صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۶۷۵۷

تهدید نظامی علیه ایران؛ عملیات روانی یا تهدید واقعی؟/ابوالفضل صدقی


ارتش آمریکا در آیین نامه رزمی خود در سال 1955 تعریفی جالب از جنگ روانی در عرصه بین المللی ارائه کرده است:

«جنگ روانی استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن تاثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد.»

بر این اساس ایالات متحده از جنگ روانی به عنوان ابزاری مهم در جنگ های مدرن از آن بهره گرفته است و تلاش کرده از طریق سایت های خبری، مطبوعات، خبرگزاریها، رادیوها و تلویزیونها برای تاثیرگذاری روانی بر مردم، احزاب، سیاستمداران، گروهها و سازمانها استفاده کند. از بین بردن امید نزد مخاطبان کشور هدف، بی اعتمادی نسبت به رهبران، شکاف در بین جامعه هدف و ایجاد هراس از تنبیه نظامی نزدیک از مهمترین هدف های جنگ روانی می باشد. سانسور، تحریف، ساختن یک یا چند دشمن فرضی، محک زدن، ادعا به جای واقعیت، اغراق، تفرقه، ترور شخصیت، شایعه و ماساژ پیام که «آلوین تافلر» در کتابهای خود به آن اشاره کرده از جمله مهمترین راهبردهای اساسی جنگ روانی به شمار می رود.

هم زمان با ارائه بسته پیشنهادی جدید گروه 1+5 به جمهوری اسلامی ایران رسانه های غربی و به خصوص آمریکایی : صهیونیستی براساس سیاست چماق و هویج جنگ روانی جدیدی را علیه ایران آغاز کردند.

مقاله «سیمون هرش» در مجله نیویورکر مبنی بر اختصاص 400 میلیون دلار کاخ سفید برای گسترش عملیات های زمینی علیه ایران آغاز ماجرا بود. «شائول موفاز» وزیر رژیم صهیونیستی از اقدام نظامی علیه ایران سخن گفت و تاکید کرد: «ایران جهان را می فریبد، زمان می خرد، به هر ترتیبی که شده می خواهد ایام پایانی ریاست جمهوری جورج بوش را به سلامت بگذراند.» به دنبال آن صد جنگنده - بمب افکن اسرائیلی با مانور بر فراز یونان عملیات حمله به ایران را شبیه سازی کردند که تمامی رسانه های غربی با آب و تاب تمام آن را مخابره کردند و همگی از حمله قریب الوقوع به تاسیسات هسته ای ایران خبر دادند. «شبنای شاویط»، رئیس اسبق موساد در یک سخنرانی در برابر صدها اسرائیلی در شهر بئرشبع در جنوب اسرائیل گفت: «ایران ظرف یک سال به نقطه غیرقابل بازگشت در طرح های هسته ای خود می رسد». پایگاه خبری وای نت وابسته به روزنامه یدیعوت آحارنوت نوشت: «ایران قبل از آن که سیستم پدافند روسی اس ای 20 را آماده بهره برداری کند باید هدف حمله نظامی اسرائیل قرار گیرد.»

این عملیات روانی گسترده تا آزمایشات موشکی جدید ایران به شدت ادامه داشت که بعد از آن تا حدود زیادی فروکش کرد. «فولکر اشتانسل»، مدیرکل امور سیاسی وزیر خارجه آلمان گفت: «به آمریکا اجازه نمی دهیم برای حمله به ایران از خاک ما استفاده کند». این در حالی بود که خانم «مرکل»، صدراعظم آلمان در حاشیه اجلاس گروه هشت در ژاپن از پاسخ به خبرنگاران درباره پرونده هسته ای ایران طفره رفته بود. هم زمان رسانه های روسیه از فروش تسلیحات نظامی به ایران درصورت حمله نظامی به این کشور خبر می دادند.

دکتر محمود احمدی نژاد در پاسخ به جنگ روانی دشمن در نامه ای به سران گروه هشت گفت: قدرت آمریکا در حال افول است و در یک مصاحبه مطبوعاتی در مالزی بیان داشت: «آمریکا و اسرائیل جرات حمله نظامی به ایران را ندارند.»

شواهد و قراین زیادی وجود دارد که نشان می دهد تهدیدات اسرائیل و آمریکا تنها یک جنگ روانی است و سخنان دکتر احمدی نژاد با واقعیت نزدیکتر است. در اینجا تنها به بخشی از این شواهد اشاره می کنیم:

روزنامه ساندی تلگراف به نقل از منابع پنتاگون نوشت: «به دنبال دیدار دریاسالار «مایکل مولن»، رئیس ستاد کل ارتش آمریکا از اسرائیل و گفت وگوی وی با مقامات سیاسی و نظامی این رژیم این نگرانی تقویت شده است که اطلاعات محرمانه کافی و دقیق در مورد تاسیسات واقعی ایران و مکان آنها وجود ندارد و لذا مقامات آمریکا نگرانند که حمله احتمالی با ناکامی روبه رو شود.» در دیدار «مایکل مولن» با مقامات اسرائیلی چون ارتشبد «گابی اشکنازی»، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، «ایهود باراک»، وزیر دفاع اسرائیل و «ایهود اولمرت» نخست وزیر مشخصات پایگاه های هسته ای ایران مورد ارزیابی قرار گرفت. مایکل مولن در این سفر عواقب بد حمله به ایران را گوشزد کرد و گفت: «این منطقه به خودی خود به شدت بی ثبات است و باید از هر گامی که چالش خطرناک محسوب شود و آن را بی ثبات تر کند پرهیز کرد. «ژنرال کویر واسر»، مقام پیشین سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل در سخنانی که تاییدکننده اظهارات دکتر احمدی نژاد است، بیان داشت: «دیگران آرزو می کنند اسرائیل کار را یکسره کند و خود شهامت آغاز اقدام لازم را ندارند.»

«ژنرال ایتان بن الیاهو» از فرماند هان نیروی هوایی اسرائیل در سخنرانی خود در یکی از موسسات پژوهشی رژیم صهیونیستی گفت: «اگر اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند باید خود را برای بیست روز حملات موشکی از سوی ایران، سوریه، حزب الله و حماس آماده کند و این در حالی است که به زعم او ممکن است 5 هزار فروند موشک کاتیوشا از سوی حزب الله در جنوب لبنان سرزمین های اشغالی فلسطین را نشانه بگیرد.» هم زمان فرمانده ستاد مشترک آمریکا هم گفت: «از نظر او آمریکا نمی تواند این روزها جبهه سومی بعد از عراق و افغانستان بگشاید.»

خبرگزاری رویتر نیز به تاکتیک های غیرمتعارف ایران در صورت حمله نظامی به ایران اشاره کرد و آنها را این چنین برشمرد:

1) عملیات حمله و گریز در خلیج فارس از طریق قایق های تندرو موشک انداز؛

2) حمله موشکی به ناوهای آمریکا در منطقه و حوزه خلیج فارس؛

3) تسهیل انتقال اسلحه به داخل عراق و استفاده از نیروهای ضد آمریکایی؛

4) بی ثبات سازی افغانستان برای نیروهای ناتو؛

5) حمله به اسرائیل از طریق متحدان منطقه ای ایران؛

هفته نامه تایم هم در واکنش به حمله نظامی اسرائیل به ایران نوشت: «اگر حمله نظامی به ایران صورت گیرد ایران فورا صادرات نفت خلیج فارس را با شلیک یکی از موشکهای چینی کرم ابریشم به یکی از تانکرهای نفت کش در تنگه هرمز و یا تاسیسات نفتی یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس متوقف خواهد نمود که این بدان معناست که در بدترین شکل ممکن هفده میلیون بشکه از بازار نفت جهانی خارج خواهد شد. باز شدن دست جنگجویان طرفدار ایران در عراق فاجعه ای چون عید سال 1968 ویتنام خواهد آفرید. اسرائیل نمی تواند به ایران حمله کند و نبرد را به تنهایی کنترل کند آنها نیاز به این دارند که ارتش کامل ایالات متحده را پشت سر خود ببینند بنابراین تا آن زمان اسرائیل تنها می تواند غرغر کند و آرزو کند تحریم ها علیه ایران کارگر افتد.»

مجموعه این واقعیت ها موجب شد تا «تام کیسی»، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، «برایان ویتمن»، سخنگوی پنتاگون، «رایان کروکر»، سفیر آمریکا در عراق حمله نظامی به ایران را تکذیب کنند.

«مایکل هایدن»، رئیس سازمان سیا (CIA) گفت: «نشانه ای در دست نیست که ایران برنامه هسته ای برای ساخت بمب اتم را از سر گرفته باشد. اما اگر ایران مورد حمله قرار گیرد به حزب الله فشار وارد می کند تا واکنش نشان دهد. به همین جهت سه نظامی چهار ستاره آمریکا؛ دریادار «ویلیام فالون»، «جان ابی زید» و «آنتونی زینی» با حمله نظامی به ایران مخالفت کردند. مجموعه این شواهد و قراین به خوبی نشان می دهد که حمله نظامی به ایران برخلاف حجم گسترده تبلیغات رسانه ای بیشتر به یک جنگ روانی شبیه است تا تهدید واقعی.

اما در مجموع اگر دشمن دچار یک اشتباه استراتژیک شود به طور قطع مدافعان قدرتمند انقلاب چنان پاسخ کوبنده ای به آن خواهند داد که دشمن هرگز تصور آن را نمی کرد. بدون تردید آمریکا در صورتی که منافع ما را تهدید کند و وارد یک درگیری نظامی شود، با چالشهای بزرگی در سطح جهان مواجه خواهد شد، چرا که جنگ ما با آمریکا حد و مرز نمی شناسد و جنگ نامحدود خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات