صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۶۲۶۷۱

از خزر چه خبر است؟

در هفتمین اجلاس کمیسیون حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر، تمدید ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری تا پایال سال ۲۰۲۴ میلادی به تصویب رسید.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد

تجارت فردا در مطلبی نوشت: زمانی ایران جزو معدود کشور‌هایی بود که صنعت خاویار دنیا را در انحصار خود داشت. خزر، دریاچه شمالی ایران، خاستگاه انواع ماهی‌های خاویاری از قبیل فیل‌ماهی، تاس‌ماهی، قره‌برون و ازون‌برون بود.

سالانه میلیون‌ها دلار خاویار به کشور‌های مرفه دنیا از جمله فرانسه، دانمارک، سوئیس، انگلستان، کانادا، اسپانیا، بلژیک، آلمان و... صادر می‌شد. البته به نظر می‌رسد ایران و سایر همسایه‌های خزری، نگهبان خوبی برای حفظ نسل این جانداران گرانبها نبودند.

صید بی‌رویه و تخریب زیست‌بوم دریای خزر از جمله عواملی است که نسل ماهیان خاویاری را رو به انقراض برده است. این موضوع در نهایت صدای سازمان ملل را هم درآورد و این سازمان هشدار‌های جدی را درباره حفظ منابع مهم دریای خزر مانند خاویار عنوان کرد.

در هفتمین اجلاس کمیسیون حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر، تمدید ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری تا پایال سال ۲۰۲۴ میلادی به تصویب رسید.

خاویار را غذای ثروتمندان می‌دانند؛ همچنان که آمار‌ها نشان می‌دهد مصرف این محصول دریایی در کشور‌هایی که تولیدکننده آن به صورت طبیعی به حساب می‌آیند نیز پایین است. به نظر می‌رسد به دنبال ممنوعیت صید خاویار از خزر، پرورش این محصول دریایی نیز قوت گرفته است. بنابرین شاید افزایش تولید خاویار در آینده سفره مردم عادی را هم رنگین کند، البته اگر تورم لجام گسیخته اثری از سفره باقی بگذارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات