صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۶۳۹۱۲

نشریه اخبار و تحلیل ها 24 مرداد 1403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در میان ملّت ما کسانی که صاحب فکرند، صاحب ابتکارند، صاحب تجربه‌اند، صاحب آرای جدیدند، بی‌شمارند؛ وقتی انسان پای صحبت این و آن می‌نشیند، این‌قدر حرف نو، فکر نو، ابتکار نو در سخنان گوناگون افراد در قشرهای مختلف می‌شنود که شگفت‌زده می‌شود. همه برای انسان از این جهت مژده است که نشان‌دهنده‌ فکر نو، ابتکار نو، تجربه‌ خوب و راهگشایی برای آینده است.(1403/5/7) www.basirat.ir

فایل word

فایل pdf

حرف روز

فرامتن المپیک برای ایران

قرار گرفتن ایران در رتبه اول کسب مدال‌های المپیک در میان کشورهای منطقه و در نقطه مقابل، کسب نکردن هیچ مدالی از سوی ورزشکاران کشورهایی، چون عربستان سعودی و حتی فراتر از این، قرار گرفتن ایران در رتبه‌ای بالاتر از برخی کشورهای اروپایی حاوی نکات و گزاره‌های تحلیلی مهمی است که در ادامه بررسی می‌شود.1ـ رتبه 21 در مجموع کسب مدال‌های المپیک در میان حدود 200 کشور در حالی برای ایران حاصل شده است که ایران کمترین هزینه را در این زمینه انجام داده است، اما کشوری چون عربستان، هزینه‌های چند میلیارد دلاری در زمینه ورزش و المپیک صرف کرده است. بنابراین، موفقیت و قدرت‌مندی را نمی‌توان خریداری کرد، بلکه یک قابلیت درونی است که در سایه مدیریت صحیح و کارآمد باید شکوفا شود. بر این اساس، مدیریت عاریتی و برون‌گرای توسعه کشور نیز نتیجه‌بخش نخواهد بود و برای تحقق توسعه در کشور، باید استعدادهای بی‌شمار درون‌زای داخلی شکوفا شود. 2ـ کسب نیمی از مدال‌های ایران از سوی جوانان دهه هشتادی‌ حکایت از آن دارد که برخلاف نگرانی‌هایی که درباره گسست نسل جوان مطرح می‌شود، این نسل هم از شایستگی‌های حرفه‌ای لازم برخوردار است و هم با توجه به پایبندی‌اش به ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی، به جای آنکه محل نگرانی باشد، محل امید، اتکا و اعتماد است. بنابراین، به جای تهدیدنمایی از نسل جوان، با مدیریت و هدایت درست، این نسل می‌تواند عرصه‌های مهمی همچون المپیک را فتح کند. از این‌ رو، برخلاف خودتحقیرهای وطن‌فروشی که بر طبل «نمی‌توانیم» ایران و ایرانیان می‌کوبند، جوانان شایسته ما اثبات کردند که واقعاً ایرانی می‌تواند. 3ـ در عین حال، کسب عناوین قهرمانی از سوی زنان نشان داد که برخلاف اتهامات حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان، جمهوری اسلامی نه تنها مانع حضور فعال و مؤثر زن در جامعه و جلوگیری از رشد آن نیست؛ بلکه اتفاقاً حامی و پشتیبان زنان در همه زمینه‌ها از جمله در ورزش‌های قهرمانی است. به عبارت دقیق‌تر، مسابقات المپیک و کسب عناوین قهرمانی از سوی زنان ایرانی ترسیم‌گر آزادی زنان در ایران و نبود مانع در مسیر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی آنان است. 4ـ کسب عناوین قهرمانی در دو رشته تکواندو و کشتی محصول اعتماد به جوانان و نام‌داران این عرصه است. در واقع، تکواندو و کشتی اگر در این دوره همچون گذشته افتخارآفرینی کردند، افزون بر تلاش‌های خود ورزشکاران، به دلیل مدیریت کارشناسانه این عرصه است. بنابراین، در اداره کشور باید کار به افراد خبره و صاحب صلاحیت سپرده شود تا قرین موفقیت و کامیابی شود. (مصطفی قربانی)

 

گزارش روز 

 پشت پرده دیدار محمود عباس با پوتین

«عبدالحافظ نوفل» سفیر فلسطین در روسیه پیشتر در مصاحبه‌ای از سفر «محمود عباس» به روسیه خبر داده بود. این اولین سفر عباس به روسیه پس از سال 2021 میلادی به شمار می‌رود. روزنامه «تایمز آو اسرائیل» هم به نقل از خبرگزاری فلسطینی «وفا» اعلام کرد، دیدار عباس و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دو روز پیش برگزار شد و در این دیدار دو طرف درباره راه‌های حمایت از تلاش‌ها برای توقف جنگ در غزه و رساندن کمک‌های بشردوستانه به این باریکه گفت‌وگو کردند. گذشت بیش از ده ماه از عملیات طوفان‌الاقصی و پیچیدگی مفرط شرایط منطقه سبب شده است تا نکات تحلیلی و پشت پرده‌های گوناگون این دیدار در اذهان شکل بگیرد. برای نمونه، با توجه به مصاحبه روز گذشته محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با خبرگزاری روسی «تاس» گمانه‌زنی‌ها مبنی بر پاسخ انتقام‌جویانه قریب‌الوقوع ایران شدت گرفته است. طبق گزارش تاس، محمود عباس در مصاحبه‌ای با «میخائیل گوسمان» روزنامه‌نگار روسی و معاون مدیر کل خبرگزاری تاس گفت: «ایران ممکن است به زودی در مورد واکنش خود به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس تصمیم‌گیری کند و این تصمیم احتمالاً ظرف چند ساعت آینده مشخص خواهد شد. با این حال، فلسطین در تمایل خود برای اجتناب از جنگ ثابت‌قدم است. در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، ما رسماً اعلام کردیم که با جنگ و کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان مخالفیم. در حالی که هنوز نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد، می‌توانیم امیدوار باشیم که هیچ اتفاقی نیفتد.» محمود عباس در آخر هم گفت: «پیش‌بینی شدت عواقب هرگونه تشدید تنش و جنگی دشوار خواهد بود.»

برای تحلیل پشت پرده این سفر، به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی و همچنین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رژیم صهیونیستی ناگزیر به اتمام جنگ و رسیدن به یک آتش‌بس هرچند شکننده و ناپایدار، اما بهبوددهنده وضعیت فعلی فلسطینیان و شهرک‌نشینان صهیونیستی است. از یک سو فشار توأمان شهرک‌نشینان و اعتراضات گسترده آنها علیه سیاست‌های غلط و شکست خورده نتانیاهو در ادامه و گسترش جنگ و از سوی دیگر فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و ناتوانی آمریکا در حل بحران غزه و همچنین اقدامات جنایتکارانه رژیم در طول این ده ماه و خشم و بغض فرو خورده محور مقاومت سبب شده است تا تلاش‌ها برای رسیدن به یک آتش‌بس افزایش پیدا کند. درست است که در صورت آتش‌بس دولت نتانیاهو و حزب لیکود به احتمال بسیار زیاد قدرت را از دست داده و حتی ممکن است محاکمه شوند، اما نتانیاهو تلاش دارد با ترور فرماندهان مقاومت دستاوردسازی کرده و بر سر سیاست‌های غلط خود سرپوش گذاشته و به نوعی از این منجلاب تاریخی فرار کند. (رامین نصیری)

 

خبر ویژه

فشار موازی تمامیت‌خواهان به رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس

جایی در قانون گفته نشده که اگر شورای مشورتی مثلاً به اسم شورای راهبری کابینه راه‌اندازی شد، پیشنهادهایش وحی منزل است و اگر رئیس‌جمهور به جای قبول 100 درصد پیشنهاد‌ها 60 درصد آنها را پذیرفت و 40 درصد دیگر را خود با مشورت‌های دیگر انتخاب کرد، باید رئیس شورا و برخی اعضای آن که تا دیروز قائل به ‌شأن مشورتی بودند، سر به شورش و التهاب‌افکنی و تهدید به استعفا و... بگذارند! شورایی که اساساً برخی اعضای آن مجرم و محکوم امنیتی و فاقد صلاحیت بوده‌اند، فهرستی پیشنهاد کرده‌اند که می‌گویند ۶۰ درصدش عیناً در لیست نهایی وزرا پذیرفته شده، و نیز می‌گویند با احتساب معاونان رئیس‌جمهور، این درصد بیشتر هم هست. آیا به دلیل شانتاژ همین افزون‌خواهان برای تبدیل سهم‌خواهی به تمامیت‌خواهی، می‌شود نص صریح قانون را کنار گذاشت و اجتهاد مقابل نص کرد؟! بنابراین تمامیت‌خواهان باید بدانند که مردم نهایتاً صاحبان رئیس جمهور منتخب و نمایندگان هستند و لا غیر.

 

اخبار

سردرگمی منافقین با اعلام تیم سیاسی ـ امنیتی دولت چهاردهم

پس از اعلام فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی و مشخص شدن تیم سیاسی ـ امنیتی کابینه جدید، کادر مرکزی گروهک منافقین، به درخواست «محمد سیدالمحدثین» و «مهدی ابریشم‌چی» دو مقام ارشد این گروهک در یک جلسه ‌که به صورت ویدئو کال با حضور کادر اصلی و سرکرده گروهک، یعنی مریم رجوی برگزار شد، تیم سیاسی ـ امنیتی کابینه مسعود پزشکیان را معادل تشدید فشارهای جمهوری اسلامی بر کشورهای میزبان منافقین به ویژه فرانسه و آلبانی معرفی کرده‌اند و نسبت به تشدید فشارهای سیاسی و حقوقی علیه این گروهک هشدار داده‌ و عنوان کرده‌اند که تنها راه کاهش فشار، تدبیر برای درگیرسازی داخلی است که توان و ظرفیتی برای این موضوع ندارند. محمد سیدالمحدثین و علیرضا جعفرزاده در این جلسه ضمن تأکید بر وضعیت نگران‌کننده نظرسنجی‌ها و کاهش احتمال پیروزی ترامپ، عنوان کرده‌اند که تنها ظرفیت حمایتی ما، تعمیق روابط با رژیم صهیونیستی و بررسی انتقال به کشوری تحت سیطره رژیم صهیونیستی، مانند آذربایجان و اوکراین است و ادامه حضور در اروپا احتمال وجه‌المصالحه شدن با جمهوری اسلامی را دارد. مریم رجوی نیز الزام به تعیین کشورهایی را که امکان خروج نفرات از آن سخت‌تر بوده، ضروری دانسته و عنوان کرده است ارتباط نفرات داخلی و نشت اطلاعاتی از داخل اشرف ۳ غیرقابل قبول است و قطعاً به زودی باید شاهد فشارها و افشاگری‌‌های مجدد جمهوری اسلامی با استفاده از این اسناد درز داده شده باشیم.

پزشکیان مجوز به‌کارگیری۷۰ هزار معلم بازنشسته را ابلاغ کرد

رئیس‌جمهور در اولین ابلاغیه‌ شورای‌عالی آموزش و پرورش در دولت چهاردهم، مجوز جذب ۷۰ هزار نفر معلم بازنشسته را صادر و ابلاغ کرد. در بخشی از این ابلاغیه آمده است: «به‌کارگیری معلمان بازنشسته دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی و بالاتر به‌صورت حق‌التدریس تمام‌وقت(حداکثر تا سقف ۲۴ ساعت تدریس در هفته) در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مدارس تمامی دوره‌های تحصیلی با رعایت نیاز ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق و حسب دستورالعمل توسعه سنواتی سال تحصیلی جاری بلامانع است. تبصره به‌کارگیری معلمان بازنشسته دارای مدرک تحصیلی پایین‌تر از لیسانس، صرفاً در صورت نبود فرد دارنده لیسانس و بالاتر، پس از تأیید و تصویب در کارگروه توسعه مدیریت اداره‌کل آموزش و پرورش استان، بلامانع خواهد بود.»

حمله موشکی القسام به تل‌آویو

«گردان‌های عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس روز سه‌شنبه اعلام کرد، در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه تل آویو را با دو موشک m۹۰ هدف قرار داده است. گردان‌های القسام همچنین اعلام کرد، تانک مرکاوا ارتش رژیم صهیونیستی را در منطقه «الزنه» در شرق خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه با بسته انفجاری هدف قرار داده است. القسام در ادامه افزود، یک تانک مرکاوای دیگر ارتش رژیم صهیونیستی را در منطقه «زلاطه» در شرق رفح واقع در جنوب نوار غزه با راکت یاسین ۱۰۵ هدف قرار داده است. این در حالی است که منابع خبری فلسطین گزارش دادند، بیش از ۱۴۰۰ شهرک‌نشین صهیونیست به همراه «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم به مناسبت سالروز تخریب معبد به مسجدالاقصی یورش برده و به این مکان مقدس تعرض کردند.

تأمین امنیت زائران با همکاری نیروهای حشدالشعبی

جانشین فرمانده انتظامی کل کشور گفت، طی هماهنگی‌های به عمل آمده با کشور و دولت عراق خوشبختانه زائران ایرانی در امنیت و آرامش کامل سفر معنوی خود را آغاز کرده‌اند و تاکنون مشکلی ایجاد نشده است. نیروهای انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی در خاک جمهوری اسلامی و نیروهای حشدالشعبی در خاک عراق به صورت ۲۴ ساعته پای کار هستند تا در خدمت زائران اربعین باشند و این سفر معنوی به خاطره‌ای زیبا برای آنها تبدیل شود.

 

اخبار کوتاه

  یک گروه از یهودیان آمریکایی حافظ صلح در حمایت از مردم فلسطین یکی از بزرگراه‌های اصلی در لس‌آنجلس را مسدود کردند. این گروه با بستن بزرگراه «۴۰۵ اس» لس‌آنجلس، خواستار تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی و استقرار فوری آتش‌بس در غزه شدند. این گروه از یهودیان از حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و خواستار پایان بخشیدن به حمایت‌های تسلیحاتی و سیاسی واشنگتن از تل‌آویو شدند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت: «کاخ سفید به طور قاطع مخالف اقدام بن گویر در رهبری صهیونیست‌ها برای یورش به مسجدالاقصی است. اقدام اخیر صهیونیست‌ها در یورش به مسجدالاقصی بی‌احترامی به وضعیت تاریخی اماکن مقدس در این منطقه به شمار می‌رود. این اقدامات تحریک‌آمیز موجب تشدید تنش‌ها در وضعیت فعلی می‌شود که در آن همگی باید خود را معطوف به تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس و تبادل اسرا کنند. با این توافق ما می‌توانیم شرایطی برای ثبات گسترده‌تر در منطقه حاصل کنیم.»

شبکه «المیادین» بامداد چهارشنبه گزارش داد، شهرک «الطیبه» و همچنین یک منطقه جنگلی مابین شهرک‌های «الطیری» و «حداثا» هدف حملات هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

«جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در پاسخ به پرسش یک خبرنگار که از وی پرسید آیا وی انتظار دارد در صورت رسیدن به توافق صلح در غزه، ایران حمله تلافی‌جویانه خود به اسرائیل را متوقف کند، گفت: «من چنین انتظاری دارم.»

روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» اعلام کرد، ارتش اسرائیل با اطلاع «هرتزی هلیوی» رئیس ستاد کل ارتش در سراسر نوار غزه از غیرنظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است.

«امیر نصیرزاده» وزیر پیشنهادی دفاع دولت چهاردهم گفت، روان‌سازی امور بین دولت و نیرو‌های مسلح و نیز ایجاد هماهنگی بین این دو بخش نظام مقدس جمهوری اسلامی را در دستور کار قرار خواهم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام تجاوزکارانه دو وزیر کابینه رژیم جعلی صهیونیستی و جمعی از شهرک‌نشینان صهیونیست در ورود هتاکانه به مسجدالاقصی را شدیداً محکوم کرد.

یک روزنامه آمریکایی اعلام کرد، این کشور ممنوعیت فروش برخی تسلیحات به عربستان را لغو کرده و در ماه‌‌های آینده محموله‌‌های بمب به ارزش بیش از ۷۵۰ میلیون دلار را به ریاض ارسال می‌کند.

به گزارش منابع محلی نیروهای اشغالگر آمریکایی در پاسخ به بمباران پایگاه میدان گازی کونیکو، مناطق مسکونی در شرق دیرالزور را بمباران کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات