سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶  ، 
شناسه خبر : ۳۶۱۹۶۳
وزیر سابق امور خارجه گفت: دوستان قول نمی‌دهم که اگر پزشکیان را انتخاب کردید همه چیز یک شبه حل شود.

محمدجواد ظریف در جمع حامیان انتخاباتی مسعود پزشکیان در شیراز اظهارداشت: به شیرزنان و شیرمردان دیار کوروش سلام می‌کنم. به مردمان دیار حافظ و سعدی و شهری که زیر سایه بلند حضرت احمد موسی (ع) همواره پر افتخار بوده، سلام می‌کنم.

وی در واکنش به شعار ظریف تحریم شکن، افزود: تحریم‌ها را تمام خواهیم کرد و تحریم خواهان را به خانه خواهیم فرستاد. شمایید که با حضورتان در پای صندوق‌های رای در سال 92 ثابت کردید که ملت بزرگ را نمی‌توان تحقیر، تحریم و تهدید کرد.

ظریف اضافه کرد: من زبان 73 درصد مردمان ایران که پای صندوق‌های رای حضور پیدا کردند بودم و به شش کشور دنیا به زبان شما گفتم که هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه کجایند کسانی که این سرزمین را اشغال کرده‌اند؟ گفت: اما شما مردم هنوز هستید و به بلندای آسمان افتخار آفریده‌اند.

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه ما در برابر مردم شرمساریم، افزود: ما در برابر این مردم که واقعا نماد «وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باسبم که در طریقت ما کافری ست رنجیدن»، شرمساریم.

ظریف خطاب به حاضران خاطرنشان کرد: شما سختی کشیده‌اید، اما هنوز از میدان به در نرفته‌اید و روز جمعه ثابت خواهید کرد که عده‌ای را به خانه خواهید فرستاد.

وی افزود: می‌دانم رنجش بسیاری بر این مردم حاکم شده و ناروایی‌ها فراوان بر بانوان غیور ایران وارد شده است. می‌دانم که دختران ما طعم تحقیر را چشیده‌اند، می‌دانم پدران و مادران ما در برابر فرزندانشان شرمنده شده‌اند و می‌دانم که سفره مردم هر روز کوچکتر شده و تحریم‌ها چه بلا‌ها بر سر شما آورده است.

وزیر سابق امور خارجه خاطرنشان کرد: گروهی با خون مردم جیب خود را پر و با شعارهایشان جیب آنها را خالی کرده‌اند. می‌دانم که شما حق دارید که دلزده باشید.

ظریف عنوان کرد: برخی در انتخابات روز جمعه گذشته شرکت نکردند. انتخابات هفته گذشته یک رفراندوم، نه به گذشته، نه به تحقیر، تحریم، و نه به انزوا بود؛ اما یک بار دیگر باید آزی به صداقت، شجاعت، پاکدستی بگوییم.

وی با بیان اینکه ما نیاز به آری بزرگ داریم تا کسانی که مسبب ناملایمی بوده را به خانه بفرستیم، گفت: ما نمی‌خواهیم صدای آنها را خاموش کنیم، می‌خواهیم به قدر حمایت مردم از خود حرف بزنند و نه خود را نماینده اکثریت بدانند. ما نمی‌خواهیم یک جهان توهم، یک جهان جهالت و یک جهان فرصت سوزی را ادامه دهند.

وزیر سابق امور خارجه گفت: این مردم قیم نیاز ندارند و ما کسانی که خود را قیم مردم می‌دانند روز جمعه به خانه خواهیم فرستاد.

ظریف تصریح کرد: دوستان قول نمی‌دهم که اگر پزشکیان را انتخاب کردید همه چیز یک شبه حل شود، اما اینقدر صداقت داریم که بگوییم چنین نمی‌شود، اما «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل».

وی افزود: ما کسانی را داشتیم و خواهیم داشت که سنگ می‌انداختند. اما نمی‌خواهیم در برابر سنگ قرار بگیریم و می‌خواهیم کسی را در پاستور بنشانیم که خودش نماد تحجر نباشد؛ لذا خیلی فرق می‌کند چه کسی در پاستور بنشیند، فرق می‌کند خاتمی باشد یا جلیلی. فرق می‌کند که منادی گفت و گوی تمدن‌ها، همکاری، تعامل سازنده، حکمت و منزلت بنشیند و یا منادی انزوا و توهم.

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه مردم اجازه ندهند که به آنها بگویند نتیجه انتخابات تعیین شده است، گفت: به خود اطمینان و باور کنید و اجازه ندهید به دروغ بگویند که رای شما بی تاثیر است.

ظریف خطاب به کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، گفت: من به سهم خودم به خاطر هر حرفی که زده‌ام که ممکن است کسی را ناراحت کرده باشم، پوزش می‌خواهم. 
اما اگر رای ندادید و جلیلی به پاستور رفت دیگر فرصت تمام شده و خودمان انتخاب کردیم که او را به پاستور بفرستیم.

وی ادامه داد: ما از روز شنبه در این کشور باید آرام باشیم و بدون تنش زندگی کنیم و به منتخب ملت احترام بگذاریم، اما روز جمعه می‌توانیم تصمیم بگیریم که به منتخب ملت افتخار کنیم.

وزیر سابق امور خارجه اضافه کرد: اگر مردم در انتخابات شرکت کنند شک ندارم که تحریم خواهان را به خانه می‌فرستیم و به دنیا اعلام می‌کنیم که این مردم شایسته تحریم نیستند.

ظریف تاکید کرد: روستاییان، کارگران، معلمان، مستمری بگیران و .. نباید چشم شان به یک بسته غذایی حرامی در ازای یک رای باشد. کارت 300 هزار تومانی از کجا آمده؟ اگر از پول بیت‌المال است که باید زندان بروند و اگر پول بیت المال نیست بگویید کدام کاسب تحریم این پول را داده است.

وی با بیان اینکه دروغ می‌گویند که برجام بد بود، اگر بد بود چرا دولت سه سال گذشته خارج نشد؟ عنوان کرد: اجازه ندهید که در تلویزیون به شما دروغ بگویند.

وزیر سابق امور خارجه گفت: مگر شما نبودید که با باطل کردن قرارداد کرسنت میلیارد‌ها دلار به این کشور ضرر زدید. چرا به مردم این همه فشار وارد کردید، برای اینکه رقیب خود را شکست دهید؟

ظریف از مردم خواست که روز جمعه دست دوستان خود را بگیرند و یک آری به آینده بگویند و افزود: ما فرزندان فرودسی هستیم «بکوشید و خوبی به بار آورید و چو دیدند سرما، بهار آورید».