برخلاف محاسبات سیاسی اجتماعی طرف اسرائیلی و اعلام همدردی و همراهی با مردم ایران، نه تنها ابراز حمایتی از جنایات و رژیم اسرائیل نشد بلکه انزجار و تنفر از آنها در فضای مجازی و واقعی بیشتر شد. بنیامین نتانیاهو نخستوزیر این رژیم با وجود اینکه هدف خود از حمله به ایران را تاسیسات هستهای بیان کرد و مردم ایران را متوجه حملات خود ندانست اما مردم ایران به چشم خود حجم پلیدی رژیم اشغالی اسرائیل را نظاره کردند و نه تنها با آنها همراهی نکردند بلکه یک همدلی و انسجام ملی میان مردم ایران در مخالفت با این رژیم جعلی و پاسخ به حملات ددمنشانه آنها به وجود آمد.
گروه دادهکاوی به منظور رصد و تحلیل فضای همدلانه این روزهای مجازی به کمک سامانه پایشگر «لایفوب» با بررسی کلیدواژه «ایران» و برخی هشتگهای ترند شده مرتبط همچون «برای ایران، پاینده ایران، iran و جانم فدای ایران» در شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای پرکاربرد پرداخت که نتیجه آن در این گزارش ارائه شده است:
بررسی هشتگ ایران و دیگر هشتگهای پرکاربرد
کلیدواژه و هشتگ «ایران» از جمله عبارتهای مصطلح و پرکاربردی است که به صورت روزانه و لحظهای در توئیتر، اینستاگرام و دیگر شبکهها و پیامرسانها استفاده میشود اما روند انتشار این تگ و هشتگ در روزهای منتهی به حمله به طور چشمگیری افزایش یافت که در گراف زیر قابل مشاهده است:
فقط در ۲۳ خردادماه میزان توئیتهای منتشر شده به ۲۲۲ هزار محتوا رسید که از این میان ۱۳ هزار و ۸۰۷ توئیت با هشتگ ایران، ۱۱ هزار و ۵۰۰ توئیت با هشتگ youwillregreitet (پشیمان خواهید شد) و ۹ هزار و ۵۰۸ توئیت با هشتگ iran منتشر شده است.
نکته قابل توجه در انتشار محتوای مربوط به روز حمله رژیم صهیونیستی یعنی ۲۳ خردادماه این بود که برعکس برخی روندهای مشابه، بیشتر توئیتها بدون هشتگ خاصی منتشرشده و خبری از کارزارها و پویشهای سازماندهی شده مشابه در این شرایط وجود نداشته و حجم محتوای غیرسازماندهی و عمومی بیشتر بوده است.
بررسی روند انتشار در «ایتا» که در روزهای اخیر مخاطبان بیشتری پیدا کرده بود نیز همین افزایش قابل توجه استفاده از کلمه ایران و هشتگهای مشابه را نشان میدهد. در ۲۳ خرداد، ۲۳۶ هزار و ۵۹۹ پست در کانالهای ایتایی منتشر شد. از این میان، هشتگ «وعده صادق» پرتکرارترین هشتگ این روز بوده که ۱۱ هزار و ۶۷۵ بار تکرار شده است. «مرگ بر اسرائیل» نیز با همین میزان تکرار ۱۱ هزار و ۳۸۲ بار تکرار شده است. «انتقام ملی» از دیگر هشتگهایی بوده که در ایتا و در روزهای بعدی پرتکرار شده است.
تحلیل عواطف و ایموجی کاربران توئیتر و اینستاگرام
تحلیل عواطف ۵۱۲ هزار توئیتی که در سه روز منتهی به حمله به ایران در توئیتر منتشرشده و کلیدواژهها و هشتگهای مرتبط با ایران را شاملشده، نشان میدهد سه حس «عصبانیت، غم و اعتماد» در صدر این احساسات قرار دارد. به عبارتی، کاربران توئیتری در این سه روز بیش از هر چیز با اندوه و خشم خود نسبت به حمله رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند.
تحلیل ابر ایموجیهای پرکاربرد در این بازه و موضوع بیانگر این است که سه ایموجی «خطر، قلب و خرچنگ» در صدر ایموجیها قرار گرفتند. ایموجی خطر احتمال زیاد به خطرات جنگی اشاره دارد و هشدارهای برخی کاربران را نشان میدهد ضمن آنکه برخی از توئیتریها برای نوشتههای مهمشان از این ایموجی در این شرایط استفاده کردند. قلب، ابراز همراهی کاربران به درگذشتگان حمله اسرائیل را تداعی میکند. بررسی برخی محتواها در ارتباط با ایموجی هشتگ، از ابراز نارضایتی و عصبانیت کاربران توئیتر و نسبت دادن ایموجی خرچنگ به سران اسرائیلی حکایت دارد.
کدام منابع بیشتر درباره ایران و هشتگهای مرتبط با آن محتوا تولید کردند؟
استخراج و بررسی محتوای مربوط به ایران در بستر توئیتر و در بازه سه روزه اخیر نشان میدهد کاربران سلطنتطلب در صدر تولیدمحتوا کنندگان توئیتری قرار دارند. این کاربران که به سایبریهای سلطنتطلب منتسب میشوند بیش از هزارا توئیت در این سه روز منتشر کردند که به فعالیت رباتگونه و غیرعادی آنها اشاره دارد. تصاویر پروفایل و اطلاعات مشخصات آنها، انتسابشان به سلطنتطلبان را نشان میدهند.
در بررسی منابع خبری فعال، خبرگزاری ایرنا سومین رسانه فعال در عرصه خبررسانی است که محتوای مربوط به ایران را انتشار داده و یک هزار و ۱۵۸ محتوا تولید کرده است.