تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۶۰۷۱۲

هاآرتص: رد سیلی تحریم‌ها تا مدت‌ها بر اقتصاد اسرائیل باقی می‌ماند

روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تحریم‌های بین المللی علیه اسرائیل، اثرات بلندمدت بر اقتصاد این رژیم دارد.

«ایده جذاب بودن اسرائیل برای سرمایه‌گذاری‌های جهانی از بین رفته و تقریبا هر روز در معرض موج بزرگی از تصمیمات اروپایی است که به اقتصاد و موقعیت آن لطمه می‌زند» این را روزنامه هاآرتص در گزارشی آورده است.

این روزنامه با تاکید بر اینکه سیلی تحریم‌های بین المللی علیه اسرائیل در حال گسترش است و تاثیر بلندمدتی بر هزینه‌های زندگی و قدرت رقابتی در اسرائیل خواهد داشت، افزود: اسرائیل در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت‌ها در پس‌زمینه جنگ در چندین جبهه بوده است.

هاآرتص با اشاره به افزایش قیمت کرایه حمل کالا به سرزمین‌های اشغالی در نتیجه تهدید‌های موشکی از سوی یمنی‌ها، گفت: بحران اقتصادی اسرائیل همچنین به دلیل چند دستگی در کابینه‌ای که در حل مشکل گرانی معیشت ناکام بوده بدتر شده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: شدت واکنش جهانی به رفتار اسرائیل در جنگ با نوار غزه به طور فزاینده‌ای تشدید و منجر به یک سری تحریم‌های اقتصادی و پیامد‌های دیپلماتیک شده است.

این روزنامه در گزارشی اشاره کرد که کشور‌های اروپایی مانند اسپانیا، نروژ و ایرلند رسماً کشور فلسطین را به رسمیت شناختند، در حالی که سایر کشور‌ها در حال بررسی اقدامات مشابه هستند، در میان اقدامات دیگری از جمله ممانعت مالدیو از ورود گردشگران اسرائیلی به این کشور که همه این مسائل منجر به تشدید انزوای اسرائیل در عرصه بین المللی می‌شود.

به گزارش هاآرتص، این شکست‌های دیپلماتیک نشان می‌دهد که صبر جامعه بین المللی نسبت به جنگ ویرانگر اسرائیل در نوار غزه به طرز فزاینده‌ای به سر آمده است.

این روزنامه به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط بسیاری از کشور‌های اروپایی را دلیلی بر تغییر محسوس در احساسات بین المللی توصیف کرد و گفت این اتفاقات موقعیت دیپلماتیک اسرائیل را تضعیف می‌کند.

نویسنده صهیونیست با اشاره به تحریم‌های ترکیه بر صادرات کالا و مواد خام به اسرائیل، پیامد‌های اقتصادی همراه با واکنش‌های جهانی به جنگ غزه را وخیم و گسترده دانست.هاآرتص افزود،

اقدام فرانسه در لغو مشارکت اسرائیل در نمایشگاه تسلیحات و دفاعی "Euro Satori ۲۰۲۴" ضربه بزرگی به صنعت دفاعی اسرائیل است، بنی گانتز، این تصمیم را جایزه‌ای برای تروریسم توصیف کرد و از فرانسه خواست در آن تجدید نظر کنید.

این روزنامه عبری زبان ادامه داد، در بخش تجاری، بسیاری از شرکت‌های بزرگ روابط خود را با اسرائیل قطع کرده‌اند شرکت کافه زنجیره‌ای معروف پرت آمانگه به تازگی به دلیل جنگ غزه از سرمایه گذاری در اسرائیل صرف نظر کرد. این شرکت از سوی گروه‌های طرفدار فلسطین تحت فشار بود که اعتراضاتی را در لندن علیه جنگ غزه برگزار کرده بودند.

این روزنامه تاکید کرد که مک دونالد نیز که با تحریم جهانی طرفداران فلسطین مواجه است در تلاش برای کاهش واکنش‌های اعتراض آمیز مشتریان مسلمان خود، ۲۲۵ شعبه اسرائیلی خود را از صهیونیست‌ها ژس گرفته است.

هاآرتص ادامه داد، صنعت فناوری پیشرفته در اسرائیل- که زمانی افتخار و موتور محرکه مهم اقتصاد آن بود در نتیجه جنگ در نوار غزه و تنش‌ها و واکنش‌های جهانی همراه با آن، اثرات زوال را احساس کرده و سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش به نصف کاهش یافته است.

این روزنامه تاکید کرد اسرائیل با جنگ غزه نه اینکه به هیچ دستاوردی نرسیده بلکه متحمل خسارت‌های اقتصادی هنگفتی شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات