کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو گفت: اگر قیمت یک خودروی چینی در کلاس B باشد، اما هزینهای که در ایران برای قطعات و خدمات پس از فروش باید داده شود در کلاس A است از این جهت است که عموما خریداران نسبت به هزینههای بالای خدمات و تامین قطعات گلایه دارند.
بابک صدرایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو در گفتوگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت درخصوص چالشهای خودروهای خارجی بخصوص خودروهای چینی که بعضا توسط خریداران مطرح میشود در پاسخ به این پرسش که آیا خودروهای چینی با توجه به قیمت بالایی که در ایران به مردم عرضه میشود از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار نیستند، گفت: اینگونه نیست که خودروی چینی کیفیت یا استانداردهای جهانی را نداشته باشد، بلکه بسته به مدلهای مختلف هر کدام در جای خود مطلوب هستند، زیرا امروز چین به عنوان بازیگر اصلی در صنعت تولید خودروی جهانی در حال نقشآفرینی است.
وی در این باره خاطر نشان کرد و گفت: مساله اساسی در خصوص چالشها و مشکلاتی که مصرفکنندگان خودروی چینی در ایران با آن دست و پنجه نرم میکنند این است که متاسفانه در ایران ضابطهای برای خدمات پس از فروش و تعویض و تعمیر قطعه با نرخهای مناسب وجود ندارد.
صدرایی معتقد است: معمولا خیلی از کسانی که خودرو وارد میکنند اعم از خودروی چینی یا غیر چینی متاسفانه به موارد بسیار مهمی، چون ارائه خدمات پس از فروش و ارائه خدمات مختلفی مثل تامین قطعه فکر نمیکنند به همین خاطر قابل پیشبینی است که در سالهای آینده همین صد هزار خودرویی که حدودا وارد کشور شده به قبرستان آهن تبدیل شوند، زیرا برای آنها خدمات پس از فروش توسط شرکتهای وارد کننده در نظر گرفته نشده و آنها بعد از فروش خودرو به خدمات پس از فروش متعهد نیستند.
کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو یادآور شد: مساله تامین ارز نیز چالشهای زیادی ایجاد کرده است بنحوی که در سال جاری ارز واردات قطعه بسیار محدود شده و مونتاژکاران نیز تحت فشار قرار دارند بنابراین بسیاری از شرکتهای واردکننده نیز با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم میکنند.
کارشناس و تحلیلگر اقتصاد خودرو گفت: امروز وضعیت تامین ارز به دلیل محدودیتهای آن باعث شده شرکتها به تامین قطعه چندان فکر نکنند بلکه به جای تامین قطعه ترجیح میدهند سیکیدی خریداری کنند تا حداقل بتوانند خطوط تولید خود را داشته باشند و به کارشان ادامه دهند.
بابک صدرایی در خصوص تفاوتهای بین نرخ خودروی چینی با خدمات پس از فروش و قیمت قطعه توضیحاتی به ما داد و گفت: در یک محاسبه ساده متوجه میشویم نسبت قیمت قطعات و خدمات پس از فروش خودروی چینی از قیمت خود خودرو گرانتر در میآید یعنی هزینه نگهداری خودروی چینی از قیمت نهایی آن بالاتر در میآید.
وی در این باره تصریح نمود: به بیان بهتر اگر قیمت یک خودروی چینی در کلاس B باشد، اما هزینهای که در ایران برای قطعات و خدمات پس از فروش باید داده شود در کلاس A است از این جهت است که عموما خریداران نسبت به هزینههای بالای خدمات و تامین قطعات گلایه دارند.
وی در پایان گفتوگو تصریح نمود: به هر حال برای برخورداری عموم مردم دولت باید به سمت تامین خودروهای اقتصادی ارزان با تامین قطعه مناسب حرکت کند بنحوی که بتوان قشر متوسط جامعه را راضی نگه داشت در غیر این صورت به زودی قشر متوسط جامعه نیز قادر به خرید خودرو و استفاده از خودروی ارزان اقتصادی نیست بنابراین با دور جدیدی از چالشهای مرتبط با خرید خودرو و رفاه مردم جامعه مواجه میشویم.