صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۵۸۱۱۱
آلبرت بغزیان کارشناس اقتصاد مطرح کرد

اساس رونق اقتصادی

 شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» موضوع بسیار مهمی است که در رشد و توسعه اقتصادی در صورت اجرا و تحقق بسیار مؤثر خواهد بود. طی سال‌های گذشته، شعارهای گوناگونی که بیشتر آنها اقتصادی بوده‌اند، از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده است؛ اما عصاره همه شعارها به منزله مهم‌ترین موضوع اقتصادی مسئله رشد و جهش تولید است که سال‌هاست بر این موضوع تأکید می‌شود تا دولتمردان و متعاقب آن مردم به اهمیت رشد و جهش تولید و اثراتی که در اقتصاد به جا می گذارد، آگاه شوند. 
آنچه درباره شعار سال 1403 باید گفت و وجه تمایزی در مقایسه با سال‌های گذشته به شمار می‌آید، تأکید قرار دادن مردم برای مشارکت در جهش تولید است؛ چرا که مردم می‌توانند در مسیر جهش تولید نقش بی‌نظیری ایفا کنند و بارها نشان داده‌اند در این محور می‌توانند به بهترین وجه ممکن عمل کنند و در رشد و تولید کشور مثمر ثمر باشند.
مسئله مهم این است که در وهله اول موضوع درست مشارکت مردم در امر جهش تولید باید تبیین شود؛ ضمن اینکه دولت نیز به واسطه مشاوره‌هایی که از استادان و نخبگان اقتصادی می‌گیرد، باید راه را برای مشارکت مردم در جهش تولید باز کند؛ چرا که باید مشاوره های متعددی در ابعاد گوناگون به دولت داده شود تا در حوزه‌های متفاوتی، اعم از فنی و باز کردن فضا برای تکمیل مراحل زنجیره تولید راه برای ورود مردم به جهش تولید باز شود.
بی تردید، دولت باید تمامی موانع پیش روی فعال‌سازی ظرفیت‌های ورود مردم به عرصه جهش تولید را رفع کند؛ به همین دلیل انتظار می‌رود دولت از کارشناسان برتر اقتصادی برای رفع موانع تولید کمک بگیرد و آگاهی‌های لازم در جهت  چگونگی باز کردن راه‌های پیش روی جهش تولید با مشارکت مردم داده شود.
جدی گرفتن جریان مردمی‌سازی تولید و باز کردن مسیر برای حضور فعال‌تر بخش خصوصی و مردمی در اقتصاد در عرصه تولید بسیار سازنده و کمک کننده تحقق شعار سال جدید است؛ از این رو دولت باید مسئله را جدی بگیرد، مبادا شعار سال به سرنوشت شعارهایی مبتلا شود که متأسفانه به طور کامل محقق نشد.
قطع به یقین باز کردن مسیرهای تسهیل کسب‌وکار و تلاش برای پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد ما را در مسیر رشد و جهش تولید قرار می‌دهد و آن زمان است که مردم به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های اجرایی مهم و اثرگذاری علاقه‌مند می‌شوند که به جهش تولید منتهی می‌شود.
استفاده از دانش روز و فناوری‌هایی که می‌تواند امر تولید را با سرعت عمل بیشتری و در میزان کار با افزایش تولید مواجه کند نیز بسیار مهم و ضروری است؛ لذا راه برای واردات ماشین‌آلات مورد نیاز تولید باید باز شود تا ضمن تعریف بسته‌های کاری در امر جهش تولید دست بخش خصوصی و مردمی برای جهش تولید و تحقق پروژه‌های عملیاتی که چشم‌انداز رشد تولید را به تصویر می‌کشد، باز شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات