صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۶۶۹۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 25 مهر 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مسئله‌ی غزّه، همچنان مسئله‌ی اوّل دنیای اسلام است....آرام نگیرید، ساکت نمانید؛ کار مهم است. الان درست است که با گذشت ماه‌ها، آن شور اوّلیّه در خیلی از افراد نیست، امّا حقیقت امر این است که همان اهمّیّت روزهای اوّل، امروز وجود دارد، بلکه بیشتر. قدرت مقاومت روزبه‌روز بیشتر خودش را دارد نشان میدهد. یک دستگاه باعظمت نظامی و سیاسی و اقتصادی مثل آمریکا، پشت سر رژیم غاصب صهیونیست دارند با یک گروه مقاومت میجنگند، نتوانستند اینها را به زانو دربیاورند. 31/4/1403

دانلود PDF

دانلود WORD

  حرف روز 

  فعال‌سازی تروریست‌ها در منطقه

در هفته‌های اخیر، منابع رسانه‌ای مرتبط با گروه هیئت تحریر الشام در سوریه به جنگ روانی گسترده‌ای دست زده‌اند، به‌خصوص پیرامون امکان وقوع نبردی بزرگ و حمله به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که تروریست‌ها در شمال سوریه منتظر حملات شدید رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های نظامی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت هستند تا بتوانند حمله گسترده خود را در محور شهر حلب آغاز کنند. آرامشی که امروز در سوریه برقرار است، نتیجه فداکاری‌ها و جان‌فشانی‌های جبهه مقاومت و همکاری صادقانه همه اعضای این جبهه با مردم سوریه در مقابله با گروه‌های تروریستی، مانند داعش و جبهه النصره است. گزارش‌ها نشان می‌دهند، جنگ در سوریه پس از توافق آتش‌بسی که در مارس 2020 با میانجی‌گری ترکیه و روسیه به دست آمد، متوقف شده و طی پنج سال گذشته، به‌جز برخی تنش‌های جزئی، رخدادهای مهمی در شمال سوریه مشاهده نشده است. با توجه به فعالیت‌های گسترده گروه‌های تروریستی در این منطقه، ارتش سوریه نیروهای رزمی تازه‌ای از مناطق مرکزی به شمال اعزام کرده است. تصاویر انتقال نیرو و تجهیزات زرهی و توپخانه‌ای به استان‌های حلب و ادلب منتشر شده و پیش‌بینی می‌شود این دو منطقه به عنوان محورهای اصلی درگیری احتمالی آینده نقش داشته باشند. از ابتدای سال 2024، ارتش سوریه با تروریست‌ها در شمال کشور درگیر نبردهایی پراکنده شده است؛ همچنین بارها نفوذ نیروهای انتحاری هیئت تحریرالشام به پایگاه‌های ارتش در لاذقیه، حلب و ادلب گزارش شده است. در هفته‌های اخیر، فعالیت پهپادی گروه‌های تروریستی در شمال سوریه به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. علاوه بر حملات به پایگاه‌های ارتش سوریه، دو بار نیز به پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه، که مرکز اصلی فعالیت نیروی هوایی روسیه است، حمله شده است. این حملات باعث واکنش شدید نیروی هوایی روسیه شده و منابع سوری حملات هوایی اخیر روسیه را بی‌سابقه می‌دانند که احتمالاً نشان‌دهنده عملیات گسترده تکفیری‌ها با تمرکز بر جبهه غرب حلب در آینده نزدیک است. به نظر می‌رسد، رژیم صهیونیستی که از جنبه‌های گوناگون تحت فشار سنگینی قرار دارد و توان مقابله با جبهه مقاومت را ندارد، بار دیگر از گروه‌های تروریستی تکفیری کمک خواسته است. هدف این درخواست، ایجاد ناامنی داخلی در جبهه مقاومت با حمایت رژیم صهیونیستی است. واضح است که رژیم صهیونیستی عمدتاً مسئولیت حمایت لجستیکی، اطلاعاتی و آموزشی از گروه‌های تروریستی منطقه را بر عهده داشته است. حتی در بیمارستان‌های تل آویو مراقبت و درمان مجروحان تروریستی انجام می‌شد. امروز هم که رژیم در وضعیت ضعف قرار دارد، به نظر می‌رسد فعال کردن دوباره تروریست‌ها آخرین تلاش‌های بی‌ثمر نتانیاهو برای نجات خود و این رژیم از ورطه سقوط و نابودی است. (رامین نصیری)

 

گزارش روز

 تحولات امنیتی و نوسانات اقتصادی

«امنیت» و «اقتصاد» دو مسئله‌ای هستند که برای همه مردم و سیاستمداران اهمیت دارند. هیچ بخشی از جامعه نیست که تحت تأثیر این دو موضوع نباشد و از این نظر فراگیرترین موضوعات اجتماعی هستند. شرایط مطلوب در هر دو موضوع ثبات نسبی است و رقبا سعی می‌کنند در جامعه هدف این ثبات را مخدوش کنند. ذکر این دو مقوله از این نظر مورد توجه قرار گرفته است که در شرایط امروز منطقه غرب آسیا، این دو مقوله مکمل هم هستند و هرجا یکی از طرفین نتواند یا نخواهد بر دیگری در عرصه امنیتی اثر بگذارد، وارد فشار اقتصادی می‌شود و برعکس آن نیز متصور است؛ یعنی اگر نتوانند با ابزار اقتصادی به اهداف خود برسند، به اقدامات امنیتی دست می‌زنند.

در حال حاضر، تحولات امنیتی و تنش بین رژیم صهیونیستی و جمهوری اسلامی ایران بسیار بالا گرفته است؛ به گونه‌ای که از سال 1357 تا کنون در هیچ شرایطی چنین آشکار دو طرف در مقابل هم صف‌آرایی نکرده بودند. رژیم صهیونیستی که در چند عملیات تروریستی در سوریه، لبنان و ایران ضربات امنیتی آشکاری به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده بود، با پاسخ محکم و بیدارکننده موشکی ایران مواجه شد. در این وضعیت یکی از سناریوهای محتمل استفاده از دوگانه امنیت و اقتصاد است؛ رژیم صهیونیستی با حمایت کامل آمریکا تلاش می‌کند ضربه سنگینی را که در حوزه امنیت خورده است، از طریق فشار اقتصادی جبران کند و لذا آمریکایی‌ها قول تحریم‌های بیشتر ایران را به این رژیم داده‌اند و انگلستان نیز دیروز تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد.

اگر فرض را بر این بگذاریم که فشار اصلی دشمن در تقابل به وجود آمده در حوزه اقتصاد است، باید دید کدام بخش در اقتصاد آسیب‌پذیرتر است و فشار احتمالی دشمن از کجاست؟ بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد، درآمدهای نفتی ایران، ارزش پول ملی، دسترسی به بازارهای جهانی برای خرید و فروش و در مجموع افزایش تورم در داخل ایران مسیرهای اصلی دشمن در رویارویی اقتصادی با ایران است. به نظر می‌رسد، تحریم‌های اقتصادی دشمن نمی‌تواند فشار زیادی به ایران وارد کند؛ چراکه ایران قبلاً شدیدترین تحریم‌ها را تجربه کرده و هم اکنون از مسیرهایی تجارت خود را انجام می‌دهد که در اختیار آمریکا نیست، مانند تجارت با ارزهای غیر دلار، تهاتر، ایجاد شبکه فروش نفت خارج از کنترل آمریکا و غیره.  اما فشار اصلی متمرکز بر فضای اقتصادی حاکم بر داخل ایران است؛ به همین دلیل احتمالاً رژیم صهیونیستی سعی می‌کند با ایجاد جنگ روانی، ایجاد ناترازی در عرضه و تقاضای ارز و طلا و بحران سازی‌های اجتماعی شکست‌های امنیتی خود را جبران کرده و ایران را با چالش‌هایی مواجه کند. این موضوع باید با دقت مورد توجه دولت و مدیران اقتصاد کلان کشور و مردم عزیز ایران قرار بگیرد.

(علی کارگر)

 

خبر ویژه 

 ردّ پای روباه پیر!

در حالی ‌که از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، تمرکز رسانه‌ها و جامعه بین‌المللی بر حمایت آمریکا از این رژیم بوده که به 22 میلیارد دلار کمک‌ نظامی و امنیتی بالغ شده، اما تل‌آویو از حمایت‌های گسترده دیگری نیز بهره ‌برده که مهم‌ترین آن از طرف انگلیس بوده است. انگلیس در ابعاد گوناگون حمایت‌های همه‌جانبه‌ای از رژیم صهیونیستی به عمل آورده است. در تازه‌ترین نمونه وبگاه Classified در دو گزارش فاش کرد، ارتش انگلیس در صدد اجرای طرحی محرمانه به نام HEZU.K است که هدف آن تقویت توانایی اسرائیل برای مقابله با ایران و حزب‌الله است. اسناد فاش شده نشان می‌دهد، اجرای این طرح از اواخر سال 2019 و اوایل 2020 آغاز شده و به دنبال تقویت همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی بین انگلیس و رژیم صهیونیستی است که شامل تلاش‌های مشترک در زمینه فناوری‌های پیشرفته،‌ مانند موشک‌های مافوق‌صوت و سامانه‌های جنگ خودکار است. گزارش‌ها نشان می‌دهد، طرح HEZU.K به تبادل اطلاعات، توسعه قابلیت‌های دفاعی و همکاری با سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی کمک کرده است.

 

اخبار

ماجراجویی رژیم صهیونی را به سخت‌ترین شکل پاسخ می‌دهیم

وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: «ایران علاوه بر تلاش همه‌جانبه برای حراست از صلح و امنیت منطقه، از آمادگی کامل برای پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده به هر‌گونه ماجراجویی رژیم صهیونیستی برخوردار است.» عراقچی با غیرقانونی و شرم‌آور توصیف کردن کارشکنی مستمر آمریکا در شورای امنیت و ممانعت از هرگونه اقدام برای وادارکردن رژیم صهیونیستی به توقف نسل‌کشی در غزه و تجاوزات علیه لبنان، آمریکا را شریک قطعی جنایات و شرارت‌های رژیم صهیونیستی دانست و استفاده از بمب‌های سنگرشکن اهدایی آمریکا برای ترور رهبران مقاومت را نمونه آشکار مشارکت آمریکا در جنایات این رژیم برشمرد. وزیر امور خارجه در آن دیدار بر عزم ایران برای دفاع همه‌جانبه از منافع حیاتی و امنیت ملی خود در برابر شرارت‌های رژیم صهیونیستی تأکید کرد و گفت: «راه و آرمان مقاومت در برابر تجاوز و اشغالگری اشغال رژیم صهیونیستی با قوت ادامه خواهد یافت.»

توجیهاتی که نتانیاهو را از مخمصه نجات نمی‌دهد

با گذشت دو هفته از حمله موشکی ایران، رسانه‌های رژیم صهیونیستی این سؤال را بررسی کرده‌اند که چرا اسرائیل هنوز پاسخی به ایران نداده است؟ در حالی که مقامات صهیونیست چند روز اول پس از حمله ایران هارت و هورت زیادی می‌کردند مبنی بر اینکه فوراً پاسخ ایران را می‌دهند، دو هفته بعد «رادیو فردا» در توجیه درماندگی رژیم صهیونی می‌گوید: «گزارش‌های رسانه‌ها در مورد «پاسخ قریب‌الوقوع» اسرائیل به ایران، ظاهراً تقویم عبری را در نظر نگرفته بود. اسرائیل عید روش هشانا، سال نو یهودی را از شامگاه ۱۱ مهر آغاز کرد که در ادامه آن به مهم‌ترین روز مقدس مذهبی خود در سال، یوم کیپور و روزه بزرگ رسید.» این آیین‌های مهم مذهبی یهودیان از شامگاه ۲۵ مهر نیز با عید هشت‌روزه «سوکوت» که جشن سایبان‌ها و سرانجام عید «نزول تورات» است، ادامه خواهد یافت. توجیهات گوناگون محافل غربی و عبری درباره تأخیر رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات ایران در حالی است که هم این محافل و هم دولت نتانیاهو می‌دانند اگر این‌بار رژیم صهیونی دست از پا خطا کند، با ضرباتی کاملاً متفاوت از دو ضربه قبلی و با تلفات و خسارات بسیار سنگین مواجه خواهد شد.

تحمل ایران پایان یافته است

نشریه آمریکایی «فارین‌پالیسی» در بررسی ابعاد راهبردی عملیات موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی تأکید کرد: «ایران بخشی از روند مقابله با اسرائیل را تغییر داده و با کنار گذاشتن صبر استراتژیک، مصمم به زدن ضربات مستقیم است. نفوذ ایران در خیابان‌های عربی افزایش یافته و دستاوردهای قدرت نرم ناشی از حمله اخیر محبوبیت ایران در جهان اسلام را افزایش داده است. ایران اکنون سیاست ممتازی را در حوزه بازدارندگی اتخاذ کرده است. رویکرد انتقام‌جویانه ایران نشان‌دهنده اراده و توانایی این کشور برای انجام حملات آسیب‌زننده به اسرائیل بود. موشک‌های ایران توانستند از سامانه‌های دفاع پیشرفته عبور کنند. با وجود اینکه اسرائیل یکی از محافظت‌شده‌ترین آسمان‌ها در جهان را دارد و به پیشرفته‌ترین فناوری ضد موشکی مجهز است، صدها موشک ایرانی توانستند به پایگاه‌های هوایی کلیدی برخورد کنند. افزون بر این خط قرمز ایران نسبت به اسرائیل هم بازتعریف شده است. تحمل ایران در قبال اسرائیل پایان یافته است.»

دستور سرکشی به حساب‌های مردم صادر شده است؟

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری تأکید کرد: «انتشار خبر دستور دکتر پزشکیان برای سرکشی به حساب‌های عموم مردم برای اخذ مالیات، یک دروغ آشکار و کذب محض بود.» «مهدی طباطبایی» اظهار داشت: «برنامه تعیین سازکارهای عملی شفافیت اقتصادی نیز بر اساس اجرای مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم برای مبارزه با فرار مالیاتی کسانی است که درآمدهای هنگفت خود را پنهان می‌کنند و هیچ ارتباطی به عموم مردم ندارد. اجرای این قانون مطلقاً به معنای بررسی تراکنش‌ها و حساب‌های عموم مردم نیست. داده‌محوری و هوشمندسازی نظام مالیاتی بخش کوچکی از پازل بزرگ شفافیت در عرصه اقتصاد است و هدف این شفافیت شناسایی کسانی است که درآمدهای کلان دارند و از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.»

اخبار کوتاه

روزنامه «لوپاریزین» در گزارشی نوشت: «مکرون طی نشست کابینه با اشاره به حملات نظامیان اسرائیلی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل گفت، نتانیاهو نباید فراموش کند که کشورش با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شده و نباید قطعنامه‌های سازمان ملل را نادیده بگیرد.» روزنامه لوپاریزین نوشت: «درز کردن این سخنان مکرون احتمالاً به افزایش تنش‌های پاریس با تل‌آویو منجر خواهد شد.»

«نیویورک‌تایمز» به نقل از دو مقام صهیونیستی ادعا کرد: «اسرائیل ممکن است مجموعه‌‌ای از اهداف نظامی را در ایران مورد حمله قرار دهد؛ این اهداف شامل پرتابگرهای موشک و پهپاد، انبارهای موشک و پهپاد، کارخانه‌های تولید موشک و پهپاد و پایگاه‌های نظامی است. اسرائیل همچنین ممکن است به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی هسته‌ای حمله کند.» این دو مقام صهیونیستی همچین ادعا کرده‌اند، اهداف نظامی در ایران شامل ساختمان‌های دولتی نیز می‌شود. بنا به ادعای این دو مقام صهیونیستی، دولت او هنوز نتوانسته است به رویکرد مشخصی توافق کند.

«محمدجواد ظریف» معاون راهبردی ریاست جمهوری در رابطه با طرح درخواست تغییر دکترین دفاعی ایران از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس برای حفظ بازدارندگی ایران در منطقه عنوان کرد: «من شنیده‌ام که گروه‌هایی از اندیشمندان پیش از این اتفاقات، نظراتی در مورد بحث بازدارندگی داشته‌اند و موضوع هسته‌ای را مطرح کرده‌اند. گروه دیگری هم معتقد بودند که سلاح هسته‌ای نه امنیت می‌آورد و نه بازدارندگی ایجاد می‌کند. برداشت من این است که مقام معظم رهبری از زمانی که فتوای خود را صادر کردند و حتی پیش از آن، علاوه بر نگاه فقهی، از نظر راهبردی هم همین دیدگاه را داشته‌اند. نظر فقهی‌شان را هم که اعلام کرده‌اند.»

«علی صالحی» دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست پرونده چای دبش در ۶۱۳ صفحه و ارسال آن به دادگاه خبر داد. وی در این زمینه گفت: «در پرونده چای دبش تاکنون برای ۶۳ نفر کیفرخواست صادر شده که بعضی از این افراد کارمند بانک، بعضی کارمند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و سازمان توسعه و تجارت و تعدادی نیز از مدیران و عوامل گروه دبش و شرکت‌های وابسته به آن هستند.»

به‌ دنبال اقدام روز گذشته اتحادیه اروپا در اعلام تحریم‌های جدید علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی، سفیر مجارستان در تهران احضار شد و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به تصمیم اخیر اتحادیه اروپا، به وی اعلام شد. در این جلسه تأکید شد: «همکاری‌های دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها قانونی و در جهت حراست از منافع و امنیت ملی ایران است و موضوعی نیست که اجازه داده شود طرف‌های ثالث در آن دخالت کنند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات