صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۶۰۹۶۸

بحران اختلافات مرزی؛ تقابل شدید کاربران سعودی-اماراتی در سایه سکوت رسانه‌های رسمی

نامه چندی پیش ابوظبی به سازمان ملل که در آن تأکید کرده بود هیچ‌گونه مالکیت سعودی بر هیچ منطقه دریایی (منطقه الیاسات) را به رسمیت نمی‌شناسد، مناقشات و بگومگو‌های تندی نیز در میان کاربران، کنش‌گران و شخصیت‌های همسو با امارات و عربستان برانگیخته است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

نامه چندی پیش ابوظبی به سازمان ملل که در آن تأکید کرده بود هیچ‌گونه مالکیت سعودی بر هیچ منطقه دریایی (منطقه الیاسات) را به رسمیت نمی‌شناسد، مناقشات و بگومگو‌های تندی نیز در میان کاربران، کنش‌گران و شخصیت‌های همسو با امارات و عربستان برانگیخته است.

این نامه‌نگاری‌ها و اختلافات مرزی اگرچه در رسانه‌های رسمی دو کشور با سکوت و بایکوت همراه بود، اما از چشم کاربران شبکه‌های اجتماعی دور نماند؛ بسیاری کاربران سعودی، از تعابیری با مضمون «امارات اشغالگر الیاسات» استفاده کرده‌اند؛ همچنان که کاربران اماراتی نیز از هجمه گسترده سعودی‌ها علیه کشورشان گفته‌اند.

کاربری با نام «خنجر» در واکنش به نامه ابوظبی نوشته: به رسمیت بشناسید یا نشناسید، در نهایت آنچه سعودی بخواهد همان می‌شود.

 «عبدمناع» نیز نوشته: زاید توافق مرزی میان عربستان و امارات را امضا کرد و به تأیید سازمان ملل نیز رسید؛ و تمام! خالد المطرفی نوشت: عربستان سعودی همواره برای حل مسائل به گفتگو و مذاکره پایبند است؛ اما هرگز از حقوقش کوتاه نمی‌آید؛ لذا اعلام الیاسات به عنوان منطقه حفاظت‌شده دریایی مغایر با قوانین بین‌المللی است.

کاربران سعودی پا را از این نیز فراتر گذاشته و «میدان نفتی الشیبه»، دیگر پرونده اختلافی میان امارات و عربستان (که آن هم قربانی مرزبندی‌های دهه‌های پیشین شده) را نیز به میان کشیده‌اند؛ و هشدار داده‌اند امارات پس از جزایر الیاسات، سراغ پرونده الشیبه نیز خواهد رفت.

کاربری نوشته: چرا سعودی بر میدان بزرگ الشیبه امارات که تولید روزانه آن به نیم میلیون بشکه می‌رسد، مسلط شده؟ و چرا امارات به همین سادگی از حق خود در این میدان بزرگ سکوت کرده؟

عمر بن عبدالعزیز، کنش‌گر معارض سعودی در این باره نوشت: مسئله فراتر از الیاسات است؛ به رسمیت نشناختن و قانع نبودن به توافق ۱۹۷۴، بدین معناست که میدان الشیبه را نیز متعلق به سعودی نمی‌دانند.

وی افزود: امارات ۴ جزیره سعودی را اشغال کرده؛ و محمد بن‌سلمان جرأت نمی‌کند با منطق زور آن‌ها را برگرداند... امارات ۴ جزیره سعودی را گرفت و جزو سرزمین خود دانست و ثبت کرد؛ عربستان از ابوظبی به سازمان ملل شکایت کرد، اما امارات به گفته‌های بن‌سلمان اهمیتی نمی‌دهد. این معرکه البته محدود به امارات و سعودی نشده و دامن قطر را نیز گرفت.

«مسفر سعد الکعبی» نوشته: مهم‌ترین چیز این است که حقوق کشورم قطر از سرزمین‌ها و آب‌های منطقه‌ای که سعودی آن‌ها را گرفته، بازگردد... امارات و سعودی سال‌ها توطئه کردند و قطر بی‌خبر از موضوع...

اگرچه سران سعودی و امارات با تصویری از دیدار ناگهانی محمد بن زاید و محمد بن سلمان در شهر «الخُبر» عربستان منتشر شد، تلاش کردند به نوعی اختلافات را منکر شده و همه چیز را گل‌وبلبل جلوه دهند، اما به نظر نمی‌رسد این پرونده‌ها که ریشه در عمق تاریخ دو کشور دارد، به این آسانی مختومه شود.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات