صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۵۷۳۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مراقب باشید. مواظب باشید و خاکریزهای‌تان را محکم کنید تا دشمن نتواند در سنگرهای شما نفوذ کند. با این روحیه‌ ایمانی و استوار است که می‌توانید شاخ استعمار را بشکنید و اسلحه را از دستش بگیرید تا ملت‌تان بتواند نفسی بکشد، تا بتوانید کشور را بسازید، تا بتوانید سطح زندگی را بالا ببرید، تا بتوانید مشکلات و گره‌هایی را که میراث سال‌های دوران استعمار و سلطه‌ اجانب است، از بین ببرید.(۱۳۷۱/۱/۱۵)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
این تن زخم‌ خورده!
فردی را در نظر بیاوریم که برخی بی محابا به او حمله‌ور می‌شوند. آنقدر او را مورد ضرب قرار می‌دهند تا هرگز نتواند روی پای خود بایستد؛ اما این فرد با همه خستگی و جراحت، باز دست به کمر می‌ایستد تا ثابت کند که او کم نیاورده و مرد و مردانه ایستاده است. این حکایت امروز نظام جمهوری اسلامی ایران است. نه دشمنان تاریخی ایران به او رحم کرده و می‌کنند،نه جریان رادیکال اصلاح‌طلب، اما با این حال مردم سبب شده‌اند نظام جمهوری اسلامی در انتخابات ۱۱ اسفند با همه زخم‌هایی که بر تن خود دارد، مقاومت کند و سر پا بایستد. 
هیچ نظام سیاسی به اندازه جمهوری اسلامی پیدا نمی‌کنید که این‌گونه تحت فشار سنگین رسانه‌های خارجی باشد. ده‌ها و بلکه صدها ابزار رسانه‌ای را برای غلبه بر روح و روان و ذهن مردم به‌کار گرفته‌اند. این میزان تمرکز بر یک کشور در دنیا بی‌سابقه است. زخم‌های طیف رادیکال اصلاح‌طلب بر تن جمهوری اسلامی نیز دست کمی از خارج‌نشین‌ها ندارد. در همین یک‌سال اخیر هر چه از دست‌شان برآمد، علیه کشور انجام دادند. 
برای فقط یک نمونه،با وقوع حادثه دلخراش شاهچراغ بلافاصله برخی عناصر تندروی اصلاحات با رسانه‌های خارجی در یک جبهه قرار گرفته و همداستان شدند و صراحتاً عاملان این رخداد را نیروهای نظامی کشور معرفی کردند! بخش عجیب و غریب ماجرا زمانی بود که داعش رسماً مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفته بود و حتی رسانه تروریستی ایران اینترنشنال از ادعای غلط اولیه خود کوتاه آمده بود، اما برخی از افراطیون اصلاح‌طلب حاضر به تصحیح گفته‌ها و نوشته‌های خودشان نشدند! 
با این وضعیت چه اعتبار و اعتمادی بین یک ملت‌ و نظام باقی می‌ماند؟ داستان کسانی‌که هم در جمهوری اسلامی مناصب گوناگون داشتند و هم یک‌سره مشغول‌ زخم زدن بر این تن رنجورند، یکی از تلخ‌ترین موضوعات سیاسی ایران به حساب می‌آید. هم به این تن و بدن تیر می‌اندازند و هم طعنه می‌زنند که چرا نتوانستی تمام قد روی پایت بایستی! 
اینها همه اندکی از بسیارهاست.کافی است قدری در این گفته‌ها و ناگفته‌ها درنگ و تأمل کنیم تا دريابيم اینها چه بر سر نظام سیاسی و تن زخم‌خورده آن آورده‌اند. بدیهی است که مردم از دریچه این تبلیغات و خطوط خبری، رفتار سیاسی خود را تنظیم می‌کنند. در این جنگ تمام‌عیاری که علیه نظام جمهوری اسلامی به راه انداخته‌اند و امید و اعتماد قربانی و پایمال شده، اما باز مشارکت ۲۵ میلیونی رقم می‌خورد. این یعنی نظام جمهوری اسلامی در دل‌ها ریشه دارد، اما باید برای اصلاح روندها و بازگرداندن امید و اعتماد فوراً دست به کار شد.       
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
ارزیابی عملکرد دولت در تحقق شعار سال
سال ۱۴۰۲ در حال اتمام است و اکنون وقت آن رسیده که در قالب آمار، عملکرد دولت را در زمینه تحقق شعار سال به منزله یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کوتاه‌مدت ارزیابی کنیم. شعار امسال دو بخش مجزا دارد: 
۱ـ رشد تولید: در این زمینه دولت با حضور مستقیم در بنگاه‌های تولیدی و اقدامات مؤثر در جهت حمایت‌های گسترده از آنها توانست بالغ بر چندهزار بنگاه اقتصادی راکد را فعال کند و همزمان بخشی از موانع تولید را کاهش دهد که تحسین‌برانگیز است. رشد تولید می‌تواند شامل محاسبه نفت یا بدون محاسبه نفت درنظر گرفته شود. بدیهی است که تولید کشور با لحاظ نفت، رشد داشته است؛ اما از آنجا که فروش نفت می‌تواند شامل متغیر‌های گوناگون، از جمله برخی مسائل بین‌المللی و خارج از دولت باشد، آن را در نظر نمی‌گیریم، تا قضاوت عادلانه‌تری داشته باشیم.
بر این اساس و با در نظر گرفتن تولید ناخالص داخلی کشور (بدون نفت)، منطبق بر گزارش مرکز آمار ایران به قیمت‌های سال ۱۳۹۰، رشد تولید ناخالص داخلی در سه فصل بهار، تابستان و پاییز، به ترتیب ۶/۱، ۴/۲ و ۲/۵ درصد بوده است. در هر سه فصل به جز گروه کشاورزی و گروه تأمین آب‌ـ برق‌ـ گاز، سایر بخش‌ها رشد داشته‌اند. با این تفاصیل دولت برای اینکه بتواند رشد بدون نفت بیشتری از سال قبل (۴/۵ درصد) داشته باشد، باید رشد تولید ناخالص داخلی در زمستان را به بالای ۵/۲ درصد برساند که البته دور از دسترس نیست. 
۲ـ مهار تورم: تورم را می‌توان از دو منظر بررسی کرد‌: الف‌ـ تورم تولیدکننده: طبق گزارش بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده با کاهش ۱۴/۴ واحد درصدی، از ۲۴/۴ درصد در اسفندماه ۱۴۰۱ به ۲۸ درصد در بهمن‌ماه سال جاری رسیده است. البته همچنان نهاده‌های اولیه با قیمت‌های بالا و خارج از توان بنگاه، به بخش تولید می‌رسد.
ب‌ـ تورم مصرف‌کننده: ضلع دیگر تورم، تورم مصرف‌کننده است که در آن تورم سالانه از ۴/۹ درصد در فروردین امسال به ۲/۵ درصد در بهمن رسیده است. تورم نقطه‌ای نیز از ۵۹/۸ درصد در فروردین امسال به ۳۵/۸ درصد در بهمن کاهش یافته است و همچنین تورم ماهیانه از ۳/۷ در فروردین امسال به ۱/۴ درصد در بهمن رسیده است.
این آمار به خوبی گویای عملکرد مثبت دولت در مهار تورم است. البته منظور ما از مهار تورم به معنای جلوگیری از رشد فزاینده سطح عمومی قیمت‌هاست. وگرنه کاهش و مهار تورم، آنچنان که مورد انتظار مردم است، همچنان حاصل نشده است. با وجود این و نظر به آنچه نگاشته شد، می‌توان گفت تلاش‌های دولت در تحقق شعار سال خوب بوده است.     
علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
ایران خاورمیانه را برای همیشه تغییر خواهد داد
فرمانده تروریست‌های سنتکام در پاسخ به این پرسش کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان که آیا آمریکا به دنبال جلوگیری از جنگ با ایران است، گفت: «درست است.» «مایکل کوریلا» در ادامه عنوان کرد: «ایران نیز از راه‌اندازی جنگ رو در رو با ایالات متحده خودداری می‌کند.» وی با اشاره به افزایش غنی‌سازی ایران طی یک سال گذشته، گفت: «ایران هسته‌ای به یک باره و برای همیشه خاورمیانه را تغییر خواهد داد.» فرمانده سنتکام اظهار کرد: «ایران در حال حاضر سلاح هسته‌ای دراختیار ندارد و فکر نمی‌کنم که تصمیمی مبنی بر ساخت تسلیحات هسته‌ای گرفته باشد.» فرمانده تروریست‌های سنتکام همچنین عنوان کرد: «تولید پهپاد توسط یمن، ایالات متحده را با چالش‌هایی مواجه کرده است.» این مقام ارشد آمریکایی تصریح کرد: «هیچ راه‌حل کاملاً نظامی برای تمامی مشکلات پیچیده در خاورمیانه وجود ندارد. ما به راه‌حلی بین‌المللی برای بسیاری از مشکلات خاورمیانه نیاز داریم.»
  
 
▼ اخبار 
سردرگم و خسته
شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی تأکید کرد، نظامیان اسرائیلی خسته هستند و سه تیپ گعفاتی، کماندو و هفتم از جنگ سخت و فرسایشی در این منطقه خسته شدند. این شبکه افزود، این سه تیپ ارتش با وجود نبرد شدید در خان یونس، نتوانسته‌اند هیچ پیشروی داشته باشند. رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند، ارتش رژیم صهیونیستی در هفته‌ها و ماه‌های اخیر در پی ضربات سختی که از مقاومت در نوار غزه دریافت کرده، ناچار به استفاده از تانک‌های قدیمی شده است. این رسانه‌ها تأکید کردند، ارتش به سبب عملیات نظامی پیچیده در مرزهای شمالی و جنوبی، با کمبود مهمات مواجه است. روزنامه عبری زبان «معاریو» نیز بیان کرد، با ورود به ماه ششم جنگ، ظاهراً ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب و حتی شمال سردرگم شده است. این روزنامه اشاره کرد، ارتش رژیم صهیونیستی طی هفته‌های اخیر در شبکه تونل‌های بی‌انتهای حماس در خان یونس، متحمل شکست شده است.
 
کاشف میدان گازی آرش ایران است
معاون حقوقی رئیس‌جمهور درباره اختلاف ایران و کویت در میدان گازی آرش اظهار کرد: «ما همچنان مثل گذشته حرف‌مان این است که باید این موضوع را با مسالمت حل کنیم. آرش یک میدان گازی و نفتی است که بخشی از آن متعلق به ماست. ما مرز دریایی با کویت نداریم، اما آن میدان را ما کشف کرده و چندین سال پیش آنجا چاه زده‌ایم، ولی به خاطر اینکه بین ما و کویت و همسایگان چالشی ایجاد نشود تا الان از آن استفاده نکرده‌ایم.» «محمد دهقان» خاطرنشان کرد: «تا الان کویت نظر سازنده‌ای نداشته است و با عربستان توافقی کرده‌اند؛ چون بخشی از این میدان در آب‌های عربستان است و دنبال برداشت مشترک هستند. ما همچنان معتقدیم میدان آرش مشترک بوده و دنبال یکپارچه‌سازی هستیم؛ ولی اگر قرار باشد کویت از میدان برداشت داشته باشد، ما هم برداشت خود را آغاز می‌کنیم.»
 
انتظار مردم از مسئولان
نماینده ولی فقیه در سپاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات اخیر در کشور، گفت: «با وجود همه تلاش‌های دشمن، بار دیگر مردم در انتخابات حضور پرشور پیدا کردند. دشمن انتظار داشت بگوید مردم از نظام قهر کردند، اما شکستی بزرگ توسط مردم متوجه آنها شد.» «حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی» با تأکید بر اینکه نمایندگان جدید باید قدرشناس این امت باشند، اظهار داشت: «پیام جبهه انقلاب به همه مسئولان این است که ما از شما ولایتمداری و سربازی ولایت می‌خواهیم. از شما می‌خواهیم مواضع ولایت را خوب بفهمید و به آن عمل کنید. ما ۴۵ سال است تجربه کرده‌ایم که هرجا التزام عملی به سخنان ولایت داشته‌ایم، موفق بوده‌ایم.» وی ادامه داد: «ما از مسئولان می‌خواهیم به دستور اخیر رهبر معظم انقلاب با تمام وجود عمل کنند و سخن اختلافی نگویند.»
 
تغییر میدان نبرد پس از شکست
فرمانده هوافضای سپاه گفت: «امروز جنگ علاوه بر حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی روش جدیدی دارد. این روش جدید، جنگ رسانه است. محیط جنگ رسانه مشخص نیست. نمی‌توانیم بگوییم محیط آن خوزستان است یا تهران، فضای آن ذهن‌ها و مغزهاست. این جنگ باورها را جابه‌جا می‌کند.» «سردار حاجی‌زاده» افزود: «دشمنان در زمین نتوانستند حریف ملت ایران بشوند، محیط جنگ را تغییر داده‌اند و می‌خواهند روی ذهن‌ها کار کنند. دهه هشتادی‌ها و هفتادی‌ها در این فضا باید دشمن را شکست بدهند. در حوزه نظامی کشور واکسینه و بیمه شده است. اگر این پایگاه پهپادی که امروز از آن بازید کردید، در دوران دفاع مقدس بود، جنگ به هشت سال نمی‌کشید، بلکه در دو سال تمام می‌شد. در همه بخش‌ها به تراز بالایی رسیده‌ایم. در حوزه پهپاد جزء سه کشور برتر هستیم.» 
 
 
▼ اخبار کوتاه
معاون رئیس شورای امنیت روسیه به فرانسه هشدار داد، روسیه دیگر هیچ «خط قرمزی» در قبال این کشور ندارد. «دیمیتری مدودف» نوشت: «مکرون گفته است دیگر خطوط قرمزی وجود نداشته و دیگر محدودیتی در موضوع حمایت از اوکراین در کار نیست. این به معنای آن است که روسیه هم دیگر هیچ خط قرمزی در ارتباط با فرانسه ندارد.» «لوموند» گزارش داد، مکرون در دیدار با «فابین روسل» دبیرکل حزب کمونیست فرانسه گفت: «موقعیت فرانسه در قبال جنگ تغییر کرده و دیگر هیچ خط قرمز و محدودیتی وجود ندارد.»
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: «ارزیابی شبکه ملی اطلاعات به پایان رسیده و در جهت تحقق آن با مشارکت دستگاه‌های مختلف به جمع‌بندی نهایی رسیدیم.» «آقامیری» با اشاره به تدوین سند راهبردی فضای مجازی کشور، گفت: «تعداد ۶ دستگاه در این زمینه همکاری خوبی داشتند که پیش‌نویس اولیه آن انجام پذیرفته و برای بازخوردگیری به دیگر دستگاه‌ها ارسال خواهد شد و از سال آینده نیز در مرحله تصویب نهایی قرار می‌گیرند.»
 
خبرگزاری «رویترز» طی گزارشی به نقل از آژانس کارآفرینی و کمک‌رسانی به فلسطینیان نوشت: «رژیم اسرائیل برخی از کارمندهای این آژانس را مجبور کرده است که به دروغ شهادت دهند که در حمله روز هفتم اکتبر (۱۵ مهر) مشارکت داشته‌اند.» آنروا تأکید کرد، قصد دارد گزارش خود در این ارتباط را به خبرگزاری‌های داخلی و خارجی سازمان ملل که تخصص‌شان سندسازی و ثبت موارد نقض حقوق بشری است، تحویل دهد.
 
شورای نگهبان در پاسخ به نامه‌های «حسن روحانی» مبنی بر اعلام دلایل رد صلاحیت او در انتخابات مجلس خبرگان رهبری دلایل رد صلاحیت او را اعلام کرد. «محمد عطریانفر» عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی در برنامه‌ تلویزیونی شیوه با اعلام این خبر گفت: «به زودی این پاسخ از سوی آقای روحانی منتشر خواهد شد.»
 
براساس گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، به گفته شاهدان عینی در غزه از جمله یک پزشک، دست کم ۵ نفر به دلیل باز نشدن چتر نجات یکی از بسته‌های ارسالی و سقوط محتویات آن در یک منطقه مسکونی کشته و گزارش شده ۱۰ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.
 
بر اساس گزارش‌های منتشر شده تحلیلگر اطلاعاتی ارتش آمریکا بعد از فروش اسرار نظامی به چین به مبلغ ۴۲۰۰۰ دلار دستگیر شد. این اسرار شامل اطلاعات دفاع از تایوان، جنگ در اوکراین، پدافند هوایی و HIMARS ارتش ایالات متحده بود که به چین فروخته است؛ از جمله اطلاعات دیگر برنامه‌های ایالات متحده در صورت حمله به تایوان بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات