سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۶۴۲۲۷

وزیر کشور: مرز خسروی برای تردد کاروان های عتبات عالیات دائمی شد

وزیر کشور با اشاره به اینکه مرز خسروی اکنون یکی از مرزهای خوب اربعینی کشور است و رونق گرفته است بر تسهیل در تردد زائران از این مرز تاکید کرد و گفت: باتوجه به زیرساخت های خوب مرز خسروی مقرر شده که کاروان های عتبات عالیات به صورت دائمی از این مرز تردد کنند.

«اسکندر مومنی» روز جمعه در جلسه قرارگاه اربعین استان کرمانشاه در مرز خسروی با ابلاغ سلام دکتر پزشکیان رئیس جمهور به مردم استان، افزود: برای تسهیل در تردد زائران عتبات عالیات و همچنین تقویت تجارت در مرزهای استان، پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی را در هیات دولت پیگیری می کنیم.

وزیر کشور اضافه کرد: بازگشایی مرز خسروی و شبانه روزی شدن تردد زوار از طریق این مرز در چند سال اخیر کمک زیادی به سایر مرزهای اربعینی کشور کرده و ازدحام سایر مرزها را کاهش داده است.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های بسیار خوبی در مرز خسروی ایجاد شده است از تلاش مسوولان استان کرمانشاه و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد و گفت: ما هم در مرکز مسایل و مشکلات مرز خسروی را پیگیری می کنیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه اکنون شاهد تردد روان و آسان زائران اربعین از طریق مرز خسروی هستیم، گفت: این تردد روان محصول کار جمعی و همکاری و هماهنگی مسوولان استان کرمانشاه است و از اینجا به همه آنها خدا قوت می گویم.

مومنی از تلاش های مردم استان کرمانشاه در پذیرایی از زائران اربعین قدردانی کرد و افزود: رویداد اربعین شور و شادی زیادی در بین مردم ایجاد کرده و همکاری گروه های مردمی با مسوولان استان در این زمینه جای قدردانی دارد.

وی تاکید کرد هرجا بین مردم و دستگاه های دولتی و حاکمیتی همکاری و همراهی وجود داشته باشد به موفقیت رسیده ایم.

وزیر کشور همچنین خواستار بررسی نقاط ضعف و قوت در جلسات قرارگاه اربعین شد و گفت: باید برای سال آینده نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را نیز برطرف کرد.

مومنی با اشاره به گرمای هوا در مرزهای اربعینی کشور گفت: باتوجه به وضعیت مرزها نباید زائران معطل شوند و باید به سرعت از مرز عبور کنند.

وزیر کشور در ادامه سخنانش با اشاره به نقش مهم مرزهای استان کرمانشاه در زمینه تجارت تاکید کرد باید زیرساخت های تجارت کالا از طریق مرزهای استان کرمانشاه تقویت شود و زمینه های صادرات و واردات و ترانزیت کالا تسهیل گردد.

مومنی با قدردانی از نقش مردم کرمانشاه در هشت سال دفاع مقدس، افزود: مردم کرمانشاه در دوران جنگ زحمات زیادی کشیدند و حق بزرگی بر گردن ما دارند و بخش عمده ای از جبهه را همین مردم اداره کردند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بود که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود.

خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد مسافر و زائر ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت دارد و زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند و همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات