صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۳۷۱۲۶

تغییر موازنه

تحولات اخیر در فلسطین نشان‌دهنده نتایج ارزنده‌ای برای مردم مظلوم این منطقه است. طبق روال مرسوم در درگیری‌های سال‌های گذشته، صهیونیست‌ها همواره به دنبال پاسخگویی بودند[...]
پایگاه بصیرت / علی عبدی

تحولات اخیر در فلسطین نشان‌دهنده نتایج ارزنده‌ای برای مردم مظلوم این منطقه است. طبق روال مرسوم در درگیری‌های سال‌های گذشته، صهیونیست‌ها همواره به دنبال پاسخگویی بودند و به اصطلاح انتقام خود را از مردم غزه می‌گرفتند، این بار نیز قصد حمله هوایی به غزه را داشتند که فلسطینی‌ها برگ برنده خود را رو کردند و این موجب عقب‌نشینی صهیونیست‌ها شد. برگ برنده فلسطینی‌ها استفاده از موشک دوش‌پرتاب استرلا علیه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بود که برای اولین‌بار در فلسطین استفاده شد. به عقیده کارشناسان، تجهیز فلسطینی‌ها به موشک‌های دوش پرتاب استرلا زنگ خطری برای نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید و روند یک سویه قدرت را در سرزمین‌های اشغالی به نفع مقاومت تغییر داده است. ترس صهیونیست‌ها از پاسخ قاطع فلسطینی‌ها به اندازه‌ای بوده است که طبق اخبار به دست آمده از حماس نشان می‌دهد، مسئولان رژیم صهیونیستی از طریق 150 واسطه ملتمسانه خواستار عدم پاسخگویی فلسطینی‌ها به خود شده‌اند.
نکته دوم آن است که وضعیت رژیم صهیونیستی به قدری شکننده شده است که جدا از مقاومت سرسختانه فلسطینیان، به راحتی مراکز حساس این رژیم تحت حملات سایبری قرار می‌گیرد. یک رسانه عراقی خبر داد، گروهی با نام الطاهره، پایگاه‌های اینترنتی و سرورهای رژیم‌ صهیونیستی را از خاک عراق هدف حمله سایبری قرار دادند. منابع عبری‌زبان می‌گویند، در نتیجه این حمله سایبری، شبکه ۹ تلویزیون رژیم صهیونیستی و شبکه صهیونیستی «کان» از دسترس خارج شده است. رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، ساعت دقیق انجام این حمله (۰۱:۲۰) مصادف بوده با ساعتی که شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ترور شدند. تایم ساعتی که به یک کابوس برای صهیونیست‌ها تبدیل شده است. بحران اجتماعی و سیاسی پیامدهای بعدی بحران امنیتی بودند. تقریباً پس از هر عملیاتی، بخشی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی به خیابان ریخته و علیه ناتوانی این رژیم در تأمین امنیت به تظاهرات دست زده و حتی با پلیس و نیروهای امنیتی درگیر شدند. در پاسخ، دولت تل‌آویو کوشید صهیونیست‌ها را به‌گونه‌ای دیگر به آرامش دعوت کند. نخست‌وزیر این رژیم دست نیاز به سوی آنان دراز کرد و گفت: «هر کس مجوز حمل سلاح دارد، اکنون زمان حمل آن است.» غافل از اینکه اگر مقابله با مقاومت فلسطین با افزایش سلاح جواب می‌داد، آنان باید مدت‌ها پیش ساکت می‌شدند.
نکته پایانی این است که رژیم با غافل‌گیری عجیبی مواجه شد. آنها تصور می‌کردند با همراهی و برگزاری نشست‌هایی که پشتوانه مردم فلسطین را ندارند، موفق به تثبیت صلح خواهند شد. در واقع رژیم گمان می‌کرد با روند جدید عادی‌سازی، وارد مرحله جدیدی از تضمین موجودیت خود شده است. روزنامه «هاآرتص» نوشت: «یک هفته پیش ما [اسرائیلی‌ها] در شرایط متفاوتی بودیم. جلسات و نشست‌های متوالی‌ ابتدا در ترکیه و سپس در مصر داشتیم. روز شنبه، بنت قرار بود به هند سفر کند و چند روز قبل نیز اجلاس النقب که از نظر ترکیب کشورهای شرکت‌کننده نشست بی‌سابقه‌ای بود، برگزار شد. آن روزها به نظر می‌رسید که رژیم‌صهیونیستی در آستانه ورود به عصر جدید در خاورمیانه‌ای جدید است؛ اما حالا همه چیز متفاوت شده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات