مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران امشب ۳ مرداد ماه ۱۴۰۳ در برنامه جهانآرا شبکه افق گفت: شهر مانند یک موجود زنده است اینگونه نیست که بسازیم و تمام بشود و آن را رها کنیم. قطعاً و یقیناً همه شهرها اینگونه هستند که باید مرتباً در آنها کار صورت گیردرئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: شهر تهران کمبودهای فراوان داشته و حتی دارد و رفع این کمبودها هم زمان میبرد هم کار و برنامه زیادی را میطلبد.وی ادامه داد: شهر تهران بر اساس برنامهریزی به وجود نیامده است یعنی روزی فکرش را هم نمیکردند شهر تهران 10 میلیون جمعیت داشته باشد و به عبارتی جمعیتهای دیگری آمدند که در شهر ساکن شدند و شهر به این دلیل که آنها را در خود جای داده است مجبور شده است که گسترش پیدا کند. چمران گفت: خیلی از محلات شهری تهران هم اکنون اینگونه هستند بنابراین رفع این مشکلات و معضلات هم زمان میبرد و هم برنامهریزی میخواهد اگر ابتدا میآمدند و برای این ۱۰ میلیون جمعیت شهر تهران برنامهریزی صورت میگرفت و این شهر را میساختند و افراد در آن ساکن میشدند این مشکلات قطعاً و یقیناً وجود نداشت.رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما به مسائل عمرانی شهر توجه دقیق و خیلی خاصی داشتیم که بر اساس یک طراحی صحیح جلو برود و هم از لحاظ زمان اجرا کوتاه باشد و کیفیت آن هم در کیفیت بالایی قرار بگیرد و هزینه کمی را هم برای شهر به وجود بیاورد.
وی با اشاره به دوره 12 ساله قالیباف در مدیریت شهر تهران گفت: در دوره آقای قالیباف ما برنامهریزی میکردیم و این برنامهریزیها زمانبندی و به اجرا گذاشته میشد حتی در شهر تقویمهای روزشمار داشتیم که بر اساس آن باید پروژه را جلو ببریم و تحویل بدهیم و خیلی از پروژهها هم به موقع رسیدند و تحویل داده شدند مانند بزرگراه امام علی ع و بزرگراه صدر یا تونل نیایش و دیگر پروژهها.چمران ادامه داد: تعدادی از این پروژهها باقی مانده بودند دنبال شدند اما برخی از آنها دنبال نشدند و رها شدند و مجبور شدیم دوباره این پروژهها را به راه بیندازیم. به عنوان مثال بزرگراه یادگار امام تا جنوب خیابان آزادی هم آمد و زمانی که به پادگان جی رسید متوقف شد در حالی که این باید ادامه پیدا کند و به میدان فتح برسد و بعد از آن هم به بزرگراه شهید بروجردی برخورد کند و امتداد آن به جاده ساوه برسد.زمانی که پروژهای متوقف میشود شروع آن زمان بیشتری را میطلبد و مشکلات بیشتری را هم در پی دارد ما تا مدتها تلاش میکردیم تا بتوانیم اینها را به حرکت در بیاوریم و هم اکنون این پروژه پروژه فعالی است.رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: نظیر این پروژه، پروژه شهید شوشتری را هم داریم و امیدواریم که ۹ کیلومتر اول آن به پایان برسد. خوشبختانه تحرکی که در شهرداری تهران اتفاق افتاده است تحرک خوبی است. ترمینال شرق تا ۹۲ درصد جلو رفته بود اما متاسفانه رها شد زمانی که از یک ساختمان استفاده نشود مندرس میشود و از بین میرود. در دورۀ پیشین مدیریت شهری در میدان فتح، روی ۲ پلی که نیمهکاره مانده بود خاک ریختند تا تکمیلش نکنند.
وی ادامه داد: در ارتباط با حمل و نقل ما همچنان به آنجا که میخواستیم نرسیدیم علت آن هم این است که ۱۰ سال به حمل و نقل توجهی نشده است و تا اواخر دوره گذشته به تهران اتوبوسی تحویل داده نشده بود صرفاً در سال آخر یکی از مدیران دوران قبلی قراردادی بست و ۱۶۰ دستگاه اتوبوس را خریداری کرد و ۶۵ دستگاه را توانست تحویل بگیرد و باقی آن ماند و بعداً آن را تحویل گرفتیم اما این ۶۵ دستگاه در تهران به جایی نمیرسد.چمران گفت: ما در طرح جامع ترافیک شهر تهران باید حداقل حدود ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشیم و این ۹ هزار دستگاه به ۱۰۰۰ دستگاه فعال رسیده بود و طبیعی است که با این تعداد دستگاه اتوبوس به مردم فشار وارد میشود در مورد مترو هم همینطور است حتی یک واگن مترو هم اضافه نشده بود.رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما زمانی که دیدیم اتوبوس کم داریم با شرکتهای داخلی صحبت کردیم و هر سال اینها تعطیل بودند و اتوبوس نساخته بودند و آمادگی لازم برای ساخت را نداشتند و قراردادهایی را با کارخانهها بستیم اما بیشترین اتوبوسی که به ما داده شده است ۵۰ اتوبوس در یه ماه بوده است یعنی ما سال گذشته صرفاً ۶۰۰ دستگاه اتوبوس از داخل توانستیم بخریم و ۵۰۰ دستگاه هم اورهال کردیم.وی ادامه داد: ما دیدیم که این تعداد اتوبوس برای ما کافی نیست و اجباراً قراردادهای چین بسته شد وبا پیشنهاد وزیر صنعت و معدن و تجارت قرار بر این شد که اتوبوسهای برقی را خریداری کنیم. چمران گفت: جهاد دانشگاهی با کمک دیگر شرکت های خصوصی تا پایان امسال میتوانند یک رام قطار ملی که موتور، بوژی و گیربکس آن همگی امکانات آن ساخت ملی است را تولید کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما به فکر این نبودیم که صرفاً مترو یا اتوبوس بخریم صرفاً میخواستیم این عقب ماندگی را جبران بکنیم حتی که با یکی از شرکتهای وزارت دفاع قرارداد اتوبوس هم بسته شد که در ایران تکنولوژی منتقل بشود و بتوانیم تمام تجهیزات اتوبوسها را خودمان تولید بکنیم.وی بیان کرد: مهمترین موضوع که در آلودگی هوا تاثیر میگذارد موضوع حمل و نقل عمومی است ما اگر حمل و نقل عمومی خوبی در تهران داشته باشیم میتوانیم از مردم بخواهیم که از حمل و نقل عمومی استفاده بکند به خصوص مترو که هیچگونه آلودگی ندارد.چمران تاکید کرد: به همین دلیل است که ما به موضوع حمل و نقل عمومی پرداختیم چرا که هم موضوع حمل و نقل عمومی و هم آلودگی هوا را حل میکند.رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: زمانی که ما وارد شهرداری شدیم فضای سبز به این میزان نبود و سرانه فضای سبز حدود ۹ متر مربع بود که هم اکنون ۱۶ و نیم است ما باید سعی کنیم هر ساله این میزان فضای سبز را اضافه بکنیم.