صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۶۷۴۴۷

حقارت صهیونیست ها/ اقتدار پدافندی ایران

تشدید و گسترش این درگیری نقض آشکار قوانین بین‌المللی و نشان‌دهنده بی‌توجهی کامل اسرائیل به قوانین است
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

اقدام بزدلانه رژیم صهیونیستی در تجاوز به حریم جمهوری اسلامی ایران موجی از محکومیت های بین المللی را علیه رژیم غاصب صهیونیستی بهمراه داشت. بسیاری از مقامات کشورهای خارجی و تحلیلگران بین‌المللی و حتی مقامات صهیونیست نسبت به اقدام بزدلانه و ماجراجویانه ارتش صهیونیستی واکنش نشان دادند.

* موج محکومیت‌ها
مقامات سوریه ضمن تایید حملات مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به مواضع نظامی در این کشور همزمان با تجاوزات رژیم به خاک ایران، از رهگیری و سرنگونی موشک‌های ارتش غاصب خبر دادند. مقامات سوری همچنین اعلام کردند مشغول ارزیابی خسارات وارد آمده به مواضع نظامی ارتش این کشور در پی حملات متجاوزانه صهیونیست‌ها هستند. جمهوری عربی سوریه همچنین ضمن اعلام محکومیت شدید اقدام متجاوزانه ارتش صهیونیستی به کشورمان از حق پاسخگویی مشروع جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود، سرزمین و جان شهروندانش حمایت کرد.

وزارت خارجه لبنان نیز به عنوان کشوری که تحت حملات متجاوزانه رژیم صهیونیستی قرار دارد، حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی را محکوم و از شورای امنیت درخواست کرد مسؤولیت خود را برای پایان دادن به تنش‌آفرینی نظامی رژیم‌ صهیونیستی در سراسر منطقه بر عهده گیرد. سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز به عنوان یکی دیگر از کشورهای منطقه با شدیدترین لحن تجاوز ماجراجویانه ارتش صهیونیستی به خاک ایران را محکوم کرد. سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: رژیم غاصب صهیونیست سیاست‌های متجاوزانه، توسعه دامنه جنگ و شیوه تجاوزات آشکار خود را همچنان ادامه می‌دهد؛ تجاوزاتی که بدون هیچگونه مانعی این رژیم دست به انجام آن می‌زند. [این رژیم] این بار با تجاوز هوایی به اهدافی در ایران دست متجاوز خود را به سمت جمهوری اسلامی ایران دراز کرد. 

وی در ادامه افزود: عراق پیشتر درباره تبعات خطرناک سکوت جامعه بین‌الملل در قبال رفتار وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، تجاوزات به لبنان و سوریه و همچنین تجاوز جدید به ایران هشدار داده است. سخنگوی وزارت خارجه عراق تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم ایران را قویا محکوم و با جمهوری اسلامی ایران ابراز همبستگی کرد. سیدمقتدا صدر نیز به عنوان شخصیت سیاسی و مذهبی مطرح کشور عراق در واکنش به تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک ایران گفت: حمله رژیم صهیونیستی به ایران اگرچه تجاوز به یک کشور دارای حاکمیت است اما حقیرتر و کوچک‌تر از آن است که محکوم شود، این تجاوز، عمق آشفتگی و نگرانی و اضطراب شدید رژیم صهیونیستی و حاکمانش را برملا کرد.

از دیگر کشورهای منطقه که حملات رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند عربستان سعودی بود. عربستان طی بیانیه‌ای تجاوز رژیم صهیونیستی را محکوم و اعلام کرد: عربستان سعودی ضمن محکومیت حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران، این اقدام را نقض حاکمیت ایران و مغایر قوانین و عرف بین‌المللی دانست. ریاض بر موضع ثابت خود مبنی بر لزوم پایان دادن به تنش‌های منطقه‌ای و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها تأکید و اعلام کرد این تنش‌ها امنیت و ثبات کشورهای منطقه و ملت‌ها را تهدید می‌کند. یک مقام سعودی نیز اعلام کرد اجازه عبور و استفاده از حریم هوایی عربستان سعودی به هیچ کشوری در حمله رژیم صهیونیستی به ایران صادر نشده است.

وزارت خارجه ترکیه نیز حمله رژیم صهیونیستی به خاک ایران را با شدیدترین عبارات محکوم و تأکید کرد این اقدامات، منطقه را در آستانه یک جنگ گسترده‌تر قرار داده است. ترکیه از جامعه بین‌الملل خواست فوراً اقدامات لازم برای اجرای قانون و متوقف کردن دولت نتانیاهو را انجام دهد. بحرین نیز در اقدامی کم‌سابقه حمله رژیم صهیونیستی به خاک ایران را محکوم کرد. وزارت خارجه بحرین اعلام کرد این کشور تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کند. بحرین همچنین در بیانیه خود، بر لزوم برقراری فوری آتش‌بس در لبنان و غزه تأکید کرد. دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس نیز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد. وزارت خارجه قطر نیز اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران را محکوم کرد و خواستار خویشتن‌داری از سوی همه طرف‌ها شد.

سایر کشورهای منطقه و جهان نیز اقدام رژیم صهیونیستی در تجاوز به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند. ونزوئلا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: "حملاتی را که نظام صهیونیستی نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه مرتکب شده است، محکوم می‌کنیم. الجزایر نیز اعلام کرد: حملات اشغالگران اسرائیلی به جمهوری اسلامی ایران را بشدت محکوم و تقبیح و بر همبستگی خود با برادران‌مان در ایران در پی این تجاوز شنیع که نقض آشکار حاکمیت این کشور است، تاکید می‌کنیم. وزارت خارجه اندونزی نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: اندونزی قاطعانه حمله نظامی اسرائیل به ایران را محکوم می‌کند. "

تشدید و گسترش این درگیری نقض آشکار قوانین بین‌المللی و نشان‌دهنده بی‌توجهی کامل اسرائیل به قوانین است. اندونزی بار دیگر تاکید می‌کند اشغال غیرقانونی اراضی فلسطین توسط اسرائیل همچنان ریشه درگیری در خاورمیانه است و تحقق کشور مستقل فلسطین در چارچوب راه‌حل دودولتی تنها راه ایجاد صلح در منطقه است.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: عمیقاً از اقدام تجاوزکارانه اخیر اسرائیل علیه ایران نگرانم. چنین اقداماتی نه تنها صلح و ثبات منطقه‌ را تهدید می‌کند، بلکه اصول حاکمیت و قوانین بین‌المللی را نیز نقض می‌کند. دولت سوییس نیز با محکوم کردن تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، از جمله حملات هوایی روز شنبه رژیم اسرائیل به ایران، خواستار پایان دادن به درگیری‌ها از سوی همه طرف‌ها شد تا از وخامت بیشتر اوضاع در منطقه جلوگیری شود.

* خرده‌روایت‌های خودتحقیری اسرائیلی‌ها
در حالی که ساکنان سرزمین‌های اشغالی با نگرانی و ترس اخبار مربوط به حمله رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کردند، ملت ایران در خواب یا از روی پشت‌بام به دنبال جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بودند! این صحبت‌ها نه تنها در فضای مجازی ایران بلکه در فضای مجازی و محافل رسانه‌ای رژیم صهیونیستی نیز مطرح شده است.

 بسیاری از کاربران صهیونیست در شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از عملکرد ارتش صهیونیستی در حمله به خاک ایران، ابعاد حمله را با عملیات «وعده صادق 2» مقایسه کرده و این اقدام متجاوزانه نیروی هوایی پرمدعای رژیم صهیونیستی را در مقایسه با ادعاهای مقامات صهیونیست در هدف قرار دادن مراکز اقتصادی، نیروگاه‌ها و سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بسیار ناچیز دانستند. کاربران صهیونیست با تمسخر عملیات رژیم نوشتند: اسرائیل 100 جنگنده به ایران فرستاد تا تنها یک بوته در حاشیه اتوبان را آتش بزند. اشاره شهرک‌نشینان مستعمره‌نشین جنگ‌طلب به آتش‌سوزی یک بوته در حاشیه اتوبانی در تهران بود که ویدئوی آن به صورت طنز در شبکه‌های اجتماعی ایران منتشر شده بود. شهرک‌نشینان عصبانی صهیونیست همچنین با حملات لفظی به نتانیاهو او را یک بزدل خوانده و نوشتند: ایران همه ما را به پناهگاه فرستاد (در حمله وعده صادق 2) و وقتی تو آنها را زدی، خیابان‌های‌شان مثل همیشه پر از مردم و شرایط‌شان هم کاملا عادی بود.

انتقادات علیه حمله بزدلانه رژیم صهیونیستی به اینجا ختم نشد و در ادامه سیاستمداران هم‌حزبی و اپوزیسیون دولت نتانیاهو نیز نسبت به ضعیف بودن اقدام رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند. آویگدور لیبرمن، رهبر حزب افراطی و جنگ‌طلب اسرائیل خانه ما گفت: متأسفانه به نظر می‌رسد دولت اسرائیل به جای وصول بهای واقعی، بار دیگر به نمایش و روابط عمومی بسنده کرده و به جای تصمیم روشن و قاطع اقدام به خرید سکوت کرده است. اکنون وقت آن است به گونه‌ای عمل کنیم که نشان‌دهنده قدرت ما باشد و فقط درباره آن صحبت نکنیم. یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق اسرائیل نیز در واکنش به اقدام رژیم صهیونیستی گفت: تصمیم عدم حمله به اهداف استراتژیک و اقتصادی در ایران اشتباه بود. وی در ادامه گفت: باید کاری می‌کردیم که تهران بهای سنگینی بپردازد. 

تالی گوتلیب، عضو کنست و هم حزبی نتانیاهو نیز در واکنش به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی در سخنانی گستاخانه گفت: عدم حمله به ذخایر نفتی ایران یک اشتباه فاحش است، حمله نکردن به تاسیسات هسته‌ای ایران مایه تاسف نسل‌های بسیاری خواهد شد. وی افزود: ایران با شلیک موشک‌ها به تمام مناطق اراضی اشغالی، باعث فلج اسرائیل شد. ما این فرصت را برای تضعیف شانس ایران جهت تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای برای سال‌های متعددی از دست دادیم. وی در پایان گفت: این حمله که تنها گواه بر توانایی ما است باید به تعویق می‌افتاد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز با پرداختن به ابعاد حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به تحسین عملکرد پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران پرداخته و حملات رژیم را ضعیف خواندند. 

تحلیلگران اسرائیلی روز پرکاری در انتقادهای تند و تیز نسبت به آنچه حمله انتقامی 26 اکتبر رژیم صهیونیستی به ایران خوانده شد، همچنین اعتراف‌ها و خودتحقیری‌های دردناک در رابطه با یک شکست دیگر برای رژیم داشتند؛ روایاتی که نشان داد به‌رغم تمام تبلیغات رسانه‌ای صهیونیست‌ها، این عملیات مذبوحانه حتی افکار عمومی آنها را هم قانع نکرده است. مشهورترین پست دیروز شبکه‌های اجتماعی عبری آنجا بود که یونی بن مناخیم، تحلیلگر اسرائیلی در توئیتی اعتراف کرد: «ایرانی‌ها اقدام اسرائیل را به‌ تمسخر گرفته‌اند».
شاوی شاولی زیر این پست پیام گذاشت: «فکر می‌کنم (اقدام ضعیف) کار صحیحی است که انجام گرفت، با این حال چرا نتانیاهو به ما دروغ می‌گوید؟ او قول یک واکنش کاملا متفاوت را داده بود، این در حالی است که او در نهایت دست به اقدامی زد که ظاهرا همه از آن پیشاپیش مطلع بودند".

 میری هالپر هم در پاسخ این کامنت نوشت: «چون نتانیاهو یک خرگوش(ترسو) است!».
یووال ناکار هم نوشت: «این اشتباه بزرگ تصمیم‌گیرندگان سیاسی است، عدم واکنش بهتر از این واکنش مفتضح بود، وقتی تصویری نباشد، دشمن هم به خنده درمی‌آید».
در پیامی دیگر پای این پست مایکل تد نوشت: «ما کیسه بوکس منطقه شده‌ایم، 200 موشک بالستیک به ما اصابت می‌کند و ما فقط صدای انفجار(!) از خودمان درمی‌آوریم».
صفحه تخصصی اینتل تایمز در شبکه ایکس که به تحلیل‌های امنیتی اسرائیل اختصاص دارد و خود را مرتبط با نهادهای اطلاعاتی رژیم مثل موساد، آمان و شاباک معرفی می‌کند، در پستی نوشت: «عملیات علیه ایران به پایان رسیده است و ما منتظر رسیدن تصاویر ماهواره‌ای هستیم تا نتیجه آن مشخص شود، همچنین حجم واکنش ایران می‌تواند میزان موفقیت ما را مشخص کند».
کامیک ویروز، دنبال‌کننده این صفحه کامنت گذاشت: «من به‌تدریج به توانمندی ارتش اسرائیل دچار شک و تردید می‌شوم، شک و تردید من نسبت به توانمندی ارتش اسرائیل نیست، بلکه میزان جرأتی است که در زمان رویارویی با ایران از دست می‌دهد».

دورو ریلیستت هم نوشت:« اگر حمله نمی‌کردیم سنگین‌تر نبودیم؟!!»
همچنین روی کایس، تحلیلگر اسرائیلی در کامنتی نوشت: «اگر من جزو مسؤولان ایرانی بودم به رختخواب می‌رفتم و صبح به این مساله رسیدگی می‌کردم».
اینتل تایمز در پست دیگری مدعی شد: «نتیجه این عملیات با بازگشت یا عدم بازگشت پرواز شرکت‌های هواپیمایی به اسرائیل مشخص خواهد شد». کاربران نیز در پاسخ گفتند: «مطمئن باشید اکثر شرکت‌های هوایی تا ۶ ماه آینده تمام پروازهای خود را لغو کرده‌اند».

از طرف دیگر گزارش‌های توجیه‌گرانه تارنمای واللانیوز، مشهورترین رسانه امنیتی عبری‌زبان با کنایه‌های تند کاربران مواجه شد. یکی از آنها نوشت: «بنیامین نتانیاهو همان آدم دروغگو است، همه دشمنان‌مان هم این مساله را فهمیده‌اند، وقت آن فرا رسیده است که طرفداران بی‌بی هم این مساله را باور کنند».

یک اسرائیلی دیگر نوشت: «ایران یک سال است ما را مورد هدف قرار می‌دهد، آن وقت اسرائیل گویی روی پوست تخم‌مرغ راه می‌رود، این برای ما بسیار تأسفبار و حزن‌انگیز است».
کاربر دیگری پست گذاشت: «سال‌هاست نتانیاهو در تریبون سازمان ملل متحد پارس می‌کند و نقشه نشان می‌دهد، در پایان هم دیدیم چه شد! به همه جهان نشان دادیم رهبری اسرائیل فقط واق‌واق می‌کند».

یک پست دیگر از دنبال‌کنندگان واللانیوز هم چنین مضمونی داشت: «اسرائیل جنگ را به ایرانی‌ها باخت. ما برای 3-2 سال دیگر در این جنگ گرفتار باقی خواهیم ماند، این واکنش نسبت به آن موشک‌بارانی که علیه ما صورت گرفت به همه ثابت کرد دولت اسرائیل ضعیف‌تر از ایران است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات