بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۶۰۰۶۰

مجارستان: تمایلی به شرکت در ماموریت نظامی ناتو در اوکراین نداریم

«ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان گفت که بوداپست هنوز تمایلی به شرکت در ماموریت نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اوکراین ندارد.

ویکتور اوربان تاکید کرد که مجارستان هیچ برنامه‌ای برای مشارکت در اقدامات ناتو که می‌تواند کشورهای عضو این ائتلاف نظامی را به درگیری در اوکراین بکشاند و منجر به رویارویی مستقیم با روسیه شود، ندارد.

به گفته نخست‌وزیر مجارستان، بروکسل در حال برنامه‌ریزی‌های نظامی با «نیروهای ضربتی است که بر روی روش‌هایی برای مشارکت ناتو در این جنگ [اوکراین و روسیه] کار می‌کنند».

اوربان گفت: «مجارستان با این موضوع مخالف است. دولت به شدت [بر روی این مسئله] کار می‌کند که چگونه از شرکت در جنگ اجتناب کند و در عین حال عضو ناتو باقی بماند.»

وی با بیان اینکه بروکسل از این موضوع آگاه است و حتی مجارستان را کشوری «غیر مشارکت‌کننده» می‌خواند، افزود که بوداپست در حال ارزیابی مجدد نقش خود در ناتو است.

طبق این گزارش، اوربان بار دیگر تاکید کرد که مجارستان قصد ندارد در هیچ عملیات احتمالی ناتو در اوکراین شرکت کند. این کشور نه بودجه اختصاص می‌دهد، نه سلاح به کی‌یف می‌فرستد و نه اجازه می‌دهد از خاک خود برای ذخیره سلاح‌های ارتش اوکراین استفاده شود.

نخست‌وزیر مجارستان توضیح داد که حل و فصل مناقشه در اوکراین از طریق [رویارویی] نظامی غیرممکن است، به دلیل اینکه [در جنگ] هیچ برنده‌ای وجود ندارد و باید راه حلی از طریق گفت‌وگوهای صلح پیدا کرد.

 پیتر سیجارتو وزیر امور خارجه مجارستان نیز پیشتر اعلام کرده بود که بوداپست در برنامه بلندمدت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای کمک به اوکراین شرکت نخواهد کرد و این طرح را «ماموریت احمقانه» خواند.

متحدان ناتو در ماه آوریل (فرودین/اردیبهشت) موافقت کردند که از طریق ایجاد صندوقی به ارزش ۱۰۰ میلیارد یورو (۱۰۷ میلیارد دلار) برنامه‌ریزی برای حمایت نظامی طولانی مدت خود از اوکراین در جنگ با روسیه را آغاز کنند.

روابط میان مجارستان و ناتو به دلیل تعلل بوداپست بر سر تایید الحاق سوئد به این ائتلاف نظامی، که سرانجام در ماه مارس توسط مجارستان تصویب شد، و همچنین به دلیل روابط گرم ویکتور اوربان با روسیه تیره شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات