صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۵۲۵۸۵
تنها 81 مجروح از 21 هزار فلسطینی زخمی به بیمارستان های مصر منتقل شدند!

بازگشایی رفح یا تله کوچ اجباری؟

پس از ۲۶ روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی و کشتار و جنایت رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، نهایتاً پیش از ظهر دیروز چهارشنبه، گذرگاه رفح با میانجی‌گری قطر و دیگر کشورها برای مجروحان و همچنین اتباع دیگر کشورها باز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اول فلسطینی‌های دوتابعیتی غزه را از طریق گذرگاه رفح به مقصد مصر ترک کردند. این بعد از آن بود که منابع اعلام کردند قطر در توافقی میان مصر، حماس و رژیم صهیونیستی با هماهنگی امریکا برای بازگشایی گذرگاه رفح به میانجی‌گری پرداخت. همچنین این گذرگاه (رفح) دیروز چهارشنبه برای انتقال مجروحان از نوار غزه به مصر بازگشایی شد.
منبعی نیز به خبرگزاری رویترز گفت، ۵۰۰ دارنده گذرنامه خارجی اجازه خروج از غزه را پیدا کردند که با میانجیگری قطر و مصر انجام شد. این توافق به دارندگان ویزاهای خارجی و برخی غیرنظامیان مجروح که جراحت‌های شدیدی دارند، اجازه خروج از غزه را داد. این منبع اعلام کرد که این توافق درباره مسائل دیگری مثل آزادی اسرا یا آتش‌بس انسانی نبود و هرچند جدول زمانی برای مدت‌زمان بازماندن این گذرگاه مشخص نشده اما احتمالاً یک‌روزه (یعنی تا صبح امروز) است.
خروجی که چندان چشمگیر نیست
 باوجود آنکه اخبار از بازگشایی مرز رفح برای خروج مجروحان جنایات صهیونیست‌ها خبر داده، اما طبق گزارش‌ها تنها ۸۱ مجروح از نوار غزه برای مداوا به بیمارستان‌های مصر منتقل شدند. این درحالی است که طبق آخرین آمارها، ۲۱ هزار فلسطینی تاکنون در حملات صهیونیست‌ها به غزه زخمی شده‌اند. منابع رسمی فلسطینی به العربی‌الجدید گفتند، آمبولانس‌های مصری قبل از ورود به نوار غزه برای بازرسی به گذرگاه نیتزانا رژیم صهیونیستی رفتند و در هنگام خروج مجروحان در همان گذرگاه تفتیش شدند. درحالی که تنها ۸۱ مجروح از نوار غزه برای مداوا به بیمارستان‌های مصر منتقل شدند، اشرف‌ القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه ظهر دیروز چهارشنبه آخرین هشدار را درباره وضعیت بیماران و زخمی‌ها در غزه داد و گفت، تنها چندساعت با قطع موتوربرق اصلی دو بیمارستان الشفا و اندونزی فاصله داریم، ما از تمامی برادران‌مان در کشورهای تولیدکننده نفت برای انتقال سوخت به دو بیمارستان الشفا و اندونزی جهت نجات جان زخمی‌ها و بیماران کمک می‌خواهیم.
القدره در ادامه اظهار کرد، از کشورهای جهان برای نجات جان ۴۲ کودک زیر دستگاه انکوباتور و ۶۲ بیمار و زخمی که زندگی‌شان وابسته به دستگاه تنفس مصنوعی است و همینطور ۶۵۰ بیمار دیالیزی و نیازمند به عمل جراحی و دیگر بیماران و زخمی‌ها درخواست کمک فوری داریم و از تمامی مالکان پمپ‌بنزین‌ها و مردم‌ می‌خواهیم هر مقدار سوختی که دارند و یا اگر جایی را می‌شناسند که سوخت دارد، برای انتقال آن به دو بیمارستان الشفا و اندونزی و نجات بیماران و زخمی‌های آنها اطلاع دهند.
وزارت بهداشت غزه پیشتر اعلام کرده بود که در نتیجه حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به اردوگاه جبالیا ۴۰۰ نفر شهید و زخمی شدند و بسیاری از ساکنان منطقه‌ای که هدف حمله قرار گرفتند هنوز زیر آوار هستند. کشته‌ها و زخمی‌های این حمله به بیمارستان اندونزی منتقل شدند که خود مملو از زخمی‌ها است و کادر پزشکی این بیمارستان به دلیل نبود تخت خالی، زخمی‌ها را روی زمین مداوا می‌کنند.
محمد زقوت، مدیر بیمارستان‌های غزه هم دیروز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با شبکه خبری الجزیره اظهار کرد: لیستی از اسامی صدها زخمی که نیاز دارند درمان خود را در خارج از غزه ادامه دهند، به مصر تحویل دادیم. به گفته او سوخت مصرفی در بیمارستان‌ها بشدت در خطر است و بیمارستان الشفا به دلیل کمبود شدید سوخت، در معرض تعطیل شدن است. مدیر بیمارستان‌های غزه افزود: با خروج ۸۰ زخمی موافقت شد اما ۷۰ نفر از آنها از غزه منتقل خواهند شد چراکه برخی از آنها مداوا شده و برخی نیز شهید شده‌اند.
در همین رابطه محمد ابوسلیمه، مدیر بیمارستان الشفا شهر غزه نیز هشدار داد، بزودی فاجعه‌ای در این بیمارستان و در سراسر غزه رخ خواهد داد. ابوسلیمه گفت: بخش‌های حیاتی بیمارستان بزودی به دلیل اتمام سوخت تعطیل خواهند شد. او از جامعه جهانی خواست، پیش از آن که دیر شود اجازه انتقال سوخت کمکی را بدهند. بیمارستان دوستی ترکیه در غزه نیز به دلیل حملات روز گذشته رژیم صهیونیستی تعطیل شد و سوخت ژنراتورهای بیمارستان تمام شد و اکنون جان ۷۰ بیمار سرطانی در این بیمارستان در خطر است. ۲۰۰۰ بیمار سرطانی در نوار غزه وجود دارد که در شرایط بهداشتی فاجعه‌باری به‌سر می‌برند. تعداد بیمارستان‌هایی که در نتیجه بمباران‌ها فعالیت خود را متوقف کرده و سوخت خود را تمام کردند، به ۱۶ بیمارستان از ۳۵ بیمارستان رسیده است. مقامات مصری مراحل پذیرش فلسطینیان مجروح را از طریق گذرگاه رفح آغاز کردند، بویژه بیمارستان صحرایی که به‌طور خاص برای مجروحان جنگ غزه ایجاد شده بود. منابع امنیتی در گذرگاه زمینی رفح به العربی الجدید گفتند که همزمان با ورود فلسطینی‌های مجروح، شرایط سفر ۴۰۰ شهروند خارجی که در غزه برای دیدار با خانواده‌های خود به سر می‌بردند و در زمان آغاز جنگ قادر به خروج نبودند نیز فراهم شد. در این راستا مسئولان مصری آمادگی خود را برای استقبال از تعدادی از فلسطینی‌های دارای جراحات سنگین و افراد دوتابعیتی از گذرگاه رفح اعلام کردند. اما این شرایط هم برای خروج محدود اتباع دیگر کشورها به موازات خروج محدود مجروحان جنگ از باریکه غزه چندان مطلوب نیست، چون طبق برخی آمارها چیزی بین ۸ تا 10 هزار نفر از اتباع دیگر کشورها اکنون در غزه و تحت محاصره و بمباران بی‌‌امان رژیم صهیونیستی هستند.
پیش‌تر هم یک مسئول پزشکی در شهر العریش مصر ضمن اعلام بیمارستان‌هایی که زخمی‌ها به آنجا منتقل خواهند شد، اظهار کرده بود که تیم‌های پزشکی در گذرگاه رفح حضور خواهند یافت تا افراد زخمی و آسیب‌دیده را به محض عبور از مرز معاینه کنند. این مسئول در ادامه از برپایی اولین بیمارستان میدانی در شهر شیخ زوید در فاصله ۱۵‌کیلومتری رفح، به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع برای استقبال از فلسطینی‌ها به محض ورودشان به مصر خبر داد.
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز در این رابطه گفته بود، امریکا پیشرفت بسیار خوبی در طول چند ساعت گذشته داشته و امیدواریم هر توافقی که حاصل می‌شود، امکان خروج شهروندان امریکایی و خانواده‌هایشان (از غزه) و نیز دیگر اتباع خارجی را فراهم کند. میلر تأکید کرد: امریکا به محض دریافت اطلاعات در این خصوص به شهروندان خود ابلاغ خواهد کرد که خود را به گذرگاه رفح برسانند.
البته روز سه‌شنبه نیز رسانه‌های مصری ‌اعلام کرده بودند که این کشور در حال ساخت یک بیمارستان صحرایی در نزدیکی مرز غزه است. در این باره، ایسنا به نقل از روزنامه الاهرام مصر گزارش داد که اداره بهداشت استان سینای شمالی با تمام توان در تلاش است تا برای فلسطینیان مجروحی که وارد مصر می‌شوند یک بیمارستان صحرایی بر‌پا کند. این روزنامه مصری همچنین اعلام کرد که ساخت این بیمارستان در مراحل پایانی قرار دارد. به نقل از خبرگزاری آناتولی، اسامه الغندور، مقام محلی مصر در سینای شمالی گفت که به محض صدور مجوز ورود برای فلسطینیان از غزه، مراکز بهداشتی مصر آماده رسیدگی به وضعیت آنها خواهند بود. قاهره همچنین مراکزی را برای اقامت همراهان این مجروحان ترتیب داده است.
استقرار ده‌ها تانک و خودرو زرهی مصر در نزدیکی گذرگاه رفح
اگرچه قاهره با خروج محدود اتباع دیگر کشورها از غزه و مجروحان موافقت کرد، اما ساعاتی قبل از بازگشایی مرز رفح روزنامه «تایمز اسرائیل» اعلام کرد که مصر پیش از ظهر دیروز چهارشنبه، ده‌ها تانک و خودرو زرهی را در نزدیکی گذرگاه مرزی رفح مستقر کرده است. استقرار تجهیزات سنگین در نزدیکی این گذرگاه به این دلیل است که مصر نگران ورود ده‌ها هزار آواره به خاطر جنگ غزه است.
این روزنامه نوشت، مصر براساس معاهده صلحی که در سال ۱۹۷۹ با رژیم صهیونیستی امضا کرده است تنها اجازه استقرار تعداد مشخصی از نیروهایش را در شبه‌جزیره سینا دارد هرچند که این رژیم قبلاً با استقرار نیروهای بیشتری برای مبارزه با تروریسم در این منطقه موافقت کرد. پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مقامات این رژیم به وجود طرحی اطلاعاتی برای اسکان ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان غزه در شبه جزیره سینای مصر اذعان کرده‌اند.
 قبل‌تر نهاد ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری این کشور (مصر) و جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا در گفت‌وگوی تلفنی بر اهمیت تشدید تلاش‌ها برای افزایش کمک‌ها به شکل مؤثر و پایدار و به اندازه‌ای که نیاز انسانی مردم غزه را رفع کند، تأکید کردند. السیسی ضمن اعلام مخالفت مصر با سیاست‌های مجازات جمعی، تأکید کرد، قاهره اجازه کوچاندن فلسطینی‌ها از نوار غزه به مصر را نداده و نخواهد داد.
بایدن هم گفت، واشنگتن با اخراج فلسطینی‌ها به خارج از خاک خود مخالف است و از دولت مصر بابت تلاش‌ها برای تسهیل وصول کمک‌های انسانی به نوار غزه قدردانی کرد. دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی بر تعهد خود نسبت به تسریع و افزایش کمک‌ها به غزه تأکید کرده و اهمیت حفظ جان غیرنظامیان، احترام به قوانین بین‌المللی انسانی و تضمین عدم کوچاندن مردم غزه به مصر یا هر کشور دیگر را بررسی کردند. بایدن همتای مصری خود را در جریان تلاش‌های امریکا برای تضمین عدم اقدام طرف‌های مؤثر منطقه به گسترش دامنه جنگ غزه و نیز تلاش‌های مستمر برای آزادی اسیران قرار داد.
 
از تطمیع تا تهدید احتمالی قاهره
به نظر می‌رسد که اکنون رژیم صهیونیستی و امریکایی‌ها به هر طریق ممکن سعی دارند حدود دو و نیم میلیون نفر از ساکنان غزه را در یک کوچ اجباری به صحرای سینای مصر بفرستند. به باور بسیاری از محافل تحلیلی و رسانه‌ای، این اقدام نه یک اقدام تاکتیکی و انسان دوستانه برای کاهش تلفات غیرنظامیان تجاوزات به باریکه غزه، بلکه اقدام راهبردی در جهت تغییر بافتار و ساختار جمعیتی غزه است. به همین دلیل بیشتر کشورهای عربی و اسلامی به خصوص مصری‌ها با بازگشایی گذرگاه رفح در جهت انتقال کل ساکنان غزه مخالف هستند. با این حال سایت «وای‌نت» روز سه‌شنبه گزارش داد، رژیم صهیونیستی به عبد الفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر پیشنهاد داد، در مقابل استقبال از پناهجویان از نوار غزه، بانک جهانی بدهی‌ مالی بزرگ مصر را خط بزند.
وای‌نت در ادامه اعلام کرد، رژیم صهیونیستی از سران جهان نیز خواست تلاش کنند السیسی را متقاعد کنند پناهجویان را در منطقه سینا بپذیرد، اما السیسی این پیشنهاد را نپذیرفت و در سخنرانی به این رژیم پیشنهاد داد فلسطینی‌ها را به نقب منتقل کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنار طرح درخواست انتقال فلسطینی‌ها به منطقه سینا از سران جهان، مدعی شد، «این بهترین راه‌حل است.» همچنین رژیم صهیونیستی انتقال فلسطینی‌های زخمی شده در جنگ با کشتی و برپایی بیمارستانی صحرایی در مصر را خواستار شد. اما رئیس جمهور مصر در تماس تلفنی که از سوی جو بایدن، همتای امریکایی خود دریافت کرد، تأکید کرد، قاهره اجازه نمی‌دهد و نخواهد داد فلسطینی‌ها از سرزمین خود به خاک مصر کوچانده شوند.
پیش‌تر ارتش رژیم صهیونیستی صدها هزار فلسطینی را با هدف کوچاندنشان به منطقه سینا از طریق گذرگاه رفح، از شمال نوار غزه به جنوب آن گسیل داد. رئیس جمهور مصر در این رابطه گفته بود، آنچه اکنون در غزه در حال وقوع است، تلاش برای تشویق شهروندان فلسطینی به یافتن یک پناهگاه و مهاجرت به مصر است و ما هرگز با این مسأله موافقت نخواهیم کرد. السیسی در ادامه نیز تأکید کرد: مصر مخالف نابودی مسأله فلسطین با سازکارهای نظامی یا هرگونه تلاشی برای کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از سرزمین‌شان است.
منبع: روزنامه ایران/ حسین فاطمی/خبرنگار

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات