اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۶۲۰۹۹

رئیس کل بانک مرکزی خبر داد: امضای نخستین قرارداد پیمان پولی ایران و روسیه

رئیس‌کل بانک مرکزی از امضای نخستین قرارداد پیمان پولی دوجانبه برای تبادلات تجاری میان ایران و روسیه خبر داد و اعلام کرد: زیرساخت معاملات توافقی ریال برون‌مرزی (ریال آفشور) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

محمدرضا فرزین در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: در نشست دو جانبه رؤسای کل بانک های مرکزی دو کشور ایران و روسیه در حاشیه کنگره مالی روسیه در سنت پترزبورگ که پنجشنبه گذشته برگزار شد، کلیه اقدامات مشترکی که در گذشته توافق شده بود نهایی شد و بدین ترتیب کلیه اقدامات توافق شده قبلی وارد مرحله عملیاتی شد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در این نشست سند همکاری جدیدی در خصوص اقدامات مشترک آتی به امضای رؤسای کل بانک¬های مرکزی دو کشور رسید.

وی با اشاره به ظرفیت های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه تاکید کرد: در پایان دیدار دوجانبه با رئیس بانک مرکزی روسیه، قرارداد پیمان پولی دوجانبه به منظور تأمین (معاوضه) نقدینگی به پول¬های ملی برای تبادلات تجاری امضا شد و به زودی با افتتاح زیرساخت معاملات توافقی ریال برون مرزی (ریال آفشور) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، دستورالعمل های لازم به شبکه بانکی و بازرگانان ابلاغ خواهد شد.

فرزین یادآور شد: با پیمان پولی، مبادلات براساس ارزهای محلی ریال و روبل خواهد و نیازی نیست از ارز دیگری استفاده شود و شروعی برای جهش در مبادلات تجاری کشور خواهد بود و بسیاری از خطرات ناشی از تبدیل ارز و این امر مبادلات با سایر ارزها را پوشش می دهد. لذا این مهم برای تجار ایرانی و سرمایه گذاران روسی بسیار مطلوب است.

اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران نهایی شد

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره مناسبات پولی و بانکی ایران و روسیه، گفت: در نشست دوجانبه هیات تخصصی دو طرف، ضمن نهایی سازی الزامات اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران، این پروژه وارد مرحله عملیاتی گردید که فاز اول آن تا اواخر ماه آینده میلادی (ابتدای شهریور ماه) برای اتباع ایرانی قابل استفاده خواهد بود.

وی ادامه داد: در این مرحله کارت های بانکی شبکه شتاب ایران در قالب طرح کارت هوشمند همراه بانکی (کهربا) در کلیه خودپردازهای کشور روسیه قابل استفاده خواهد بود و اتباع ایرانی خواهند توانست با کارت¬های بانکی خود از خودپردازهای روسیه اسکناس روبل دریافت کنند.

فرزین تصریح کرد: مرحله دوم این اتصال برای بهره¬مندی اتباع روسیه در ایران خواهد بود و در مرحله سوم کارت¬های شتاب ایران در پذیرنده های فروشگاهی روسیه پردازش خواهد شد.

اعلام جزئیات تخصیص ارز اربعین به زائران متقاضی

رئیس بانک مرکزی درباره تخصیص ارز اربعین به زائران متقاضی در سال جاری نیز، گفت: در این باره سال گذشته تلاش ما این بود که این ارز را تهیه کنیم. سال گذشته ۲۰ روز مانده به اربعین ارز را در اختیار متقاضیان قرار دادیم. البته برخی مردم معتقد بودند اگر این امر زودتر رخ می داد بهتر بود. لذا امسال نیز این آمادگی را داریم که بعد از برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی و در راستای تکریم زائران محترم، عرضه ارز اربعین را بصورت دینا در شعب منتخب شبکه بانکی آغاز کنیم.

وی تاکید کرد: در اربعین امسال نیز به هر زائر متقاضی به میزان ۲۰۰ هزار دینار ارز به نرخ ETS که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبادله می شود و هیچ کامزدی هم نخواهد داشت از طریق شعب منتخب شبکه بانکی در شهرها و روستاها پرداخت خواهد شد تا زوار محترم اربعین حسینی دچار مشکل نشوند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات