۱ درصد از واجدان شرایط در انتخابات به معنای شکست پروژه تجزیه‌طلبان، سلطنت‌طلبان، منافقان و مخالفان داخلی است؛ از این‌رو با این میزان مشارکت همه انگاره‌های برساخته تحریم و براندازی یکجا فروریخت و هیچ یک از اهداف مخالفان نظام محقق نشد.
بنابراین، این انتخابات یک حماسه بزرگ برای نظام شد که اولاً از طریق انتخابات و دموکراسی توانست مخالفان و معاندان خود را شکست دهد و با کمترین هزینه بزرگ‌ترین نتیجه را به دست آورد. ثانیاً اثر این انتخابات تحریم کنندگان را در بدترین شرایط ممکن قرار داد. آنان که در خیابان راه به جایی نبردند و پروژه‌شان برای جنگ داخلی در ایران و در نهایت تجزیه به بن‌بست رسیده بود، در تلاش برای احیای ناآرامی‌های ۱۴۰۱ در شکلی جدید، وارد فاز سیاسی شدند و عملیات «تحریم انتخابات» را کلید زدند که این میزان مشارکت آنها ناامید کرد.
نکته سوم نیز تأکید بر روی این مسئله است که روند مشارکت در طول ۴۵ سال گذشته متفاوت بوده است. ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی برگزار و نتایج آن ۱۲ فروردین اعلام شد. در این همه‌پرسی ۹۷/۵ درصد واجدان شرایط رأی دادن، شرکت کردند. ۱۱ ماه بعد، یعنی ۲۴ اسفند همان سال انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد. میزان مشارکت در آن انتخابات ۵۲ درصد بود. در سال ۱۳۷۴، ۷۱ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند. آیا می‌توان گفت که در سال ۱۳۵۸، ۴۸ درصد مخالف نظام بودند و در سال ۱۳۷۴، ۲۹ درصد؟ طبیعی است که با شکستی که محور شیطانی در سال ۱۴۰۱ متحمل شد، تلاش می‌کند به نوعی با وارونه سازی آمارها بر آن شکست سرپوش بگذارد. 
نکته آخر اینکه باید این سؤال را مطرح کرد که کسانی که تا دیروز انتخابات در ایران را تحریم کرده بودند و روند انتخابات را زیر سؤال می‌بردند، چطور امروز به دنبال آمار مشارکت هستند؟
 
 
اکبر معصومی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات