تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۶۴۹۵۵
در گفت وگو با کارشناسان عراقی:

بررسی ابعاد سفر رییس جمهور به عراق؛ مناسبات دو جانبه،دفاع از فلسطین و تاکید بر مقاومت

در آستانه سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق، در حالی که دولتمردان عراق در حال آماده شدن و فراهم کردن تمهیدات لازم برای استقبال بزرگ از دکتر «مسعود پزشکیان» و هیات عالی رتبه همراه هستند، جامعه رسانه ای و سیاسی این کشور می کوشد تصویر واضحی از اهداف، برنامه ها و ابعاد این سفر قبل از شروع آن ارائه کند.

برخی کارشناسان از زاویه مناسبات دو جانبه ایران و عراق، سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق را کنکاش کرده به ویژه اینکه آن را در ادامه سفر انجام نشده آیت الله شهید «ابراهیم رئیسی» رییس جمهور فقید کشورمان می دانند از این رو این مناسبات را هم از بعد تاریخی و هم روابط جاری بین دو کشور در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دینی بررسی کرده و معتقدند که بخش اعظم اهداف سفر در این حوزه سر ریز می شود.

برخی دیگر از کارشناسان عراقی نیز به دلیل همزمانی این سفر با ادامه نسل کشی ها در غزه و استمرار جنایات رژیم صهیونیستی، از حیث سیاسی یکی از ابعاد مهم سفر را در دفاع از ملت مظلوم فلسطین می دانند به ویژه اینکه عراق در مجامع بین المللی و در منطقه مواضع مشترک و منطبقی با ایران اسلامی در دفاع از قضیه فلسطین دارد.

نظرگاه سوم مربوط به محور مقاومت و آینده آن در منطقه است به ویژه اینکه عراق یکی از محورهای مهم مقاومت در منطقه به شمار می رود و ریشه های این مقاومت به دوران معارضه علیه رژیم صدام بر می گردد اما بعد از سقوط این رژیم، در جنگ با اشغالگران و سپس گروه های تروریستی القاعده و داعش و دفاع از حرم های مطهر، خون دو ملت در هم آمیخت و مردانی چون شهید «حاج قاسم سلیمانی» و همرزمانش و «ابومهدی المهندس» و یارانش از آن روییدن گرفتند.

ایرنا ابعاد سفر دکتر مسعود پزشکیان رییس جمهور کشورمان به عراق را با دو تن از تحلیلگران برجسته عراقی در میان گذاشته است؛ دکتر «محمد صادق الهاشمی» رییس مرکز «العراق» برای پژوهش های راهبری و «محمد فخری المولی» رییس مرکز پژوهش های راهبردی «القمه» از نخبگان فکری این کشور به شمار می روند.

بررسی ابعاد سفر رییس جمهور به عراق؛ مناسبات دو جانبه،دفاع از فلسطین و تاکید بر مقاومت

الهاشمی معتقد است که آنچه اهمیت سفر دکتر پزشکیان را بالا برده این است که ایشان اولین سفر خارجی خود را بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، کشور عراق قرار داد.

به گفته او، این نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه ای به عراق دارد و دکتر مسعود پزشکیان می کوشد سفر انجام نشده شهید رئیسی رییس جمهور فقید ایران را به اتمام برساند و سندهای همکاری که قرار بود در آن سفر به امضا برسد، ایشان خود را مامور تکمیل این ماموریت می داند.

الهاشمی با اشاره به اینکه در سال های گذشته اکثر روسای منتخب عراق و ایران کوشیده اند اولین وجهه سفر خارجی خود را کشورهای همدیگر قرار دهند، گفت: این امر نشان می دهد که رهبران دو کشور به استمرار و تحکیم روابط بین دو جانبه اهتمام ویژه قائل هستند و در واقع مناسبات دو کشور وارد مرحله راهبردی شده به نحوی که هرکشور عمق راهبردی دیگری را تشکیل می دهد.

رییس مرکز پژوهش های راهبردی العراق با اشاره به عمق روابط دو کشور و دو ملت که ریشه در تاریخ، تمدن، دین و فرهنگ مشترک دارد، افزود: هم همگرایی در بحث مقاومت در سنوات اخیر به این مناسبات افزوده شده به نحوی که ایران و عراق یک جغرافیای مشترک را از حیث محور مقاومت تشکیل داده اند.

به گفته وی، ایران و عراق اینکه در مرحله تکامل مناسبات دو جانبه قرار گرفته اند و هریک، دیگری را در ابعاد مختلف تکمیل می کند.

دکتر الهاشمی از این رو گفت که این سفر تاکیدی بر استمرار و تحکیم روابط راهبردی و تقویت مناسبات امنیتی و مقابله با تهدید ها و چالش های مشترک و تکامل محور مقاومت است.

این تحلیلگر برجسته عراقی تاکید کرد که قضیه حمایت از ملت مظلوم فلسطین و دعوت به پایان جنگ و و نسل کشی در غزه از دیگر محورهای مهم این سفر را تشکیل خواهد داد به ویژه اینکه عراق در این راستا مواضع منطبق با جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی گفت که عراق به دلیل در برداشتن حرم های مطهر اهل بیت (ع) و وجود مراجع دین و حوزه های علمیه و دین و فرهنگ مشترک در نزد رهبران ایران جایگاه ویژه دارد و این امر در سخنان امام خمینی (ره) به عینه آشکار بود و امروز در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی به طور مرتب منعکس می شود و نشان می دهد که رهبران ایران، فهم عمیق از ملت و دولتمردان عراق دارند.

رییس مرکز پژوهش های راهبردی «القمه» نیز گفت: تصور می کنم سفر دکتر پزشکیان به عراق دارای پیام واضح و آشکاری نسبت به قضیه فلسطین است و این پیام و ابراز حمایت آشکار برای ملت مظلوم فلسطین در این برهه حساس بسیار حائز اهمیت است.

بررسی ابعاد سفر رییس جمهور به عراق؛ مناسبات دو جانبه،دفاع از فلسطین و تاکید بر مقاومت

محمد فخری الموالی، پیش بینی کرد که دولتمردان دو کشور ایران و عراق طی این سفر به طور واضح و آشکار بر ضرورت پایان نسل کشی در غزه تاکید خواهند کرد.

وی افزود که در حال حاضر جغرافیا در منطقه دچار تحول شده و جغرافیای اسلامی در حال جایگزین شدن به جای جغرافیای سایسپیکو است و سفر دکتر پزشکیان به عراق تاکیدی از برای این وحدت در حال شکل گیری جغرافیای اسلامی است.

به گفته الموالی، مناسبات ایران و عراق در حال ورود به مرحله تازه ای است که از مهمترین ویژگی های آن تکامل مناسبات بین دو طرف در همه ابعاد اقتصادی و تجاری و صنعتی و فرهنگی است.

این تحلیلگر عراقی با اشاره به ابعاد تاریخی و فرهنگی و دینی مشترک بین دو کشور که به طور برجسته ای در زیارت اربعین حسینی بروز و ظهور یافته است ابراز امیدواری کرد که مناسبات بین دو کشور و دو ملت به مرحله تکامل اجتماعی برسد.

به گفته او، عراق و ایران در برابر چالش ها و تهدیدهای مشترکی قرار دارند و باید رهبران دو کشور خود را برای این چالش ها آماده کرده تا بتوانند در برابر این تهدید و چالش ها و هجمه ها بایستند.

المولی تقویت پیش از پیش مناسبات را بین دو کشور در این مرحله حائز اهمیت خواند و گفت که تصور می کنم اسناد همکاری که طی این سفر بین دو کشور به امضا می رسد، بیش از پیش موجب تحکیم این مناسبات راهبردی بین دو کشور و دو ملت شود.

به دعوت رسمی دولت عراق، دکتر مسعود پزشکیان در راس هیاتی عالی رتبه قرار است که چهارشنبه هفته جاری در نخستین سفر خارجی خود، وارد بغداد پایتخت عراق شود.

دکتر پزشکیان طی این سفر با روسای قوای چهارگانه عراق (رییس جمهور، نخست وزیر، رییس دستگاه قضایی و رییس پارلمان) دیدارو گفت وگو کرده و طی آن تعدادی از سندهای همکاری بین دو کشور به امضا می رسد.

رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین قرار است در این سفر ؛ به زیارت عتبات مقدسه در عراق مشرف شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات