صبح صادق >>  راهبرد >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۷۴۵۶
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در گفت‌وگو با صبح صادق

فرهنگ در اولویت است

پایگاه بصیرت / محمدمهدی اسکندری/ گروه راهبرد
دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری با تمام قیل و قال‌ها و کشمکش‌ها با مشارکت 41 درصدی مردم ایران برگزار شد و سِیلی از تحلیل‌ها و نظرات را با خود به همراه داشت. موضوع تحریم انتخابات در جهت تضعیف جمهوریت نظام ایران از ابرپروژه‌هایی بود که ضدانقلاب داخلی و خارجی آن را پیگیری می‌کردند و دشمنان خارجی نیز در این راه با تمام ظرفیت‌ها به میدان آمدند. هدف این بود که با کاهش مشارکت، حمایت مردمی از جمهوری اسلامی مخدوش شود تا اهرم فشار بیش از پیش به ضرر ایران و جمهوری اسلامی باشد. هجوم ترکیبی تمام عیار و راه‌اندازی اغتشاشات خیابانی در مناطق گوناگون ایران از برجسته‌ترین اقداماتی بود که هدف اصلی آن جدایی بین حکومت و مردم به شمار می‌رفت تا مردم را در کارزار سیاسی 11 اسفند از صندوق‌های مشارکت دور کند. 
درباره انتخابات و وضعیت آن و همچنین بایسته‌هایی که باید در مجلس دوازدهم به آنها توجه شود، با «حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه حاصل کار را می‌خوانید:
 
از یک سال پیش برای ضربه زدن به انتخابات برنامه داشتند
انتخابات مجلس امسال به منزله یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشور تقریباً از یک سال قبل زیر بمباران تبلیغاتی دشمن قرار گرفته بود و دشمنان خارجی و دنباله‌روهای داخلی آنان تمام تلاش خود را به کار گرفته بودند تا بتوانند با اقدامات رسانه‌ای و تبلیغاتی خود، مردم را از صندوق‌های رأی دور کنند. هدف اصلی آنان از این اقدام این بود که مشروعیت مردمی و مقبولیت سیاسی جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرند و چنین القا کنند که دیگر نظام جمهوری اسلامی خواهان ندارد و از پشتوانه مردمی برخوردار نیست. حتی آنان در تحلیل‌های خود پیش از برگزاری انتخابات چنین استنباط کرده بودند که در 11 اسفند امسال مشارکت حدود 6 درصد خواهد بود. 
اما با تمام این اوصاف و با وجود تلاش‌های صورت گرفته از سوی خصم جمهوری اسلامی، شاهد بودیم در ایران مشارکت 41 درصدی به وقوع پیوست و انتخابات با حضور تعداد قابل توجهی از مردم به سرانجام رسید. معمولاً در ایران میانگین انتخابات حدود 58 درصد بوده است؛ لذا این رقم مشارکت نتیجه خوب و قابل قبولی است. اگرچه مشارکت حداکثری رخ نداد، اما نشان‌ داد وضعیت آن چیزی نیست که دشمن ایران و جمهوری اسلامی می‌خواهد. قابل توجه است که در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی حدود 30 تا 35 درصد است.
 
آقایان نماینده به مستضعفان توجه کنند
فارغ از این، گفتنی است، انتخابات امسال و نوع انتخاب مردم برای دو طیف مدعیان اصلاحات و براندازان ناخوشایند بود و نشان داد جامعه ایرانی از نوع تفکر و نگاه آنان عبور کرده است و به این طیف‌های سیاسی اعتنایی ندارد. با وجود آنکه نگرش‌های متفاوتی در انتخابات حضور داشتند، اما عموم انتخاب و مطلوب مردم، نامزدهای متدین و وفادار به جمهوری اسلامی بودند. برای اثبات مدعای خود کافی است به نوع واکنش مخالفان نگاه کرد که چگونه در تلاش هستند تا به هر شکلی که ممکن است، انتخابات را زیر سؤال ببرند. البته همین موضوع تا حد زیادی وظیفه نامزدها را سنگین می‌کند؛ زیرا بسیاری از کسانی که خالصانه در این انتخابات شرکت کردند، کسانی هستند که از قشر پایین‌دست اجتماعی شناخته می‌شوند، لذا نیاز است توقع آنان در مسیر صحیح و به شکل درست و سریع برآورده شود. این قشر پایین دست و ضعیف است که همچنان پای کار انقلاب و ایران ایستاده است، پس لازم است با توجه به نیازهای آنان هرچه زودتر مسائل و مشکلات مربوطه به این قشر برطرف شود. 
 
مسائل فرهنگی باید از اولویت‌های مجلس باشد
طبیعتاً مجلس دوازدهم در مسیر اولویت‌های معیشتی اقداماتی را باید انجام دهد. موضوع معیشت که مسائلی چون اشتغال، اقتصاد، رفاه آموزش و بهداشت را در برمی‌گیرد، دغدغه همیشگی رهبری و عموم جامعه ماست؛ اما فارغ از این اولویت‌ها برخی مسائل فرهنگی و اجتماعی هستند که باید آنها هم در مسیر تقنین و نظارت مورد توجه مجلس دوازدهم قرار بگیرد.  یکی از این ضرورت‌ها توجه و مدیریت فضای مجازی است. منظور از مدیریت این است که باید سازوکار مشخص قانونی برای این محیط طراحی شود. حقیقت ماجرا این است که مسئله فضای مجازی تا حد زیادی تأثیرات منفی بر خانواده‌های ایرانی و به ویژه قشر جوان داشته است. نمونه بارز این ادعا را می‌توان در اغتشاشات پارسال مشاهده کرد که چگونه همین فضای مجازی موجب شد بخشی از جوانان و نوجوانان بدون داشتن تحلیل مشخص و تنها با اثرپذیرفتن از فضای مجازی فضای کشور را ملتهب کرده و تهدیدی برای جامعه ایرانی شدند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات