صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۶۱۹۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مردم عزیز ایران موضوع رأی‌ دادن و حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و هیچ‌گونه تردیدی به خود راه ندهند. جمهوری اسلامی همان‌گونه که از نام آن مشخص است، حضور مردم در ذات آن لحاظ شده است، بنابراین عزت و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است. حضور در انتخابات یک کار بدون زحمت و بدون وقت‌گیری چندان است اما فواید زیادی بر آن مترتب است، به‌خصوص آنکه انتخاب رئیس‌جمهور به معنای تعیین آینده کشور برای چند سال است.(۱۴۰۳/۴/۸)

نشریه‌ اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
مردم فصل‌الخطاب هستند
دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود تا مردم از بین دو نامزد راه یافته به دور دوم یک نفر را برای اداره امور اجرایی کشور برگزینند. بدون شک و مانند انتخابات‌های گذشته این بار هم رأی و نظر مردم تعیین خواهد کرد که چه کسی عهده‌دار امر خطیر ریاست‌جمهوری باشد.
در این میان، توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
اول اینکه، در نظام مردم‌سالاری دینی رأی مردم حق‌الناس است؛ از این رو حراست و حفاظت از آن ارزش و اهمیت بالایی دارد و با توجه به تأکید رهبر حکیم انقلاب بر این موضوع، نهادهای نظارتی همواره در ایفای وظایف خود برای پاسداری از رأی مردم پای کار بوده و هستند. البته در کنار حفاظت از انتخاب مردم، نظام اسلامی جلوی اعمال نظر و دخل و تصرف غیرقانونی در نتیجه انتخابات هم محکم می‌ایستد؛ همانند آنچه در سال ۱۳۸۸ روی داد و جمهوری اسلامی در برابر خواسته ناحق برخی جریان‌های شکست خورده و فشارهای داخلی و خارجی ایستاد و از رأی مردم پاسداری کرد.
دومین مسئله این است که انتخابات در جمهوری اسلامی نه امری گذراست‌ـ که مانند برخی کشورها یک بار برای همیشه برگزار شودـ و نه موضوعی نمایشی است؛ بلکه یک نهاد راهبردی و اثرگذار در نظام سیاسی است که به واسطه آن کارگزاران همواره در معرض پاسخگویی به مردم هستند و اگر به هر دلیلی نماینده مردم، رئیس‌جمهور یا هر فرد دیگری نتواند رضایت مردم را جلب کند، از مسیر همین انتخابات از مسئولیت کنار گذاشته می‌شود. به عبارتی، انتخابات زمینه و بستر گردش نخبگان و جایگزینی نیروهای تازه نفس، با برنامه و انگیزه را به جای نیروهای خسته و بی‌انگیزه فراهم می‌کند تا به مسیر رشد و توسعه کشور شتاب ببخشند.
سوم اینکه، سوای نتیجه‌ای که حاصل می‌شود و هر نامزدی که منتخب مردم می‌شود، فردای انتخابات فصل همدلی، همکاری و همراهی برای حل مشکلات کشور و رسیدگی به مسائل اصلی کشور است. رقابت‌های انتخاباتی و بحث و حواشی مربوط به آن موضوعی اجتناب‌ناپذیر در صحنه سیاسی است که البته باید با چاشنی اخلاق و رعایت انصاف دنبال شود؛ اما با پایان انتخابات این رقابت‌ها هم باید تمام شود و انرژی و توان همه گروه‌ها و جریان‌ها به میدان بیاید تا بتواند گامی در مسیر خدمت به کشور و ملت برای رفع نابسامانی‌ها و حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت کشور بردارد.
حرف آخر هم اینکه حرف و رأی مردم در انتخابات فصل‌الخطاب است؛ چراکه نشئت گرفته از قانون اساسی و میثاق ملی است و همه باید به آن احترام بگذارند.      
علی حیدری
 
 
▼ گزارش روز
مناظرات و اخلاق انتخاباتی
مناظرات انتخاباتی در حالی برگزار شد که وداع به یادماندنی مردم با شهدای خدمت و رویکرد اخلاق‌مدارانه شهید رئیسی سبب شده بود رقبای ریاست‌جمهوری چهاردهم به شدت تحت تأثیر این فضا باشند. مناظره اول بین شش نامزد به اعتراف همه تحلیلگران سیاسی حاکی از غلبه سنگین اخلاق در انتخابات بود. همه رقبا با احترام با یکدیگر صحبت می‌کردند. به قدری رعایت اخلاق انتخاباتی پررنگ بود که عده‌ای زبان به انتقاد باز کردند که اگر مناظرات به این شکل باشد، ما شاهد میزگرد سیاسی هستیم، نه مناظره انتخاباتی! به تدریج فضای انتخاباتی بر فضای معنوی شکل گرفته در شهادت شهید رئیسی غلبه پیدا کرد و اخلاق کم رنگ شد؛ در عین حال در پنج مناظره‌ای که در دور اول رقابت‌های انتخاباتی برگزار شد، هرچند در برخی موارد حملات به رقبا تند بود، ولی بی‌اخلاقی آشکاری رخ نداد و حرمت‌ها حفظ شد؛ اما در عین حال در فضای ذهنی هواداران مسئله به شکل دیگری ادامه پیدا کرد. تجزیه و تحلیل پیام‌های تخریب‌کننده رقیب در فضای مجازی حاکی از آن بود که ۸۳ درصد از این فضای تخریبی بین هواداران دو نامزد یکی از جریان‌های سیاسی رخ داده است. فضایی که هنوز هم آثاری از آن در دور دوم مشاهده می‌شود.
رقابت انتخاباتی در دور دوم بین دو نامزدی که بیشترین رأی را در دور اول آورده بودند، شکل گرفت. شرکت مردم کمتر از حد انتظار رقبا، تجزیه و تحلیل نظرات مردم و ناتوانی نامزدها در ایجاد تحرک سیاسی در فضای خاموش جامعه باعث شد رویکردی در نظر گرفته شود که اخلاق انتخاباتی آنچنان که باید مورد توجه قرار نگیرد؛ البته در این بخش سهم رقبا یکسان نبوده است. یکی از نامزدها همواره سعی می‌کند متخلق به اخلاق اسلامی باشد، ولی نامزد دیگر بارها اصول اخلاقی را زیر پا می‌گذارد. متهم کردن رقیب به دروغگویی، ارائه نمودارها و آمارهای غلط، به کار بردن الفاظ سخیف، سبک خطاب کردن رقیب و... سبب شده است رفتار انتخاباتی شهید رئیسی در مناظرات چندان مشهود نباشد. اگرچه همین اخلاق‌مداری یکی از شاخصه‌های مهم مردم برای انتخاب فرد شایسته در انتخابات پیش رو است؛ ولی بازخورد آن سطح رقابت را بسیار نازل می‌کند. بخشی از جامعه امروز این سؤال را می‌پرسد که آیا نهاد احراز صلاحیت افراد، به شاخص‌های رفتاری افراد برای احراز پست ریاست جمهوری توجه نمی‌کند؟ آیا یکی از ملاک‌های مدیر و مدبر بودن رعایت اخلاق و صبوری نیست؟
سخن پایانی اینکه رعایت نکردن اخلاق انتخاباتی و تند شدن فضا، اگرچه تغییرات جزئی در سبد آرای نامزدها ایجاد می‌کند؛ ولی در سطحی کلان‌تر سبب می‌شود تراز جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان تنزل کند. یکی از اهداف انقلاب اسلامی نهادینه کردن دین در ساختار حکومت بوده است که چنین رفتارهایی ما را از اهداف انقلابی‌مان دور می‌کند.    
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
راهبردها را رهبر انقلاب اسلامی تعیین می‌کنند
«سیدکمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» درباره تأثیر انتخابات ایران در سیاست خارجی گفت: «احتمال دارد گشایش‌های جدیدی میان ایران و کشورهای غربی به وجود آید، مشروط بر آنکه کشورهای غربی سیاست‌های کنونی خود را رها کرده، بر مبنای شرایط برابر و احترام متقابل با ایران تعامل کنند. البته برخی تفاوت‌ها در رویکرد دو نامزد (پزشکیان/ جلیلی) وجود خواهد داشت، اما از نظر راهبرد، راهبرد واحدی را دنبال خواهند کرد، زیرا راهبردها را رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌کنند.» وی افزود: «نیازی به یک توافق جدید نیست، برجام همچنان قابل اجراست، به شرط آنکه آمریکا به این توافق برگردد و در آن صورت، ما آماده خواهیم بود به تعهدات‌مان بازگردیم. ما آمادگی مقاومت در برابر هرگونه فشاری را داریم. آمریکایی‌ها حتی پیش از آغاز مذاکرات برجام نیز متوجه شدند که فشار بر ایران کارایی ندارد. بنابراین باز هم آنها باید بدانند که فشار بر ایران کارساز نیست.»
  
 
▼ اخبار 
نباید به دشمن پناه برد
فرمانده کل سپاه با اشاره به دیپلماسی عزت‌مندانه دولت سیزدهم اظهار داشت: «در شب‌های قبل از عملیات وعده‌ صادق مقامات قدرت‌های بزرگ با شهید امیرعبداللهیان تماس می‌گرفتند و از او تمنا می‌کردند که عملیات نکنید. امیرعبداللهیان توانسته بود مشروعیت حملۀ ما را به جهان تفهیم کند.» سردار سلامی همچنین افزود: «در سازمان همکاری شانگهای، رئیس‌جمهور محترم و وزیر امور خارجه با صلابت عضویت یافتند و این کار بزرگی بود که انحصارطلبی‌ها را شکست. از آفریقا و آسیای میانه گرفته تا قفقاز، همه جا میدان‌های تأثیرگذاری رئیس‌جمهور شهید و وزیر امور خارجه او مشهود بود. همه فهمیدند بدون ایران نمی‌توان معادلات منطقه‌ای را حل و فصل کرد. ایران رفعت یافت، موقعیت و منزلت بین‌المللی ما در بلندای عالم قرار گرفت، شعاع تأثیرگذاری ما پیش رفت و حلقه انزوا شکسته شد.» سردار سلامی بیان کرد: «باز هم اینها همه ماجرا نیست. دشمن تلاش داشت تحریم نفس ملت را قطع کند؛ اما با هدایت رهبر عظیم و رئیس‌جمهور عزیز و البته همراهی ملت، قائمه مقاومت پیشروی کرد، مردم حیثیت خود را با دلار عوض نکردند و برای تخفیف چند دلار در هر بشکه نفت به دشمن پناه نبردند تا در نهایت، صادرات برخلاف اراده دشمن در مسیر توسعه قرار گرفت.» وی افزود: «در حالت کلی، شکستن تحریم دو راه بیشتر ندارد؛ یا پناه بردن به کسی که اصل مشکل ما از او ایجاد شده یا اینکه خودمان مشکلات‌مان را حل و فصل کنیم. نمی‌توان از ترس دشمن به دشمن پناه برد. آنها هرگز راه غلبه بر مشکلات را به ما یاد نخواهد داد. این واقعیت جهان امروز است و تحریم با همین منطق شکسته شد.»
 
پایان جنگ بدون هیچ دستاوردی
«عاموس هارئیل» تحلیلگر ارشد نظامی روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» در مقاله‌ای اعلام کرد: «تل‌آویو قصد دارد حتی بدون دستیابی به توافق مبادله اسرا با گروه‌های فلسطینی به جنگ زمینی در نوار غزه پایان دهد.» این تحلیلگر نظامی صهیونیستی در ادامه نوشت: «از این پس رویکرد اوضاع به شکل شفاف‌تری به سوی کاهش درگیری توسط نیروهای زمینی اسرائیل در غزه پیش خواهد رفت و به فاز انجام حملات هوایی علیه اهداف حماس در این منطقه گرایش پیدا خواهد شد، تا زمینه انتقال نیروهای زمینی به شمال (مرز با لبنان) فراهم شود.» این تحلیلگر افزود: «ارتش اسرائیل قصد دارد پایان جنگ زمینی در غزه را اعلام کند، در حالی که توافق مبادله اسرا با گروه‌های فلسطینی موجود در غزه هم به انجام نرسیده است.» وی در عین حال پرسید: «در سایه این داده چگونه می‌توان جامعه را قانع کرد که کابینه و ارتش اسرائیل واقعا بخش بزرگی از اهداف جنگ را محقق کرده‌اند؟ این در حالی است که حماس به طور کامل شکست نخورده است و ۱۲۰ گروگان اسرائیل هم به خانه‌های خود باز نگشته‌اند.»
 
آمار غلط ارائه دادند!
بانک مرکزی در پاسخ به ادعای چاپ پول در دولت شهید رئیسی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «متأسفانه در برنامه مناظره کاندیداهای مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، یکی از کاندیداهای محترم، با نمایش تحولات مانده متغیر نقدینگی تصویری غلط از عملکرد دولت سیزدهم در زمینه کنترل متغیرهای پولی ارائه کرده است. متخصصان حوزه اقتصادی به خوبی به این امر واقف هستند که حجم نقدینگی یک متغیر انباره (جمع) بوده و همواره سطح آن افزایش می‌یابد؛ لیکن مؤلفه مهم در تحلیل متغیرهای کلان پولی (نظیر نقدینگی) توجه به تحولات رشد آنها در یک دوره زمانی است. علی‌ای‌حال، فارغ از روش نادرست و مغالطه‌آمیز این کاندیدای محترم در نحوه ارائه متغیرهای پولی، رجوع به ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ و مقایسه آن با ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ می‌تواند معیار مناسبی برای قضاوت در خصوص مدیریت کل‌های پولی در دولت سیزدهم باشد.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«شاه چراغی» معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگوی تلویزیونی در واکنش به اظهارات یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره حمایت فرمانداران، بخشداران و دهیاران از نامزد دیگر انتخابات گفت: «در کشور ما قانون به گونه‌ای پیش‌بینی کرده که به روش‌های مختلف در انتخابات نظارت وجود دارد.» وی اضافه کرد: «هر نامزد می‌تواند در شعب اخذ رأی نماینده داشته باشد، در خارج کشور هم حتی می‌توانند این نماینده را داشته باشند و چیزی پنهان از کسی نیست.» رئیس ستاد انتخابات کشور یادآور شد: «این اظهار نظری که شد صحت ندارد، ما اساساً رأی مردم را حق‌الناس می‌دانیم. شورای نگهبان هم در همه فرآیند انتخابات حضور دارد.»
 
اصلاح‌طلبان برای پیروزی در دور دوم انتخابات رویکرد دوقطبی با راهبردهای سلبی دارند. در همین زمینه روزنامه «هم‌میهن» در مطلبی می‌نویسد: «اصلاح‌طلبان امیدوارند نگرانی و هراس از روی کار آمدن جلیلی، بخش دیگری از قهرکردگان را پای صندوق بکشاند و حتی برخی نخبگان و رهبران سیاسی که در مرحله اول سکوت کرده بودند یا تمام‌قد به میدان نیامده بودند، در مرحله دوم به میدان بیایند و هرچه در توان دارند، به میان بگذارند.» بنا بر تأکید این روزنامه، گفت‌وگوی صریح با یاران و رأی‌دهندگان دیروز و قهرکردگان امروز، در دستور کار اصلاح‌طلبان و کمپین انتخاباتی پزشکیان خواهد بود.
 
 ◄ «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی فرانسه مدعی شد، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در تدارک یک کودتای اداری است. لوپن گفت، رئیس‌جمهور فعلی فرانسه دستور داده تا در آخرین لحظه در سازمان‌های دولتی تغییراتی ایجاد شود تا از مدیریت نخست‌وزیر از حزب رقیب در آینده جلوگیری شود. این سیاستمدار فرانسوی گفت، رئیس‌جمهور در حال آماده شدن برای تعیین رئیس جدید پلیس کشور به فاصله چهار روز مانده به دور دوم انتخابات است، در حالی که قرار بود وی تا پایان بازی‌های المپیک در سمت خود باقی بماند.
 
منابع رسانه‌ای از حمله یک پهپاد سعودی به خاک یمن خبر می‌دهند. به گزارش «المسیره»، خاک یمن از سمت عربستان سعودی مورد تعرض قرار گرفته است. خبرنگار المسیره در صعده یمن گزارش داد، یک پهپاد ارتش عربستان به بخشی از خاک یمن حمله کرده است. بر اساس گزارش‌های رسیده، یکی از پهپادهای ارتش عربستان گلوله‌ای را به روی منطقه «جلحا» در بخش مرزی «منبه» یمن پرتاب کرده است.
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات