صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶  ، 
شناسه خبر : ۳۰۰۱۰۱
حمله به اتباع ایرانی در ترکیه، آمریکا و انگلستان
حمله به سه پناهجوی ایرانی در کشورهای مختلف دنیا، خبر اول حوادث رسانه‌های ایرانی مجازی و شبکه‌های اجتماعی طی روزهای اخیر بود.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
به گزارش گروه فرهنگی بصیرت به نقل از الف، حمله به سه پناهجوی ایرانی در کشورهای مختلف دنیا، خبر اول حوادث رسانه‌های ایرانی مجازی و شبکه‌های اجتماعی طی روزهای اخیر بود.

ماجرای تکراری و بد رفتاری با ایرانیان در مرز ترکیه، حمله به منزل جوان پناهجوی ایرانی به آمریکا و البته ضرب و شتم  شدید جوان ایرانی در لندن توسط چند جوان تندرو، خبرهایی بودند که اگر چه با فواصل مختلف اتفاق افتادند اما سه گانه وحشت را برای پناهجویان ایرانی در کشورهای مختلف دنیا شکل دادند.
 
دوازدهم فروردین امسال، ویدیویی کوتاه در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شد که نشان از ضرب و شتم شدید یکی از مسافران در جایی شبیه مرز ترکیه داشت. در توضیح این فیلم آن را «روایت یک شهروند از برخورد توهین آمیز با مسافران ایرانی در مرز ترکیه» معرفی کرده بودند و البته هنوز مقام رسمی درباره این ویدیوی 46 ثانیه ای اظهار نظر نکرده و صحت آن را تائید نکرده است.

تنها چیزی که در این فیلم مبهم مفهوم است صدای فریادهای زنی با صدای مبهم  و البته ضرب و شتم یکی از حاضران توسط فردی قوی هیکل است که پوشش وی شباهت زیادی به ماموران مرزی ترکیه دارد.

انتشار این فیلم، در حالی است که کمتر از یک ماه پیش نیز، تکه ویدیویی از رفتار وحشیانه ماموران مرزی ترکیه در مرز «گوربولاغ» با جمعی از مسافران ایرانی منتشر شد که همان وقت هم واکنش های وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت.
 
بعد از انتشار این ویدیو بود که آقای «محمد ابراهیم طاهریان فرد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه از پیگیری جدی فیلم ضرب و شتم و بی احترامی به اتباع ایرانی در مرز بازرگان« گوربولاغ ترکیه» خبر داد. طاهریان فرد گفت: صحت این فیلم هنوز تایید نشده و در دست بررسی است. او حفظ و حراست از حقوق و احترام ایرانیان را از دغدغه های مهم کارگزاران کشورمان  در نمایندگی های خراجی عنوان کرد و افزود:  از شهروندان عزیز درخواست میکنیم  تا اگر شکایتی در این رابطه دارند به دفاتر نمایندگی نمایندگی وزارت امورخارجه در ترکیه و با مراجع مرتبط در داخل ایران اطلاع دهند تا به طور قاطع پیگیری شود. وزارت امورخارجه ایران اجازه بی احترامی به اتباع ایرانی در کشورهای همسایه را ناده و نسبت به هرگونه بی احترامی و ضرب و شتم واکنش متناسب و برابر قوانین و عرف روابز بین المللی نشان خواهد داد.
 
پس از این ماجرا بود گه نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارحی مجلس شورای اسلامی نیز با ورود به ماجرا از پیگیری ان خبر دادند تا این که حبرگزاری فاری خبر داد که مامور مورد نظر توسط دولت ترکیه شناسایی و از کار اخراج شده است: « در پی انتشار فیلمی مبنی بر بدرفتاری و بی احترامی  یک مامور ترک به اتباع ایرانی در مرز گوربولاغ نرکیه و پیگیری مقامات دیپلملتیک کشورمان در آمکارا و اعلام مراتب اعتراض نسبت به عدم رعایت شئون اخلاقی و بی احترامی از سوی برخی ماموران مرزی ترکیه نسبت به مسافران ایرانی به مقامات مسوول وزارت امورخارجه ترکیه، طیق اظهارات یک دیپلمات ترک، مامور خاطی شاغل در مرز گوربولاغ از کار اخراج شد.


اما از انتشار ویدیوی جدید که ضرب و شتم مسافری ایرانی را نشان میدهد و گفته می شود فرد مهاجم از ماموران مرزبانی ترکیه است. در سکوت خبری رسانه ای تعطلات نوروزی در ایران سبب شده است تا نگاهها بار دیگر به پیگیری های دیپلماتیک برای روشن شدن موضوع و برخورد با متخلفان احتمالی در این ماجرا باشد. انتظاری که البته به نظر میرسد در اولین اظهارنظرهای رسمی سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان به پایان برسد.
 
حمله با هدف جمجمه
اما این اتفاق تلخ تر برای پناهجویان ایرانی، در لندن رخ داد، تا جایی که روزنامه «گاردین» آن را به «حمله وحشیانه» تعبیر کرد.

به نوشته روزنامه گاردین، این نوجوان 17 ساله که گفته میشود یک ایرانی کرد است. همراه با دو نفر از دوستانش در ایستگاه اتوبوس در منطقه «کرویدن» در جنوب شرق لندن ایستاده بود که مورد حمله چند جوان واقع شد.

مطابق این گزارس، این گروه تبهکار پس از بپرسیدن تابعیت پسر، وی را مورد تعقیب قرار داده و پس از آنکه متوجه شده اند، وی به دنبال گرفتن پناهندگی است، به وی حمله کردند.

پلیس لندن گفته که نوجوان ایرانی از ناحیه سر آسیب دیده و در ابتدا به دلیل شکستگی جمجمه و وجود لکه خون روی مغزش، در بیمارستان با وضع وخیم بستری شد.  وضع جسمی وی اکنون به «وضع جدی اما پایدار» تغییر یافته است. البته به گفته اسکاتلندیارد، مهاجمان شناسایی و دستگیر شده اند. در گزارش پلیش لندن، دستگیرشدگان یک مرد 24 ساله، یک زن 24 ساله، سه مرد 30 ساله و یک زن 20 ساله معرفی شده اند.

وزیر کشور کابینه« در سایه» انگلستان هم ضمن محکوم کردن این حمله وحشیانه، آن را مرتبط با شکست محافظه کاران در مقابله با جرائم نژاد پرستی داشنت. خانم «دایان ابوث» این را هم گفت که باید به قدرت رسیدن سیاستمداران دست راستی، ما شاهد افزایش نگران کننده سیاست های نژاد پرستانه در سرتاسر جهان هستیم.

حمله مهاجمان نژاد پرست به منزل مسکونی جوانی 22 ساله در آمریکا نیز ار چشم رسانه ها دور نماند. این جوان پناهنده ساکن پورتلند اورگان، در مسافرت بوده است که در بازگشت به منزلش، متوجه میشود که مهاجمان با تخریب وسایل خانه مسکونی او و نوشتن شعارهای نژاد پرستانه با اسپری روی لوازم منزلش و همچنین تروریست خواندن او، به خانه اش حمله کرده و او را تهدید کرده اند. حالا باید منتظر ماند و دید واکنش مقام های دولتی و دیپلماتیک ایرانی به این اتفاق ها چگونه خواهد بود؟ اتفاق هایی که در تعطیلات نوروزی ایران رخ داده و همین سبب شد تا رسانه های داخلی فرصت کمتری برای پرداختن به آن داشته باشند.
نام:
ایمیل:
نظر: