بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۳۹۴
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست سران ناتو در واشنگتن گفت: اسنادی که در این نشست به تصویب رسید، نشان می‌دهد که کشورهای غربی حامی گفت و گو و صلح نیستند و پیمان آتلانتیک شمالی به دنبال تقابل و رویارویی است.

از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف پنجشنبه در نشستی خبری افزود: ما در نشست سران ناتو باری دیگر دیدیم که مخالفان ما در اروپا و آمریکا حامی گفت و گو نیستند و بلکه به دنبال رویارویی هستند.
وی در ادامه مذاکرات اخیر نخست‌وزیر هند در سفر به مسکو با رئیس‌جمهوری روسیه را یادآور شد و گفت: هند کاملاً با موضع روسیه در مورد آمادگی برای گفت و گو همراه است.
سخنگوی کرملین گفت: هند حامی صلح و گفتگو است، این رویکرد کاملا با دیدگاه و رویکرد ما منطبق است. ما نیز حامی صلح و گفت و گو هستیم.

به گزارش منابع خبری، نشست سران ناتو در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این اتحاد نظامی از روز سه‌شنبه (۹ جولای / ۱۹ تیر) در واشنگتن آغاز شده و قرار است امروز پنجشنبه (۱۱ جولای / ۲۱ تیر) به کار خود پایان دهد.
ناتو در پیش‌نویس بیانیه پایانی خود که روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه منتشر شد، متعهد شد که از کی‌یف در مسیر برگشت ناپذیر برای یکپارچگی کامل با منطقه یورو-آتلانتیک و عضویت در ناتو حمایت کند.
در واکنش به این بیانیه، دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه، متحدان در ناتو را دشمنان مسکو خواند و هشدار داد که «مسیر برگشت ناپذیر» اوکراین به سمت عضویت در ناتو با ناپدید شدن کی‌یف یا این ائتلاف نظامی، یا «هر دو» پایان خواهد یافت.
نمایندگی چین در اتحادیه اروپا نیز پنجشنبه ائتلاف نظامی ناتو را به دلیل "ذهنیت جنگ سرد و لفاظی‌های جنگ طلبانه" منعکس شده در بیانیه مشترکی که در نشست روز چهارشنبه در واشنگتن منتشر شد، مورد انتقاد قرار داد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در واکنش به بیانیه ناتو گفت: جمهوری اسلامی ایران ادعای مندرج در بیانیه پایانی اجلاس سران ناتو در واشنگتن مبنی بر کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین را کاملا بی‌پایه و اساس و دارای اهداف سیاسی دانسته و آن را مردود می‌داند.

نشست احتمالی با مشارکت مسکو و کی‌یف؟
پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره گزارش بلومبرگ درباره احتمال برگزاری نشست با موضوع حل و فصل مناقشه اوکراین در عربستان سعودی گفت: مشخص نیست که این نشست چه دستورکاری دارد و اطلاعات دقیقی در این باره نیست، بنابراین بحث در مورد محل برگزاری آن در درجه دوم اهمیت است.
سخنگوی کرملین اظهار داشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و فدراسیون روسیه همواره آماده گفت و گو هستند، ما هرگز گفت و گو را رد نکرده ایم، اما باید بدانیم که درباره چه چیزی صحبت می کنیم.

وی در پاسخ به سوال صریح یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا روسیه آمادگی دارد در صورت برگزاری چنین نشست صلحی در آن شرکت کند، گفت: من به این سوال پاسخی نمی دهم زیرا نمی دانیم در مورد چه چیزی صحبت می کنیم.
پسکوف در ادامه گفت:‌ بلومبرگ پیش از این بارها اطلاعاتی را منتشر کرده است که با واقعیت مطابقت نداشته است.

منبع: ایرنا