صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۶۴۳۱۹

ضعف نظارت، عامل گرانفروشی خودرو‌های مونتاژی

مونتاژکاران قرار بود در راستای کمک به تامین خودروی مورد نیاز مردم و همچنین ایجاد ارزش افزوده در صنعت قدم بردارند، اما در حال حاضر تنها اثرگذاری این شرکت‌ها عرضه خودرو‌های گران‌تر از کشور مادر به بازار بوده است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد

در سال‌های گذشته یکی از اقداماتی که در راستای رفع مشکل بازار خودرو به کار برده شد استفاده از ظرفیت شرکت‌های واردکننده برای مونتاژ خودرو بود. بسیاری از این شرکت‌ها در حالی تبدیل به مونتاژکار شدند که عملا هیچ ارزش افزوده‌ای را برای بازار و صنعت خودروی کشور به وجود نیاوردند به طوری که همان قطعات چینی را در داخل سر هم می‌کنند و با قیمتی بالاتر از قیمت کارخانه مادر به مردم می‌فروشند. مهم‌ترین مساله این است که بسیاری از این شرکت‌ها خدمات پس از فروش مناسبی نیز عرضه نمی‌کنند. این در حالی است که شرکت‌های واردکننده خودرو مکلف به خدمات پس از فروش هستند.

این موضوع در شرایط کنونی به چالش بزرگی برای اقتصاد و حتی مردم تبدیل شده است، چرا که این مونتاژکاران قرار بود در راستای کمک به تامین خودروی مورد نیاز مردم و همچنین ایجاد ارزش افزوده در صنعت قدم بردارند، اما در حال حاضر تنها اثرگذاری این شرکت‌ها عرضه خودرو‌های گران‌تر از کشور مادر به بازار بوده است. در چند ماه گذشته مدیران‌خودرو لیست جدیدی از قیمت محصولات خود را ارائه کرده بود. این موضوع منجر شد متقاضیان این شرکت جلوی وزارت صنعت تجمع اعتراضی داشته باشند. در ادامه شورای رقابت هرگونه افزایش قیمت این شرکت را رد کرد. شرکت کرمان موتور نیز در سال‌های اخیر با سرپیچی از قیمت‌های سازمان حمایت و شورای رقابت تلاش کرده است از فضای انحصاری بازار به نفع خود استفاده کند به طوری که محصولات این شرکت با وجود نقص‌های بسیار با قیمت‌های بالا به بازار عرضه می‌شود.

برای نمونه یکی از خریداران خودرو جی ۴ درباره کیفیت محصولات کرمان موتور گفت: با وجود اینکه کرمان موتور مدعی است جی ۴ به درصد بالایی از داخلی‌سازی رسیده است، اما وقتی این خودرو را تحویل گرفتم بعد از چند روز در زمان دنده عقب ترمز آن قفل کرد که موقعیتی بسیار خطرناک بود. بعد از مراجعه به نمایندگی اعلام کردند شرکت مادر آپدیت جدید این خودرو را به ما نداده است به همین دلیل مشکلات برقی زیادی در این خودرو وجود دارد. برخی مدل‌های این خودرو مشکلاتی در چراغ هشدار باد تایر، کنترل کروز و رانندگی در حالت جاده لغزنده دارند. حالا سوال این است: آیا این شرکت‌ها می‌توانند خودرو‌های خود را با نرخ دلاری شرکت مادر به بازار عرضه کنند؟ مگر ارزی که این خودروساز‌ها برای واردات قطعات دریافت می‌کنند از مرکز مبادله ارز و طلا نیست که هم اکنون به ۴۷ هزار تومان رسیده است؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات