تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۶۰۲۶۹
تحلیلگر جهان عرب:

مصر در حمایت از مردم غزه باید وارد عمل شود/ اسرائیل فقط زبان زور را می‌فهمد

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب گفت: قاهره باید برای حمایت از ساکنان نوار غزه و تنبیه نیروهای اسرائیلی و گرفتن انتقام خون سرباز شهید مصری وارد عمل شده و واکنش فوری از خود نشان دهد.

عطوان در مطلبی در رای الیوم با اشاره به درگیری اخیر در مرز مصر و سرزمین های اشغالی و جان باختن یک سرباز مصری به دست نظامیان صهیونیست، نوشت که به دنبال شهادت «عبدالله رمضان» سرباز ۲۲ ساله مصری در گذرگاه رفح، قاهره در خشم بی سابقه به سر می‌برد که این فضای آکنده از خشم و نفرت از صهیونیست‌ها را می توان در مراسم تشییع این شهید مشاهده کرد که در آن هزاران نفر شرکت کردند.

وی افزود: شرکت کنندگان در مراسم تشییع شعارهای حامی مقاومت غزه و «الله اکبر»، و «لا اله الله، الشهید حبیب الله» سر دادند؛ شعارهایی است که ما را به یاد رشادتهای جنگ اکتبر و پایداری مصری ها و پیش از آن جنگ کانال سوئز می‌اندازد.

این تحلیلگر با اشاره به واکنش محافل رسمی مصر در برخورد با موضوع و عدم موضع گیری قاطع و کوبنده در قبال شهادت این سرباز مصری به دست اشغالگران نوشت که سخنگوی ارتش این کشور از تحقیق درباره حادثه سخن می گوید، در حالیکه نیاز به تحقیق نیست و حقیقت کاملا آشکار و نیاز به واکنش فوری برای تنبیه نیروهای اسرائیلی و گرفتن انتقام خون این شهید و دیگر شهیدان است.

عطوان با بیان اینکه واکنش منفعلانه، جنایتکاران را به تداوم جنایتشان و اشغال اراضی مصر و نیز نقض معاهدات امضا شده، سوق خواهد داد، اضافه کرد: غزه که با شجاعت تمام در برابر دشمن اسرائیلی ایستاده و بیش از ۱۲۰ هزار شهید و زخمی داده، خط اول دفاع از امنیت ملی مصر است و نباید تنها گذاشته شود.

این تحلیلگر ادامه داد: شهید رمضان راه شهیدان محمد خاطر و محمد صلاح را پیمود که اقدامات تحریک آمیز نظامیان صهیونیست و عربده کشی آنها را تاب نیاوردند، خون آنها به جوش آمد و به اقدامات صهیونیست ها به شیوه ای مناسب پاسخ دادند.

وی نوشت: دشمن صهیونیست جز زبان زور نمی‌فهمد و سران سیاسی و نظامی مصر باید با این زبان با آن سخن بگویند. کوچکترین واکنش سبب خواهد شد که بیش از چهار میلیون اسرائیلی به پناهگاه بروند یا در فرودگاه بن گورین بروند تا مکانی امن در اروپا بیابند، یعنی جایی که از آن آمده اند.

عطوان افزود: نمی دانم سران مصر منتظر چه هستند، اگر غزه که مساحتش اندک است و جنگل و کوه ندارد، توانسته که ارتش شکست ناپذیر را شکست دهد و بیش از هشت ماه پایداری کند و تانک و بولدوزر و نفربرهای زیادی را منهدم کند، پس مصر از چه هراس دارد؟ به ویژه آنکه ارتشش تاریخی آکنده از پیروزی دارد؟

ارتش مصر روز دوشنبه از کشته شدن یکی از نیروهای امنیتی خود در درگیری با نظامیان صهیونیست در مرز رفح خبر داد.

به دنبال حادثه تیراندازی متقابل نظامیان مصری در گذرگاه رفح با نظامیان صهیونیست و کشته شدن یک نظامی مصری، ارتش اشغالگر مدعی شد که آغازکننده این درگیری، طرف مقابل بوده‌ است.

منبع: ایرنا
برچسب ها: مصر ، فلسطین ، غزه ، بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات