«بابک صدرایی» کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو در گفتوگو با صبح صادق درباره موضوع تعرفههای جدید خودروهای داخلی و کاهش نرخ تعرفهها به ویژه برای خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت گفت: «تعرفههای جدید حتی اگر صد درصد محقق شود، بازهم نمیتواند منافع مصرفکننده نهایی، آن هم مصرفکننده با قدرت خرید پایین که به دنبال خودروی ارزان قیمت است را تأمین کند.»
این کارشناس حوزه خودرو تأکید کرد: «یکی از الزامات تنظیم بازار خودرو، ایجاد رقابت در بازار است، وقتی در صنعت خودرو انحصار وجود داشته باشد شرایط رو به بهبود نمیرود! البته ناگفته نماند که عوامل اقتصادی و البته سیاسی دیگر نیز بر این بازار مؤثر هستند. مسائل اقتصادی مانند تحریمهای بانکی و تأمین منابع تأمین ارزی در کنار مسائل و چالشهای بینالمللی بازار و صنعت خودرو را تحتالشعاع قرار میدهد.»
وی در این باره خاطر نشان کرد: «امروز در دنیا همه سازندگان خودرو تلاش میکنند برای عموم مردم خودرویی ایمن در عین حال با صرفه اقتصادی بسازند که خانوارها و جوانان با درآمدهای محدود و پایین، قدرت خرید این خودروها را داشته باشند. رقابتی بین عرضهکنندگان وجود دارد که در نهایت به نفع مصرف کننده است.»
بابک صدرایی در ادامه افزود: «با وضعیت تورم و افزایش نرخ ارز که مدام در تکانههای مختلف قیمتی به سر میبرند و بانک مرکزی هر چند ماه یک بار از نرخهای جدید ارزهای دولتی که برای مقاصد مختلف در نظر گرفتن رونمایی میکند، خودروهایی که عموم مردم، حتی کم درآمدترین اقشار یا جوانان مستقل با درآمدهای محدود خود قادر به خرید آن باشند وجود ندارد. از اینرو میتوان گفت تعریف خودروی ارزان قیمت در ایران با آنچه در دنیا میشناسیم، یکسان نیست و عملاً این امکان را دارد که در کشور ما وجود ندارد.»
این کارشناس بازار خودرو همچنین یادآور میشود: «اگر دولتمردان قصد حمایت از مصرفکننده نهایی یعنی مردم را دارند باید در سیاستهای مرتبط با نرخ تورم تغییرات اساسی ایجاد کنند؛ زیرا با وجود تورمهای دو رقمی و افزایش مداوم نرخ ارز که تأثیر بسزایی در نرخ همه کالاها و خدمات اعم از تولید داخلی یا تولیدی نمیتواند امیدوار باشد و یا ارزان شدن کالاها از جمله خودروهای مختلف باشد.»
وی در این منابع یادآور میشود: «تا زمانی که ارزآوری کشور تقویت نشود و این فرایند به یک وضع قابل اطمینانی نرسد، دورنمای روشنی از کاهش قیمت خودروها وجود ندارد. چرا که افزایش نرخ ارز با هر تکانه سیاسی و مسائلی که در عرصه منطقه و بینالملل ایجاد میشود بر قیمت مواد اولیه، و کالاها تاثیر مستقیم میگذارد. این چرخه افزایش قیمت در همه کالاها و خدمات و در نهایت افزایش حقوق و دستمزد قابل مشاهده است.»
این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: «برای اقتصادی و ارزان شدن نرخ همه کالاها از جمله خودرو و مصرف آن باید به تغییر مولفههای تاثیرگذار در اقتصاد مثل کاهش نرخ تورم و تک نرخی شدن نرخ تورم رفت.»
صدرایی معتقد است ناترازی انرژی را میتوان یک عامل مؤثر دیگر بر بازار خودرو قلمداد کرد، زیرا موتور محرکه صنعت و رشد تولید در تأمین انرژی است. طبیعتاً محدود و قطع انرژی انرژی صنعت و به تبع آن کالاها و خدماتی مرتبط را تحت تأثیر قرار میدهد.
این کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو بیان کرد: «برای کاهش نرخها در بازار خودرو باید مسائل در کشور حل و فصل شود. این مسائل در زمینه رفع تحریمهای بینالمللی تا تأمین انرژی و جلوگیری از افزایش زیان انباشتهسازان و خودروسازان خودنمایی میکند در غیر این صورت نمیتواند بدون ایجاد زیرساختهای مورد نیاز بازار خودرو انتظار داشت این بازار به خودی خود دچار تحولاتی شود که این تحولات به مصرفکننده واقعی باشد.»
وی در پایان این گفتوگو خاطر نشان کرد: «اگر دولت بتوان نرخ تورم را کاهش کند و شاید حرکت به سمت حرکت تورم تک رقمی باشد، این روند در بازار و در نرخ خودرو نیز خود را نشان خواهد داد.»
