صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۴۷۹۱۰

اولتیماتوم یک‌ماهه مخبر به خاندوزی برای ساماندهی گمرکات

معاون اول رئیس جمهور در جلسه اخیر هیئت دولت در پایان هفته گذشته، با اشاره به برخی مسائل و مشکلات در گمرکات کشور که منجر به عدم ترخیص برخی اقلام و کالاها شده است، وزیر امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرد در اسرع وقت از گمرکات و سازمان اموال تملیکی بازدید داشته باشد و حداکثر ظرف مدت یک ماه تدابیر و تصمیمات لازم را برای حل‌وفصل مشکلات و نارسایی‌های گمرک اتخاذ کند.

اولتیماتوم یک ماهه مخبر به خاندوزی برای ساماندهی گمرکات/ مدیران ارشد وزارت اقتصاد راهی "بندر امام" شدند

بر همین اساس صبح امروز شنبه خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی به‌همراه رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، اجتهادی مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و جمعی از مدیران این دو سازمان به‌منظور بررسی آخرین وضعیت کالاهای اساسی وارد بندر امام خمینی(ره) شدند.

هشدار وزیر اقتصاد به مدیران دولتی مرتبط با تجارت خارجی

وزیر اقتصاد در بازدید از بندر امام خمینی(ره) و در جمع واردکنندگان کالاهای اساسی با تأکید به اینکه مکانیزم اعلام هشدار فاسد شدن کالاها در بنادر و گمرکات فعال شود، تصریح کرد بالاترین مقام دستگاه صاحب کالا مسئول فاسد شدن احتمالی کالاست.

تسهیل ترخیص با کاهش حقوق ورودی از 4 به یک درصد

معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک ایران در این بازدید، گفت: ترخیص کالاهای اساسی با کاهش حقوق ورودی از 4 به یک درصد و تعیین تکلیف شدن سود بازرگانی، تسهیل شده است.
رضوانی‌فر با اشاره به تسهیلات چندگانه گمرک برای ترخیص کالاهای اساسی اظهار داشت: ترخیص درصدی کالاهای اساسی و پذیرش تعهد ذی‌حسابی برای ترخیص این کالاها از عمده‌ترین تسهیلات درنظر گرفته‌شده گمرک برای تسهیل و تسریع در واردات کالاهای اساسی است.

امکان ترخیص 6میلیون تن کالای موجود در بنادر

لازم به ذکر است همواره یکی از چالشهای مهم مربوط به تجارت خارجی بحث رسوبی کالا در گمرکات و بنادر کشور است.

به گزارش تسنیم، براساس لیست مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت 4500 اظهارنامه کالا به‌وزن تقریبی 6 میلیون تن وجود دارد که این کالاها می‌توانند به‌صورت درصدی ترخیص شوند که عمده این کالاها کد ساتا یا همان تخصیص ارز بانکی ندارند و برای تسهیل در کار مردم، اجازه داده شده است 90 درصد ترخیص شود و 10 درصد باقی بماند.

گفتنی است، در رابطه با صدور مجوزهای قانونی ترخیص کالا از گمرک به‌تازگی رضوانی‌فر رئیس‌کل گمرک اعلام کرده است: دستگاه‌های همجوار گمرک بر اساس قانون موظفند حداکثر ظرف 7 روز به استعلام‌های گمرک در مورد کالاهای وارداتی پاسخ دهند، اما برخی از دستگاه‌های همجوار این مهلت را نادیده می‌گیرند. در برخی از این دستگاه‌ها میانگین پاسخگویی 7 روز و در برخی 14 روز طول می‌کشد و این هم یکی از دلایل تأخیر در ترخیص کالاست، همچنین گاهی مغایرت‌های قانونی و همچنین تفاوت بین کد اچ‌اس و کد سازمان غذا و دارو باعث معطلی کالا می‌شود.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات