سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۶۱۲۹۴

راه آهن رشت کاسپین در کریدور شمال به جنوب به بهره‌برداری رسید

سوت قطار راه‌آهن رشت بندر کاسپین به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب به یاد شهید جمهور و با حضور سرپرست ریاست جمهوری به صدا در آمد.

راه‌آهن رشت بندر کاسپین پیش از ظهر امروز و در جریان سفر محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری به گیلان و با حضور اسدالله عباسی استاندار گیلان، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، آیت‌الله رسول فلاحتی نماینده، ولی فقیه در گیلان، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و به یاد شهید جمهور در محدوده منطقه آزاد انزلی به بهره‌برداری رسید.

پروژه راه آهن رشت - انزلی بعنوان تکمیل کننده کریدور ریلی شمال - جنوب از پروژه‌های راهبردی و مهم کشور است که می‌تواند نقش بسزایی در تسریع صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های روسیه و جمهوری‌های قفقاز و نیز کشور‌های اسکاندیناوی و شمال اروپا ایفاء کند.

باتوجه به اهمیت و ضرورت احداث این خط آهن برای اقتصاد کشور پیش از دولت سیزدهم پروژه پیشرفت چندانی نداشت و در دولت مردمی سیزدهم تکمیل و به انجام رسید.

عملیات اجرایی ساخت راه‌آهن رشت کاسپین از سال ۹۷ آغاز و پیشرفت کلی این پروژه تا نیمه بهمن ماه ۱۴۰۲ به گفته کارشناسان شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور ۹۵ درصد بود، قطعه ۶ این پروژه عملیات زیرسازی (۱۷ کیلومتر عملیات خاکی هشت دهنه پل و ۶۸ دهنه آبرو) دارای پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد و عملیات روسازی نیز پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی داشت.

قطعه هفت هم عملیات زیرسازی ۱۸ کیلومتر عملیات خاکی ۹ دهنه پل و ۱۶۱ دهنه آبرو انجام شد و ایستگاه راه آهن پیربازار (خمام) هم ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بود.

طول این خط آهن ۳۷ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر می‌رسد و اعتبار هزینه شده برای احداث این مسیر ریلی ۲۳ هزار میلیارد ریال است و با تکمیل و بهره برداری از آن علاوه بر تسهیل رویه‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیت کشور یکی از مهمترین و راهبردی‌ترین راه‌گذر‌ها یا کریدور‌های حمل‌ونقل بین‌المللی (کریدورشمال - جنوب) پس از سال‌ها فعال می‌شود.

برای اجرای راه آهن رشت- کاسپین به عنوان بخشی از کریدور ریلی دریا به دریا ۳۰ هزار میلیارد ریال هزینه شد و ارزش روز آن ۶۰ هزار میلیارد ریال است.

این پروژه دارای خطوط یک خطه به طول ۲۷.۷ کیلومتر و ۲ خطه به طول ۹.۳ کیلومتر (۲۵.۳ کیلومتر رشت- پیربازار تا بندر کاسپین ۹.۷ کیلومتر و داخل بندر ۲ کیلومتر) است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات