صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۶۳۶
در گفتگو با بصیرت مطرح شد
دلالان با بهانه‌هایی مثل حمله بزرگ و وقوع جنگ جهانی سوم و درگیری‌های منطقه‌ای گسترده، با باب کردن این موضوع در جامعه و ایجاد نگرانی در مردم که نرخ ارز بسیار گران می‌شود و دسترسی کشور به منابع ارزی محدود می‌شود و... مردم را به احتکار ارز فرامی‌خوانند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با یحیی آل اسحاق

به گزارش بصیرت، افزایش نرخ ارز طی روز‌های گذشته بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران با توجیهاتی مثل وقوع جنگ جهانی و محدودیت‌های ارزی کشور از سوی دلالان کلید خورده است. با توجه به اینکه مولفه‌ها و شاخص‌های اقتصادی کشور تغییراتی نداشته اند افزایش نرخ ارز عامل فعالیت‌های سوداگرانه است. رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در این باره با بصیرت گفتگو کرده است.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص تکانه‌های ارزی روز‌های اخیر با توجه دادن مردم به این موضوع که افزایش نرخ ارز مقطعی است و حاصل سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی و دولت در متغیر‌ها و شاخص‌های مهم اقتصادی نیست، گفت: مردم ایران شاهد هستند در عملیات وعده صادق نیز دلالان با بزرگ‌نمایی تنش‌های منطقه‌ای و درگیری‌های نظامی به دنبال گرفتن ماهی از آبِ آلوده به نفع خود بودند. آن‌ها با هدایت بازار ارز با نوسان‌گیری‌های غیر منطقی و بالا بردن قیمت سود خود را دنبال کردند نه چیز دیگری.

وی در این باره خاطر نشان کرد: دلالان با بهانه‌هایی مثل حمله بزرگ و درگیری جنگ منطقه‌ای و وقوع جنگ جهانی سوم با باب کردن این موضوع در جامعه و ایجاد نگرانی در مردم که نرخ ارز بسیار گران می‌شود و دسترسی کشور به منابع ارزی محدود می‌شود و... مردم را به احتکار ارز فرا می‌خوانند و اصولا عامل تقاضای کاذب و غیر واقعی در بازار ارز می‌شوند.

وزیر اسبق بازرگانی و فعال اقتصادی تصریح نمود: رسانه‌ها و کارشناسان در چنین فضا‌هایی که بعضا برای هر کشوری ایجاد می‌شود باید با اطلاع‌رسانی درست و آگاه کردن جامعه، مردم را متوجه بازیگران این عرصه کنند که فقط به کسب سود و منافع خود می‌اندیشند نه بهره‌وری اقتصاد کشور یا سودبردن مردم.

وی در این باره گفت: قطع به یقین در فضای غیر تنش سیاسی افزایش نرخ ارز بنا به لوازمات و تغییراتی در شاخص‌های اقتصادی صورت می‌گیرد که مردم نسبت به آن مطلع می‌شوند. اینک که کمترین تغییراتی در شاخص‌ها و مولفه‌های اقتصادی رخ نداده عقل سلیم حکم می‌کند مردم نسبت به خرید ارز با قیمت‌های بالا تردید و احتیاط کنند.

وی در ادامه بحث افزود: وقتی مسیر تخصیص ارز در بانک مرکزی همچنان گذشته دنبال می‌شود انتظار می‌رود فعالین اقتصادی نیز در این عرصه با احتیاط و با در نظر گرفتن درست‌ترین موضع حرکت کنند و به نوعی خواسته یا ناخواسته برهم زننده ثبات بازار ارز نشوند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازرگانی معتقد است: به عنوان مثال باید گفته شود وقتی طوفانی سهمگین شروع می‌شود درختان نرم تلاش می‌کنند به انحاء مختلف خود را در وضعیتی قرار دهند و و برگ و بار خود را به سمتی بگیرند که طوفان از آن جهت حرکت نمی‌کند.

یحیی آل اسحاق گفت: در چنین وضعیتی باید در برابر طوفان خم شد تا طوفان عبور کند و برود و وضعیت به شکل نرمال درآید. در چنین شرایطی کسانی که همراه طوفان می‌شوند و در مسیر رعد و برق و باد و تگرگ قرار می‌گیرند قطعا آسیب می‌بینند، می‌شکنند و از جاکنده می‌شوند، بنابراین در شرایط تنش‌های نظامی و امنیتی منطقه نباید آب به آسیاب دشمن ریخت و فضای اقتصاد و بازار ارز کشور را دچار التهابات تازه‌ای کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق معتقد است: شکی نیست که دولت و حاکمیت شرایطی که در رابطه با نوسانات فضای جنگ روانی ایجاد شده را کنترل خواهد کرد، بنابراین نباید در دام سوداگران و دلالان ارز افتاد و بر انتظارات تورمی جامعه افزود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: خوشبختانه شاهد هستیم بانک مرکزی مدیریت خوبی در تثبیت نرخ ارز داشته و با تعادلی که در بازار ارز ایجاد کرده مانع افزایش نرخ ارز شده است. با این حال سوداگران و دلالان مترصد فرصتی برای سوار شدن بر فضای هیجانی جامعه و کسب سود خود هستند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازرگانی گفت: سوداگران اصولا تلاش می‌کنند با بحران سازی، سود قابل توجهی کسب کنند و زیان را به کسانی تحمیل کنند که تازه وارد هستند و اتفاقا آشنایی چندانی با این فضا ندارند.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: مردم عزیز ایران باید مراقب باشند که در دام این جماعت نیفتند و بازار ارز و انتظارات تورمی را برای سودآوری دلالان تحت فشار قرار ندهند چرا که خود مردم از وجود تکانه‌های ارزی دچار زیان‌های متعددی می‌شوند.