صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۶۰۹۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): بعضی می‌گویند امام حسین(علیه‌السلام) حرکت کرد که قدرت را بگیرد‌ـ از مردمان مؤمن هم این حرف را می‌زنند‌ـ اشتباه می‌کنند؛ بعضی [هم] می‌گویند حرکت کرد تا شهید بشود. من می‌گویم حرکت کرد تا وظیفه‌ را انجام بدهد؛ منتها در راه انجام وظیفه، یک احتمال این است که آدم به قدرت برسد، چه عیب دارد؟ یک احتمال این است که انسان شهید بشود، چه عیب دارد؟ مقصود این است که ما بتوانیم این عمل را انجام بدهیم، این وظیفه را انجام بدهیم؛ مسئله این است.(۱۳۹۸/۷/۲۱)

نشریه‌ اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
مهم‌تر از انتخاب اصلح!
«من بارها گفته‌ام که اصل حضور مردم در انتخابات، حتّی از انتخاب اصلح هم مهم‌تر است؛ اگرچه انتخاب اصلح هم بسیار اهمیت دارد.» به نظر شما آیا در این جملات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ابهام وجود دارد و فاقد صراحت است؟ آیا می‌شود این عبارت‌های سرشار از حکمت و معنا را مورد توجه قرار نداد؟
باید منتظر هشتم تیر ماه بمانیم تا ببینیم مشارکت مردم در انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری چگونه رقم می‌خورد؟ بررسی نتایج نظرسنجی‌های به‌دست آمده گویای آن است که به احتمال زیاد مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو عدد ۵۰ درصد را پشت سر خواهد گذاشت. آیا جا ندارد پیشاپیش به دلیل این پیروزی و حماسه بزرگ که دفع‌کننده بسیاری از تهدیدات است، در مقابل خدای مهربان سجده شکر سایید؟
این رخداد مهم البته تازگی نداشته و منحصر به این انتخابات نیز نیست؛ میانگین مشارکت مردم ایران در انتخابات‌ها با وجود انواع و اقسام چالش‌های داخلی و خارجی از میانگین دموکراسی‌های غربی بالاتر است. در این میان، آمارها به ما می‌گوید که معدل مشارکت مردم در ادوار انتخابات مجلس ۵۸/۸ درصد بوده است. عددی که وقتی در کنار میانگین ۶۶/۶ درصدی مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد موضوع مشارکت مردم ایران در انتخابات با وجود شدیدترین فشارهای تبلیغاتی و مشکلات اقتصادی که مردم با آن دست به گریبان هستند، فراتر از میانگین نظام‌های دموکراتیک در جهان است.
به یاد داشته باشیم که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون سیاست قطعی رهبر معظم انقلاب اسلامی، مشارکت حداکثری در انتخابات بوده و رهبری هیچ‌گاه از این سیاست اعلامی عدول نکرده‌اند. رهبر معظم انقلاب را به حق باید بزرگ‌ترین مدافع مردم‌سالاری دینی در ایران دانست که ذره‌ای از این آرمان کوتاه نیامده‌اند.
در ماه‌های پایانی دولت مرحوم هاشمی برخی افراد نام‌آشنای جبهه اصلاحات پیشنهاد تغییر قانون اساسی را دادند تا ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی مادام‌العمر شود، اما ایشان با قاطعیت مخالفت کردند. در سال ۱۳۸۸ نیز برخی عناصر و گروه‌های سیاسی کوشیدند تا به شکل دیگری همه قواعد قانونی و مردم‌سالاری را زیر پا بگذارند که باز رهبر معظم انقلاب در مقابل آنان ایستادند. بعدها چهره شاخص جریان سیاسی اصلاح‌طلب اعلام کرد، امکان دست‌کاری در انتخابات جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.
مردم‌سالاری دینی و مشارکت مردم در انتخابات از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و خاصه تدابیر و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است و پرچم حماسه ۸ تیر را پیش و بیش از همه باید دلسوزان و علاقه‌مندان نظام جمهوری اسلامی بر سر دست بگیرند و معانی و پیام‌های این رویداد با شکوه را باید آنان روایت کنند، نه کسانی که سابقه عملی‌شان در این زمینه برخلاف ادعاهای‌شان است.    
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
تجربه‌ای گرانبها در دوقطبی بر سر تحریم
یکی از مهم‌ترین مسائل در تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری، مسئله اقتصاد با تمرکز بر بهبود معیشت و رفاه مردم است. در این بین، کاندیداهای محترم نظرهای متفاوتی دارند و می‌توان به صورت جداگانه آنها را تشریح کرد. با وجود این به نظر می‌رسد، مسئله‌ای در حل و فصل چالش‌های اقتصادی کشور وجود دارد که نامزدهای محترم با رویکردهای گوناگون به آن اشاره می‌کنند و البته پاسخ درست آن نباید از نظر مردم عزیزمان غافل بماند. این مسئله چنین است که مشکلات اقتصادی کشور، صرفاً به تحریم نسبت داده می‌شود و از قضا راه رفع تحریم را تنها در مذاکره می‌بیند. به نظر می‌رسد، ملت ایران درباره همین مسئله تجربیات گرانبهایی دارد که باید آنها را سرلوحه انتخاب رئیس‌جمهور آینده قرار دهد.
در زمینه تحریم که یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصاد ایران است، باید توجه داشت که راه حل آن در معطل‌سازی و منتظر گذاشتن ظرفیت‌ها برای رفع تحریم نیست. رفع تحریم میسر نخواهد شد مگر با قوی شدن ایران و قوی شدن ایران امکان‌پذیر نیست مگر با خنثی‌سازی تحریم‌ها به معنای استفاده بهینه و حداکثری از منابع و امکانات موجود، حتی در سیاست خارجه. البته منظور این نیست که دولت آینده نباید به دنبال رفع تحریم باشد، بلکه منظور آن است که باید همان مسیر و ریل‌گذاری که دولت سیزدهم را با وجود تحریم و با ابزار مذاکره موفق به بهبود تجارت خارجه، افزایش فروش نفت و پیشبرد پرونده هسته‌ای کرد، ادامه یابد. لذا نباید مبهوت دوقطبی‌های کاذب در مسئله تحریم_ مذاکره شد و راه را گم کرد.
البته تجربه دیگری هم با تمرکز بر مسئله تحریم وجود دارد. می‌توان به انبوهی از اسناد و مدارک استناد کرد و نشان داد اصلی‌ترین محرک آمریکا برای وضع تحریم علیه ایران، وقوع فتنه ۸۸ بوده است؛ چرا که بستر لازم را برای امیدواری بانیان تحریم در کاخ سفید فراهم کرد تا فشارها را بر مردم ایران بیشتر کنند. برای نمونه، قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل زیربنای بخش بزرگی از تحریم‌های ایران است که در سالگرد همین فتنه و به بهانه پرونده هسته‌ای وضع شد. این موضوع را «ریچارد نفیو» عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا، معروف به معمار تحریم‌ها نیز به صراحت در کتاب خود با عنوان «هنر تحریم‌ها» تشریح می‌کند. جدای از این، جریان فتنه و دنباله‌روهای آنها در داخل و خارج از کشور بارها کاخ سفید را به تحریم ملت ایران ترغیب و گرای تحریم به واشنگتن مخابره کرد. بدیهی است چارچوب فکری فتنه‌گرانی که کشور را به لبه پرتگاه بردند، صلاحیت و ظرفیت نجات مردم ایران را ندارند و حضور آنان از حیث فیزیکی و فکری در کنار کاندیداها می‌تواند ملاکی مهم در انتخاب اصلح باشد.
علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
سخت‌ترین چالش پس از جنگ جهانی دوم
خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» در گزارشی با اشاره به اینکه حملات روزانه ارتش یمن از نوامبر گذشته تاکنون بیش از ۵۰ کشتی را در کریدور حیاتی دریای سرخ هدف قرار داده است، تأکید کرد: «نبرد با ارتش یمن شدیدترین چالش نیروی دریایی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم است.» در گزارش آسوشیتدپرس آمده است: «نیروی دریایی ایالات متحده برای چندین دهه آماده بود تا به طور بالقوه با اتحاد جماهیر شوروی و سپس روسیه و چین در آبراه‌های جهان بجنگد، اما به جای یک قدرت جهانی، نیروی دریایی خود را درگیر نبرد با یک ارتش کشور کوچک یمن می‌بیند. این نبرد، نیروی دریایی آمریکا را در مبارزه‌ با گروهی قرار داده است که زرادخانه تسلیحاتی‌اش از سلاح‌های سبک و خودروهای وانت به ذخایری تمام‌نشدنی از پهپاد، موشک و سلاح‌های دیگر تبدیل شده است.» گفتنی است، یمن در حمایت از فلسطین تا زمانی که رژیم صهیونیستی حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به منافع این رژیم در دریای سرخ را ادامه خواهد داد.
  
 
▼ اخبار 
شروط روسیه برای پایان جنگ!
در آستانه نشست صلحی که قرار است بدون حضور روسیه در سوئیس برگزار شود، «پوتین» گفت چنانچه اوکراین از خواسته خود برای عضویت در ناتو دست برداشته و نیروهایش را از مناطقی که به تصاحب روسیه درآمده، خارج کند، جنگ به پایان خواهد رسید. پوتین درباره شروط خود برای اتمام جنگ گفت: «این شروط بسیار ساده هستند. خروج کامل نیروهای اوکراین از کل مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و ژاپروژیا.» وی اضافه کرد: «به محض اینکه آنها در کی‌یف اعلام کنند برای چنین تصمیمی آماده‌اند و خروج واقعی نیروهای خود از این مناطق را آغاز کنند و علاوه بر آن به صورت رسمی انصراف از برنامه‌های‌شان برای پیوستن به ناتو را اعلام کنند، در همان لحظه فرمانی برای آتش‌بس و آغاز مذاکرات از سمت ما صادر خواهد شد.» رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد: «تکرار می‌کنم ما فوراً این کار را انجام خواهیم داد. طبیعتاً ما به طور همزمان خروج بدون مانع و ایمن یگان‌ها و تشکیلات اوکراینی را تضمین خواهیم کرد.»
 
کاهش ۴۳ درصدی رشد بدهی دولت به بانک مرکزی
«داود منظور» در واکنش به توئیت‌ها و سخنان «مسعود پزشکیان» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، نوشت: «ادعای منفی بودن رشد اقتصادی بدون نفت پس از سال ۱۴۰۰ نادرست است.» وی افزود: «رشد اقتصادی بدون نفت کشور در سال ۱۴۰۰، ۵ درصد، در سال ۱۴۰۱، ۴/۷ درصد و در سال ۱۴۰۲، ۳/۴ درصد بوده است. میانگین رشد اقتصادی بدون نفت در این سه سال هم ۴/۳ درصد بوده است.» رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره توئیت دیگر پزشکیان نوشت: «رشد کل‌های پولی امری عادی است، آنچه اهمیت دارد، نرخ رشد آنهاست.» منظور تأکید کرد: «بدهی دولت به بانک مرکزی از ۱۶۵ هزار میلیارد تومان در مرداد ۱۴۰۰ به ۳۰۲ هزار میلیارد تومان در بهمن ۱۴۰۲ رسید، یعنی در طول ۳۰ ماه، ۸۳ درصد رشد کرد.» وی اعلام کرد: «در ۳۰ ماه آخر دولت دوازدهم این بدهی ۱۲۶ درصد رشد کرد و از ۷۳ هزار میلیارد تومان به ۱۶۵ هزار میلیارد تومان رسید.»
 
در اوج بحران قرار داریم!
نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در یادداشتی در روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» نوشته است، این رژیم با خطرناک‌ترین بحران تاریخ خود مواجه است. «ایهود باراک» در این یادداشت افزود: «بحران از هفت اکتبر (پانزده مهر ۱۴۰۲) با وحشتناک‌ترین شکست تاریخ کشور آغاز شد و جنگی همچنان ادامه دارد که با وجود شجاعت و فداکاری سربازان ما، به نظر می‌رسد فشل‌ترین جنگ تاریخ ما در نتیجه ناتوانی راهبردی در بالاترین سطوح است.» وی ادامه داد: «ما در برابر یک تصمیم دشوار و قاطع، بین گزینه‌های بد در رابطه با موضوع ادامه جنگ در غزه، گسترش عملیات علیه حزب‌الله در شمال و خطر یک جنگ فراگیر و چند محوری که ایران و نیروهای وابسته به آن را در بر می‌گیرد، ایستاده‌ایم.» وی تأکید کرد: «ماهیت این فاجعه در یک کابینه و نخست‌وزیر فاقد صلاحیت نهفته است.»
 
کوچک‌ترین خطا، سخت‌ترین پاسخ را خواهد داشت
«شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی درباره روند تقابل با دشمن صهیونیستی اعلام کرد: «حزب‌الله به عنوان جبهه حامی غزه، پایگاه‌ها، پادگان‌ها و مواضع نظامی دشمن صهیونیستی را در فاصله بین ۳ و ۵ کیلومتری هدف قرار داده و از هدف قرار دادن غیرنظامیان خودداری می‌کند.» شیخ نعیم قاسم افزود: «رژیم صهیونیستی در حالی که از وقوع شرایطی که به جنگ گسترده منجر می‌شود، وحشت دارد، در تلاش است تا فرصت را غنیمت شمرده و بر روی گسترش محدود درگیری‌ها کار کند؛ اما ما به دشمن اخطار می‌دهیم هرگونه گسترش درگیری، حتی اگر محدود هم باشد، با پاسخ قاطع حزب‌الله مواجه می‌شود و خسارت‌های قابل توجهی به اشغالگران وارد خواهد شد.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«عباس عبدالخانی» از رشد مبادلات تجاری ایران و قطر در دو ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: «بنا به گزارش آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمار مبادلات تجاری فی مابین ایران و قطر طی دو ماه نخست ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد رشد را تجربه کرده است.» به گفته وی، محصولات کشاورزی، مواد غذایی، آبزیان، خشکبار، فرش، مصالح ساختمانی و مواد معدنی در دسته مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به قطر جای می‌گیرند، تأکید کرد: «محصولات کشاورزی ایران به دلیل کیفیت بالا و نزدیکی مسافت، می‌توانند سهم قابل توجهی از بازار قطر را تصاحب کنند.»
 
در پی انتشار خبری درباره حضور نیافتن «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی در وزارتخانه، «وحید قربانی» رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک» شایعات منتشر شده را دروغ دانست و گفت: «بنده در صفحه شخصی خود در فضای مجازی تکذیب این موضوع را نوشتم.» وی افزود: «وزیر راه و شهرسازی همانند گذشته به رتق و فتق امور وزارتخانه و خدمت به مردم در حال فعالیت جدی است.» قربانی تصریح کرد: «مهرداد بذرپاش همیشه سرباز انقلاب و مردم خواهد ماند.»
 
«حسام‌الدین آشنا» سیاستمدار اعتدالگرا درباره اینکه آیا پیش‌بینی می‌کند قالیباف و پزشکیان دو گزینه آخر باشند؟ گفته است: «این بیشتر از اینکه پیش‌بینی باشد یک برنامه انتخاباتی است. کسانی هستند که چنین برنامه‌ای دارند و آن را پیگیری می‌کنند. پزشکیان و قالیباف ظرفیت خود تخریبی بسیار بالایی دارند؛ چرا که تعارض منافع زیادی در درون ستادهای ایشان دیده می‌شود.» وی تأکید کرد: «از نظر من فضای انتخابات فعلاً دوقطبی نیست و این امکان وجود دارد که حتی چندقطبی شود.»
 
بانک مرکزی روسیه (CBR) در بیانیه‌ای اعلام کرد، یوان چین به ارز خارجی اصلی این کشور تبدیل و جایگزین یورو و دلار شده است. در بیانیه بانک مرکزی روسیه آمده است: «نرخ مبادله یوان/روبل... به یک نقطه مرجع برای فعالان بازار تبدیل خواهد شد. سهم یوان در معاملات بورس مسکو در ماه می ۵۴ درصد بود. بنابراین، یوان در حال حاضر به ارز اصلی در مبادلات تبدیل شده است.»
 
«مسعود پزشکیان» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با «سیدمحمد خاتمی» دیدار کرد. در این دیدار، رئیس دولت اصلاحات با قدردانی از ساده‌زیستی، پاکدستی، مردم‌گرایی، شجاعت و پایبندی پزشکیان به موازین اخلاقی، خاطرنشان کرد: «همانگونه که پیش از تأیید صلاحیت نامزدها گفته‌ام، خود را متعهد به حمایت از نامزدهای جبهه اصلاحات می‌دانم.»
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات