تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۶۵۷۴۰

راهبرد توازن وحشت اسرائیل در مقابل حزب الله لبنان

رژیم صهیونیستی سعی کرد با در دست گرفتن ابتکار عمل و طی ضربات پی در پی به حزب الله لبنان سطحی از توازن وحشت را به نفع خود شکل دهد.

رژیم صهیونیستی در مواجهه با بحران‌های خود بیشتر بحران‌زایی می‌کند شاید این موضوع به سبب پشتوانه و حمایت گرمی است که از سوی آمریکا و کشورهای غربی احساس می‌کند.

رژیم صهیونیستی با همین پشتوانه اطلاعاتی و لجستیکی سعی کرد جنگ علیه لبنان را با تشدید حملات و ایجاد توازن وحشت به نفع خود شکل دهد تا از این طریق از حملات فرسایشی حزب الله به شمال سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کند و به سطح خالص توازن در این حوزه برسد.

همین تشدید نزاع فرصت حذف نیروهای زبده و محوری حزب الله لبنان نیز برای این رژیم ایجاد کرد.

منتها با تشدید این حملات حزب الله لبنان نیز شعاع حملات خود را افزایش داد و این حملات از ۲۰ کیلومتری که به طور حساب شده در شمال سرزمین‌های اشغالی در آتش توپخانه حزب الله قرار داشت به ۵۰ کیلومتر و فراتر از آن رسید.

تل آویو تا پیش از این تحت فشار شهرک نشینان شمال بود و حالا راکت‌های آن به حیفا نیز رسیده است.

«ابراهیم امین» تحلیلگر برجسته لبنانی و سردبیر روزنامه الاخبار در سرمقاله‌ای مطرح می‌کنند:‌ «هدف صهیونیست‌ها این بود که می‌خواستند اصل شوک و وحشت را از طریق عملیات‌های وحشیانه و بمباران مناطق مسکونی لبنان، همانند کاری که دیروز انجام دادند، اتخاذ کنند. دشمن صهیونیستی که در درگیری نظامی با حزب‌الله شکست خورده و نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، با قتل عام غیرنظامیان و ایجاد رعب و وحشت میان لبنانی‌ها به دنبال تحت فشار قرار دادن مقاومت جهت عقب نشینی است.»

«جرمی بوئن»، سردبیر بین‌الملل بی‌بی‌سی در همین رابطه طی یادداشتی نوشت:‌ «اسرائیلی‌ها فعلا به خودشان بابت حملات غافلگیرکننده‌شان تبریک می‌گویند، اما در عین حال امیدوارند این حملات حزب‌الله را به جایی رسانده باشد که از پذیرش ریسک افزایش درگیری با اسرائیل خودداری کند. اما آیا این به این معناست که اسرائیل به اهداف مورد نظر خود برای بازگشت ۶۰ هزار آواره اسرائیلی به شمال و عقب راندن حزب‌الله از مناطق مرزی و نابودی زیرساخت‌های نظامی‌شان در منطقه می‌رسد؟»‌

وی افزود:‌ «به نظرم هنوز سئوالات و ابهام‌های زیادی در مورد توانایی اسرائیل برای دستیابی به تمامی این اهداف وجود دارد، لااقل تا زمانی که حزب‌الله به شلیک راکت‌هایش به درون اسرائیل ادامه می‌دهد. »

در همین راستا، بی بی سی فارسی گزارش داد که دولت آمریکا ابراز امیدواری کرده است که درگیر‌ی اسرائیل و حزب‌الله لبنان در پرتوی نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در هفته جاری متوقف شود.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن ایده‌های مشخصی دارد که می‌خواهد با متحدانش در میان بگذارد و حمایت آنها در این زمینه ضروری است.

البته ابزار دیپلماتیک برای صلح از سوی آمریکا همواره به عنوان یک «تایم اوت»‌ برای یاری رساندن به سیاست‌های رژیم صهیونیستی و مانند مسابقات ورزشی در زمانی است که غرب حس می‌کند تل‌آویو به سطحی نامطلوب و آسیب‌پذیر رسیده و از ضربه طرف مقابل در این راستا جلوگیری کند و با گذشت زمان اسرائیل را از حالت تدافعی به موضع حمله هدایت کند.

برخی از اخبار نیز از مهاجرت تعداد زیادی از شهرک نشینان از حیفا به ایلات و تل آویو حکایت دارد. حملات حزب الله خطوط هوایی این رژیم را نیز مختل کرده است.

این درحالی است که شهرک نشینان رژیم صهیونیستی طی نبرد با غزه بیشتر خسته شده‌اند و به نظر می‌رسد ماجرای غزه رها شده است و یکی از اهدافی که در خصوص لبنان پررنگ شده تخلیه فشارها نسبت به غزه است اما حزب الله با تداوم آتش و افزایش شعاع آن این معادله صهیونیست‌ها را به هم زد.

این حملات بیشتر خطوط قرمز را جابه جا کرد و محدوده جنگ را فراتر از قبل افزایش داد. اگرچه رژیم صهیونیستی سعی کرد با ضربات پی در پی و تخریب زیرساخت‌های موشکی حزب الله ابتکار عمل را در دست بگیرد اما کارشناسان مطرح می‌کنند که با عملیات خرابکارانه و هوایی این اهداف قابل دسترس نیست و در میدان، معادلات نشان از عقب نشینی حزب الله ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات