بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۶۱۹۷۳

شکاف جدی در حزب دموکرات پیش از انتخابات

یک تارنمای آمریکایی نوشت: نشانه‌های اختلاف و شکاف در حمایت از جو بایدن رئیس جمهوری این کشور در بین هم حزبی های دموکراتش بروز کرده و ابهاماتی را درباره اینکه آیا او می‌تواند در فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ۲۰۲۴ باقی بماند، ایجاد کرده است.

تارنمای هیل افزود: لوید داگِت نماینده دموکرات از ایالت تگزاس و کسی که تقریبا ۳۰ سال سابقه عضویت در مجلس نمایندگان آمریکا را دارد، با شکستن دیوار حمایت عمومی از بایدن در بین قانونگذاران منتخب به اولین عضو دموکرات کنگره تبدیل شد که علنا از بایدن خواست از رقابت های انتخاباتی ۲۰۲۴ کناره گیری کند.

جرد گلدن نماینده دموکرات از ایالت مین نیز در مقاله‌ای در روزنامه بنگور دیلی نیوز نوشت: «دونالد ترامپ در انتخابات پیروز می شود و من مشکلی با آن ندارم». وی در عین حال استدلال اصلی بایدن را درباره اینکه رئیس جمهوری پیشین آمریکا «تهدیدی منحصربفرد علیه دموکراسی کشور است»، رد کرد.

این در حالی است که نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا و از متحدان نزدیک بایدن، در مصاحبه با آندریا میچل مجری برنامه شبکه خبری «ام اس ‎ان‌بی‌سی» زیر سوال بردن عملکرد بایدن در مناظره انتخاباتی را از طرف رای دهندگان مشروع دانست؛ اظهاراتی که ابهاماتی را درباره اعتماد این دموکرات کارکشته آمریکایی نسبت به نامزدی بایدن درانتخابات را برانگیخت هر چند که یان کراگر سخنگوی پلوسی همان روز گفت وی به ریاست جمهوری بایدن کاملا اعتماد دارد و مشتاق حضور او در مراسم تحلیف ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵ است.

با این که سد مخالفت ها با بایدن هنوز شکسته نشده و هنوز اکثریت گسترده ای از سیاستمداران این طیف سیاسی از جمله مقامات ارشد حزبی مدعی حمایت از بایدن هستند، اظهارات نمایندگان دموکرات تغییر در لحنی را نشان می هد که گویایی تخریب حمایت از بایدن از زمان مناظره انتخاباتی اش با ترامپ است و این امر به واقعیتی نگران کننده در کارزارهای انتخاباتی رئیس جمهوری فعلی تبدیل شده است.

برخی از دموکرات ها می گویند که با طرح درخواست از بایدن برای کناره گیری از رقابت های انتخاباتی توسط اولین قانونگذار دموکرات، این رویه ادامه پیدا خواهد کرد.

در این زمینه یکی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، در پیامی به هیل تکرار چنین رویه ای را تایید کرد اما گفت مطمئن نیست.

هیل نوشت: کاخ سفید، تیم تبلیغات بایدن و حامیان ارشد او تاکنون به وضوح اعلام کرده اند که بایدن قصد کناره گیری از رقابت ها را ندارد.

اما روند رو به وخامت حمایت عمومی از بایدن در میان دموکرات‌ها روز به روز بیشتر در کانون توجهات قرار می‌گیرد – و محدود به قانونگذاران مستقر نیست.

آدام فریچ، دموکرات از ایالت کلرادو که برای کرسی لورن بوبرت (نماینده از ایالت کلورادو) در نماینده مجلس نمایندگان آمریکا رقابت می کند، گفت بایدن «باید بهترین اقدام را برای کشور انجام دهد و از رقابت کناره گیری کند».

جولیان کاسترو، وزیر مسکن و توسعه شهری سابق دولت باراک اوباما، که با نامزدی بایدن در سال ۲۰۲۰ مخالفت کرد، در مصاحبه با ام اس‎ان‌بی‌سی گفت که رئیس جمهور باید از نامزدی کناره گیری کند و «گزینه های قوی تری برای دموکرات ها وجود دارد».

تیم رایان نماینده دموکرات سابق از ایالت اوهایو و از مخالفان دیگر نامزدی بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۰، خواستار انتخاب کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات آینده شد.

نظرسنجی ها همچنین بر کاهش حمایت بایدن در حزب دموکرات و در میان رای دهندگان عمومی تمرکز دارد.

نظرسنجی سی ان ان نشان داد که ۵۶ درصد از دموکرات ها و رای دهندگان ثبت نام شده با گرایش به حزب دموکرات، گفته اند که این حزب در صورتی که نامزد دیگری را به جز بایدن معرفی کند، شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارد. در ژانویه (دی) گذشته ۵۳ درصد این نظر را داشتند.

با این حال ۴۵ درصد دموکرات ها و پاسخ دهندگان با گرایش به حزب دموکرات، گفتند این حزب باید به نامزدی بایدن متعهد باشد.

جیمز کلیبرن، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، که پیش از کناره‌گیری در اوایل سال جاری، بیش از دو دهه در کرسی های ارشد حزب دموکرات‌ خدمت می کرد، روز سه‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که در صورت کناره‌گیری بایدن، از هریس حمایت خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرده که تیم بایدن به رای دهندگان پاسخگو باشد.

کلیبرن با اشاره به پیامدهای مناظره انتخاباتی پنجشنبه در آمریکا گفت: من فکر می کنم که مردم آمریکا توضیح می خواهند، باید به آنها اطمینان داده شود و امیدوارم در چند روز آینده این کار را انجام دهید.»

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات