صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۶۱۳۰۲

رشد اقتصادی کشور در دهه اخیر

رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ در تداوم رشد اقتصادی مثبت سال‌های ۱۴۰۰و۱۴۰۱ رخ داد و می‌تواند بر این مهم دلالت داشته باشد که وضعیت اقتصاد کلان کشور از وضعیت رکودی خارج شده است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی

متوسط رشد اقتصادی در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹، معادل ۰.۵درصد بوده است، این در حالی است که متوسط رشد اقتصادی در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ معادل ۴.۵درصد بوده است. متوسط رشد سرمایه‌گذاری در بازه زمانی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲نیز  معادل ۶.۴درصد بوده است؛ همچنین متوسط رشد سرمایه‌گذاری در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ منفی ۷.۱درصد بوده است.

رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ در تداوم رشد اقتصادی مثبت سال‌های ۱۴۰۰و۱۴۰۱ رخ داد و می‌تواند بر این مهم دلالت داشته باشد که وضعیت اقتصاد کلان کشور از وضعیت رکودی خارج شده است. علاوه بر این، رشد اقتصادی توأمان با رشد سرمایه‌گذاری بوده که می‌تواند نویدبخش تداوم رشد اقتصادی در سال‌های آتی باشد.
 
نکته دیگر این‌که رشد اقتصادی مذکور در تمام بخش‌های اقتصادی محقق شده است. بدین معنا که در تمام چهار گروه اقتصادی، رشد اقتصادی مثبت و باکیفیت داشتیم.رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار که تصویر جامع‌تری از رشد فعالیت‌های مختلف و شرایط اقتصادی ارائه می‌دهد،‌ معادل ۵ درصد بوده است.
 
این عدد نسبت به سال ۱۴۰۱،معادل ۱.۲درصد افزایش پیدا کرده است. تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه معادل ۴.۵درصد بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۱معادل ۰.۵درصد افزایش داشته است.رشد اقتصادی گروه نفت، ۱۴.۷درصد بوده که نسبت به سال قبلش ۴.۷درصد افزایش داشته است. همچنین رشد اقتصادی در گروه صنایع و معادن ۴.۵درصد و مشخصا زیربخش صنعت ۴.۴درصد، گروه خدمات۳.۸ درصد و گروه کشاورزی، ۰.۲درصد بوده است. البته امیدواریم در گروه کشاورزی امسال باتوجه به شرایط اقلیمی وضعیت مناسب‌تر باشد. خوشبختانه رشد سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲، معادل ۷.۲درصد بوده که این عدد نسبت به سال قبل از آن، ۰.۵واحد درصد بهبود یافته است. علاوه‌براین سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات معادل ۷.۹درصد بوده است. همچنین در ساختمان عدد بسیار مناسب و معادل ۷.۱درصد بوده است. این درحالی است که سرمایه گذاری در بخش ساختمان در سال ۱۴۰۱ معادل ۱.۲درصد بوده است. از این رو در بخش ساختمان به تفکیک سرمایه‌گذاری به قیمت جاری بخش دولتی۵۲.۷درصد و بخش خصوصی۴۶.۲درصد بوده است که براساس قیمت واقعی ۷.۱درصد بوده؛ این امرنشان‌ می‌دهدکه سرمایه‌گذاری درزیرساخت‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات