صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۳۴

از بازگشایی کانال ارزی تا حواشی حساب‌های مسدودی

1ـ بازگشایی کانال ارزی میان ایران و اروپا
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نوشت: جزئیات کانال مالی برای انجام تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا در نشست هفته گذشته در بروکسل مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. ایجاد کانال مالی بر این درک مشترک مبتنی است که شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایرانی و اروپایی با وجود خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام، به برقراری و تداوم روابط تجاری با یکدیگر تمایل دارند. در این راستا، به منظور رفع مشکلات مربوط به انجام پرداخت‌های مالی، ایجاد کانال مالی اروپا در دستور کار طرفین قرار گرفته است. کانال مزبور کارکرد نوعی پیمان پولی دوجانبه میان ایران و اتحادیه اروپا را دارد. این امکان را برای صادرکنندگان اروپایی و ایرانی فراهم خواهد کرد که ارز حاصل از صادرات خود را دریافت کنند. گفتنی است، هر دو طرف بر تسریع در عملیاتی شدن این فرایند تأکید دارند. انتظار می‌رود به زودی جزئیات و نحوه استفاده از کانال مزبور نهایی شده و به اطلاع هموطنان و فعالان اقتصادی رسانده شود.

2ـ حواشی حساب‌های مسدودی ایرانی‌ها در عمان
اعلام انسداد حساب‌های بانکی ایرانی‌ها در عمان و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات برای رفع مسائل بین طرفین طولی نکشید که با تکذیب این موضوع همراه شد. در توضیح اتاق مشترک ایران و عمان آمده بود که طی هفته‌های گذشته این اتاق مشترک توانسته است از طرفی رایزنی با مقامات ارشد دولت عمان و مدیران ارشد بانک‌های عمانی، زمینه افزایش روابط اقتصادی فعالان بخش خصوصی دو کشور را فراهم کند؛ اما برخی تلاش دارند با وجود وضعیت خوب روابط میان دو کشور موجب نگرانی تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی و ایرانی‌های مقیم عمان شوند. اگر چه اعلام شد حساب همه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی که با رعایت ضوابط قانونی در عمان حساب بانکی ایجاد کرده و قوانین حاکم از جمله ضوابط پولشویی را رعایت کرده‌اند، باز است و هیچ محدودیتی برای امور بانکی آنها وجود ندارد.

3ـ نامه‌ رسول خادم از مجارستان به رئیس‌جمهور!
رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی در نامه‌ای به دکتر روحانی، رئیس‌جمهور با بیان اینکه در ابتدای صف مسئولیت پذیرش نواقص هستیم، اعلام کرد: با تدارکات فعلی بخش قابل توجهی از این نواقص کاهش نخواهد یافت و این موضوع مورد پذیرش قهرمانان ملی و مردم نیست. وی در بخشی از نامه خود نوشت: ایستاده‌ایم تا همه دنیا صدای سرود ملی «ایران» را بشنوند، در زمان اشتباهات فنی و شکست قهرمانان‌مان نیز در ابتدای صف مسئولیت پذیرش نواقص هستیم؛ اما برای رقابت با حریفان مدعی در جهان ورزش، بخش قابل توجهی از این نواقص بدون تدارکات لازم، کاهش نخواهد یافت و ادامه آن مورد پذیرش قهرمانان ملی و مردم حمایت‌کننده آنها نیست.

4ـ اطلاعات خریداران نفت ایران محرمانه باقی می‌ماند
شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس می‌گوید برای خرید نفت در بورس انرژی هیچ محدودیتی برای حضور خریداران وجود ندارد و همه می‌توانند در این معاملات نفت خام را خریداری کنند. او می‌گوید سازمان بورس اطلاعات خریداران نفت را همچون اطلاعات سهامداران افشا نمی‌کند. وی درباره مقدار سرمایه خارجی که در بازار سرمایه انجام شده، گفت: خارجی‌ها ۲۲۰۰ میلیارد تومان در بازار سرمایه ما سرمایه‌گذاری کردند که نسبت به ابتدای سال ۲۱ درصد و نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد رشد داشته است. این موضوع نشان می‌دهد، با وجود تبلیغ برخی رسانه‌های غربی، کشور ما در جذب سرمایه‌گذار خارجی موفق عمل کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات