صبح صادق >>  راهبرد >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۶۵۶۷۴

خنجر یمنی در قلب تل آویو

پایگاه بصیرت / محمدرضا فرهادی

اقدامات یمنی‎ها که به تعطیلی «بندر ایلات» و توقف صادرات به رژیم ‎صهیونیستی منجر شده بود، این بار در یک عملیات‎ دوربرد و با استفاده از موشک ‎هایپرسونیک اهدافی را در تل‎آویو هدف حمله قرار دادند که درباره ابعاد و اهمیت این عملیات ذکر نکات ذیل تأمل‌برانگیز است:

۱ ـ بنا بر بیانیه رسمی نیرو‌های مسلح یمن، اقدام نیرو‌های نظامی این کشور به وسیله موشک هایپرسونیک بود که این امر نشان‎دهنده توانمندی و افزایش قابلیت‎های نظامی یمنی‎ هاست. 

۲ـ موشک‎های یمنی از ۱۵ لایه پدافندی عبور کرده است؛ به گونه‎ای که «کانال ۱۳ عبری» در این‎باره نوشت، موشک یمن نه تنها سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی، بلکه از فراز سامانه‌های آمریکا و متحدانش که در کشور‌های عربی و دریای سرخ مستقر شده‌اند نیز بدون اینکه حتی شناسایی شود، عبور کرده است.

۳ـ اذعان رسانه‎های صهیونیستی نشان می‎دهد، موشک‎های یمنی یک مکان استراتژیک و مهم این رژیم را هدف قرار دادند که نزدیک فرودگاه «بن گورین» بوده است. این دومین حمله به تل‎ آویو و مراکز استراتژیک آن در طول یک ماه گذشته پس از «عملیات اربعین» حزب‎الله است.

۴ ـ این حمله از نظر وضعیت جنگی به دو دلیل قابلیت یک عملیات نظامی تمام عیار را داشت: اول، از نظر حجم پناهندگان؛ زیرا نزدیک به دو میلیون و سیصد هزار صهیونیست با این حمله به پناهگاه‎ها رفتند و این امر از زمان تأسیس این رژیم تاکنون کم سابقه بوده که در یک منطقه جغرافیایی محدود و با یک عملیات خاص این تعداد جمعیت به پناهگاه رفته باشند. دوم، از نظر آمادگی نظامی؛ رژیم‎صهیونیستی و هم‎پیمانان منطقه‎ای و فرامنطقه‎ای آن بنابر اقدام احتمالی ایران علیه این رژیم حدود ۵۰ روز است که در آمادگی کامل پدافندی به سَر می‌برند و این‎گونه نبوده که این حمله در یک شرایط عادی صورت گرفته باشد؛ بنابراین با حفظ این آمادگی‎ها بوده که اقدام یمنی‎ها موفقیت‎ آمیز بوده است.

۵ ـ این اقدام چند نکته مهم و بارز را در زمینه یمنی‎ها اثبات کرد:
ورود بازیگر منطقه‎ای جدیدی به نام یمن به عرصه های نظامی نوین به ویژه در حوزه موشکی و پهپادی؛ شکست ائتلاف دریایی یا به عبارت دیگر ائتلاف عبری ـ غربی ـ عربی در منطقه در برابر یمن که بُعد اول شکست آنها در عرصه دریایی و بُعد دوم آن در حوزه پدافندی است؛ پایه‌گذاری قواعد جدیدی در سطح منطقه بر پایه اقدام متقابل و مستقیم علیه رژیم صهیونیستی در تحولات آتی با انجام عملیات‎های ترکیبی و به روز.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات