صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۵۲۰۲۴

طرح فریبکارانه علیه فلسطینی‌ها چیست؟

برای فلسطینی‌هایی که مدت‌هاست از آوارگی رنج می‌برند، «راهرو یا کریدور بشردوستانه» مخفف دور دیگری از پاک‌سازی قومی از طریق اسکان آوارگان فلسطینی در خانه‌های چادری در صحرای سینا مصر است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

الجزیره گزارش داد: همانطور که اسرائیل در مورد حمله زمینی قریب‌الوقوع به غزه هشدار داد و به ۱.۱ میلیون فلسطینی ۲۴ ساعت فرصت داد تا از شمال به قسمت جنوبی نوار غزه نقل مکان کنند، دولت بایدن درخواست‌های اسرائیل را برای تخلیه فلسطینیان به نقطه‌ای امن در شبه جزیره سینا مصر از طریق ایجاد کریدور بشردوستانه تکرار کرد.

برای فلسطینی‌هایی که مدت‌هاست از آوارگی رنج می‌برند، «راهرو یا کریدور بشردوستانه» مخفف دور دیگری از پاک‌سازی قومی از طریق اسکان آوارگان فلسطینی در خانه‌های چادری در صحرای سینا مصر است.

از آنجایی که این طرح فریبکارانه نتوانست در پایتخت‌های عربی مورد توجه قرار گیرد، بلینکن شروع به تلاش برای جابه جایی اجباری فلسطینی‌ها در داخل نوار غزه کرد و پیشنهاد داد که آن‌ها را به "مناطق امن" ویژه اعزام کنند، یک روش دیگر برای همان اخراج آن‌ها از خانه‌هایشان. به زودی، رنج عظیمی که محاصره کامل غزه توسط اسرائیل ایجاد کرده، صد‌ها هزار نفر را به دنبال غذا و سرپناه به سمت مصر می‌فرستد و شاید مصر هم چاره‌ای جز پذیرفتن آن‌ها نداشته باشد.‌

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر که آشکارا نگران وضعیت در غزه و تسری بحران به کشور خود است پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا در قاهره به خبرنگاران در حضور آنتونی بلینکن گفت: پاسخ نظامی اسرائیل فراتر از حق دفاع از خود است و از بین بردن فلسطین به هزینه کشور‌های همسایه عواقبی در سراسر خاورمیانه خواهد داشت.

نکته عجیب اینجا است که از آنجایی که ایالات متحده از اسرائیل حمایت بی قید و شرط می‌کند، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه اسرائیل از برنامه‌های جنگی خاص یا پایان بازی خود آگاه است، وجود ندارد. بر همین اساس جو بایدن در مصاحبه‌ای از پیش ضبط شده در روز یکشنبه به اسرائیلی‌ها درباره «اشغال جدید غزه» توصیه کرد و هشدار داد که این یک «اشتباه بزرگ» خواهد بود.

اما دولت بایدن به جای درخواست برای کاهش تنش و آتش‌بس، بی‌پروا راه را برای یک فاجعه دیگر با بهانه سرکوب حماس هموار کرده که همه این‌ها به بی‌ثباتی منطقه‌ای بیشتر منجر می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات