صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۶۰۸۷۷
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

مهرجو: کولر‌های الکترومغناطیسی باید جایگزین کولر‌های قدیمی شوند

کارشناس انرژی گفت: آمار و ارقامی که سال گذشته در اوج مصرف برق داشتیم بخصوص در برقی که در کولر‌های آبی به مصرف می‌رسد نشان داد در یک روز تقریباً ۳۳ هزار مگاوات از ۷۳ هزار مگاوات اوج مصرف را به خود اختصاص داد؛ این رقم بسیار بالایی است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با محمد صادق مهرجو

به گزارش بصیرت؛ ناترازی انرژی در سال‌های اخیر مشکل زا شده است به این خاطر در فصول گرم و سرد سال مشکلاتی از این ناحیه ایجاد می‌شود که در نهایت بنگاه‌های تولیدی و به تبع آن عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. محمد صادق مهرجو کارشناس و تحلیلگر انرژی راهکار‌های صرفه جویی در مصرف برق بخصوص درفصل تابستان و همچنین راه‌های صادرات برق و درآمد زایی از محل صرفه جویی را بیان کرده است.

محمد صادق مهرجو کارشناس و تحلیلگر انرژی در گفتگو با بصیرت در خصوص موضوع افزایش صرفه جویی در مصرف برق در اوج مصرف در فصل گرم سال گفت: برای کاهش مصرف انرژی اعم در تابستان یا زمستان در وهله اول باید به سراغ رعایت نظام‌نامه‌های سازمان نظام مهندسی برویم، یعنی ایزوله سازی ساختمان‌ها؛ به این معنا که تا جای ممکن ساختمان‌ها را بنحوی ایزوله کنیم که در فصل تابستان سرما وخنکی خارج نشود و در فصل سرد سال گرما بیرون نرود.

وی در این باره یادآور شد: این روند اولین دستوری است که برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در تمام دنیا رعایت می‌شود، پس باید در ساخت و ساز‌ها ایزوله سازی را در دستور کار قرار دهیم، اما در فصل گرم که استفاده از کولر بخصوص کولر آبی زیاد می‌شود آن هم در اوج فصل تابستان که همه به دنبال احساس خنکی مطبوع هستند باید به سمت ساخت موتور‌های کولری برویم که در عین کاهش مصرف، پربازده باشند.

محمد صادق مهرجو در این باره یادآور شد: موتور‌هایی که اینک در کولر‌های آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد از نوع القاء مستقیم است که مصرف برق بسیار بالا و راندمان بسیار پایینی دارد. خوشبختانه اخیرا در ایران موتور‌های الکترومغناطیسی تولید شده که کارکرد این موتور‌ها با موتور‌های قبلی متفاوت است.

وی در این باره تصریح نمود: موتور‌های الکترومغناطیسی که از این جهت حائز اهمیت هستند چرا که مصرف برق به یک سوم کاهش می‌یابد. با توجه به اینکه عمده مصارف برق در فصل تابستان مربوط به خنکسازی کولر‌های آبی اصل است به غیر از شمال و جنوب کشور که دارای اقلیم مرطوب هستند و حتماً لاجرم مجبور به استفاده از کولر گازی هستند، اما در سایر مناطق کشور که عمدتاً اقلیم خشکی داریم نیاز داریم که رطوبت هم داشته باشد پس به صرفه خواهد بود که از کولر‌های آبی استفاده کنیم؛ منتها جایگزین کردن موتور‌های الکترومغناطیسی به جای موتور‌های القای مستقیم خنک‌تر می‌کند، اما با کاهش مصرف برق.

وی در خصوص مصرف برق در تابستان سال گذشته در کل کشور گفت: آمار و ارقامی که سال گذشته در اوج مصرف برق داشتیم بخصوص در برقی که در کولر‌های آبی به مصرف می‌رسد نشان داد در یک روز تقریباً ۳۳ هزار مگاوات از ۷۳ هزار مگاوات اوج مصرف را به خود اختصاص داد؛ این رقم بسیار بالایی است.

وی در این باره افزود: اگر این ۳۳ هزار مگاوات را با کولر‌های موتور الکترومغناطیسی در داخل کشور به یک سوم تبدیل کنیم، به دلیل کاهش مصرفی که اتفاق می‌افتد دیگر نیازی به قطع مصرف برق شهرک‌های صنعتی و صنایع تولیدی و ادارات نیست، بنابراین نیازمند عزمی هستیم تا در حقیقت در کولر‌های برقی تغییراتی ایجاد کنیم و این موتور‌ها را جایگزین کنیم تا با راندمان خنکی بشتر برق کمتری مصرف کنند.

وی در این خصوص با اشاره به اینکه دولت برای خرید کولر‌های با موتور مغناطیسی می‌تواند به اقشار ضعیف جامعه یارانه بدهد گفت: این موتور‌ها نزدیک به پنج یا شش میلیون تومان تمام می‌شود. کسانی که می‌توانند به راحتی تهیه کنند که هیچ؛ اما دولت برای اقشار ضعیف جامعه در خرید این نوع موتور‌ها می‌تواند به آن‌ها یارانه بدهد یا به صورت اقساطی به آن‌ها تحویل داده شود.

محمد صادق مهرجو گفت: در صورت عملیاتی شدن این طرح مصرف برق نیز به یک سوم می‌رسد و دولت می‌تواند از محل برق صرفه جویی شده برق را به کشور‌های خواهان برق صادر کنند، یعنی هزینه‌ها را از صادرات برقی که انجام می‌دهد دریافت کند، بنابراین باید به این سمت برویم چرا که هم به نفع مصرف کننده است هم به نفع دولت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات