صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۶۶۳۲۱

آیا حجاب واجب است؟ آیا حجاب اجباری است؟

در دین، اجبار معطوف به قدرت وجود ندارد، اما وقتی گزاره‌های دینی مبنای قانون شود، در این صورت الزام قانونی پیدا می‌کند. هر قانونی که مبنای عمل اجتماعی قرار گیرد، از الزامات حقوقی برخوردار می‌شود؛ اما این الزامات اصالتاً و مستقیماً به دین ربطی ندارد.

تمام واجبات شرعی، برای یک فرد دین‌دار ضرورت قطعی دارند و بر یک مسلمان واجب است که با اختیار خودش آنها را انجام دهد، ولی اجباری نیست؛ یعنی کسی نمی‌تواند به‌عنوان تکلیف شرعی دیگران را با زور ملزم به انجام آنها بکند. بنابراین، حجاب هم در عین‌ حال که وجوب شرعی دارد، اختیاری است.
اینکه حجاب یک واجب قطعی شرعی است، یک مسئله است و اینکه کسی بتواند به استناد وجوب شرعیِ حجاب، زنان را مجبور به حجاب کند، بحث دیگری است. حجاب مثل نماز است. مگر نماز اجباری است؟ هیچ اجباری وجود ندارد. منتها فرق حجاب با نماز در این است که بعضی از احکام شرعی هستند که صرفاً وجه فردی ندارند، بلکه وجه اجتماعی هم پیدا می‌کنند و چون وجه اجتماعی دارند، قابلیت این را دارند که از سوی مراجع قانون‌گذار در قالب قانون قرار بگیرند. حال اگر چنین اتفاقی افتاد و یک حکم شرعی به قانون تبدیل شد، علاوه بر وجوب شرعی، الزام و وجوب حقوقی هم پیدا می‌کند.
منبع: پرسمان شماره 14

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات